Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkärit ja laihdutus

Vierailija
22.07.2021 |

Olen plus kokoinen ja vaikka minkä asian kanssa menen lääkäriin, ensimmäiset viisi minuuttia kuuntelen laihdutusohjeita ennekuin päästään asiaan. Näin jopa käynnillä jolloin epäilin syöpää, joka sitten löytyikin noin 6kk päästä mammografiassa. Alkaa ottaa päähän, lihavuuden jatkuva ylikorostus lääkäreiden taholta. Löisivät vaan jonkun kirjasen käteen muistutukseksi jos on pakko ja hoitaisivat sairauksia. Tiedän heidän saarnansa ulkoa, enkä halua niitä. Tähän tulee tietty kaikki läskivihaajat vastaamaan, mutta silti lihavakin kun on vain ihminen.

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en tunnista tätä ilmiötä yhtään. Paljonko teillä on ylipainoa?

Minä olen ollut koko aikuisikäni 15-20 kg ylipainoinen. Kukaan lääkäri/ tervehdenhuollon ihminen ei koskaan sanonut painostani mitään.

Kunnes pari vuotta sitten vaihdoin työpaikkaa, työhöntulotarkastuksessa ilmeni että rasva-arvoni ovat kohonneet (vyötärölihavuus). Terkka ehdotti todella kauniin sanakääntein, että haluaisinko(!) yrittää pudottaa painoa.

Halusin - lihavuus ei koskaan häirinnyt minua tarpeeksi ulkonäöllisistä syistä. Veriarvoni ja verenpaineeni olivat siihen saakka olleet aina hyvät. Nyt järkytyin - ikää 35 ja läski näkyi verikokeissa.

Laihdutin 20 kg. Sen jälkeen olen käynyt lääkärissä ja gynellä. Molemmilla kerroilla lääkäri kiinnitti huomiota painopudotukseen (näki varmaan tiedoistani ent painon), ja olivat todella kannustavia ja mukavia. Gyne kyseli jopa "vinkkejä".

Minulle gynekologi ei ole sanonut mitään, vaikka valmistuimme samasta koulusta.

Olet ollut onnekas. Ja juu painoa voisin pudottaa (taas, eli olen sen kerran tehnyt) n 30kg.  Silti oikeuttaako se lekurisaarnaan?

Vierailija
22/26 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis ymmärsinkö oikein: menit lääkärille ja kerroit että toisessa rinnassasi on epäilyttäviä rintasyövän oireita ja sait kuunnella 5min läskeistäsi?

Värikynä haisee.

Ymmärsit aivan oikein.

Niin se ylipaino kielii estrogeenin määrästä, jonka ymmärretään nykyään olevan "ruokaa" rintasyövälle monen muun tekijän vaikuttaessa asiaan mm. sattuman.

Rintasyöpäähän on myös miehillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en tunnista tätä ilmiötä yhtään. Paljonko teillä on ylipainoa?

Minä olen ollut koko aikuisikäni 15-20 kg ylipainoinen. Kukaan lääkäri/ tervehdenhuollon ihminen ei koskaan sanonut painostani mitään.

Kunnes pari vuotta sitten vaihdoin työpaikkaa, työhöntulotarkastuksessa ilmeni että rasva-arvoni ovat kohonneet (vyötärölihavuus). Terkka ehdotti todella kauniin sanakääntein, että haluaisinko(!) yrittää pudottaa painoa.

Halusin - lihavuus ei koskaan häirinnyt minua tarpeeksi ulkonäöllisistä syistä. Veriarvoni ja verenpaineeni olivat siihen saakka olleet aina hyvät. Nyt järkytyin - ikää 35 ja läski näkyi verikokeissa.

Laihdutin 20 kg. Sen jälkeen olen käynyt lääkärissä ja gynellä. Molemmilla kerroilla lääkäri kiinnitti huomiota painopudotukseen (näki varmaan tiedoistani ent painon), ja olivat todella kannustavia ja mukavia. Gyne kyseli jopa "vinkkejä".

Minulle gynekologi ei ole sanonut mitään, vaikka valmistuimme samasta koulusta.

Olet ollut onnekas. Ja juu painoa voisin pudottaa (taas, eli olen sen kerran tehnyt) n 30kg.  Silti oikeuttaako se lekurisaarnaan?

Tuota voisi kysyä niiltä tahoilta, jotka opettavat lääkäreitä.

Hämmästys voi olla iso, jos vaikka lukion loppuvuoden opiskelija viedään ultraäänitutkimukseen katsomaan, paljonko lantiolla on rasvaa.

Pitääkö se nähdä omin silmin, voisi kysyä myös.

Vierailija
24/26 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys ei nyt ole niinkään faktoista. Kaikki aivan kaikki tiedämme ylipainon olevan vahingollista.  En ole vähä-älyinen (terv: ap). Kuitenkin, kun lääkäri käsittääkseni on esim. kiirevastaanotolla minua varten sen vaivani vuoksi jonka takia sinne olen mennyt apua hakemaan.  Se ei ole aika tai paikka kohdella minua tai ketään painoindeksini mukaan. Siksi kirjanen käteen jos on ihan pakko se saarna pitää ja asiaan.

Vierailija
25/26 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysymys ei nyt ole niinkään faktoista. Kaikki aivan kaikki tiedämme ylipainon olevan vahingollista.  En ole vähä-älyinen (terv: ap). Kuitenkin, kun lääkäri käsittääkseni on esim. kiirevastaanotolla minua varten sen vaivani vuoksi jonka takia sinne olen mennyt apua hakemaan.  Se ei ole aika tai paikka kohdella minua tai ketään painoindeksini mukaan. Siksi kirjanen käteen jos on ihan pakko se saarna pitää ja asiaan.

Kiirevastaanottoajasta karkeasti puolet kuluu esitietojen lukemisesta aiemmasta sairashistoriastasi ja käyntisi tietojen tallentamiseen.

Puhe painosta 'voi tulla automaattisesti' lääkärin kirjoittaessa näytölle samaan aikaan varsinaiseen käyntiisi liittyviä asioita. Parempi kai puhua, kuin olla hiljaa...

Vierailija
26/26 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiirevastaanottoajasta karkeasti puolet kuluu esitietojen lukemisesta aiemmasta sairashistoriastasi ja käyntisi tietojen tallentamiseen.

Puhe painosta 'voi tulla automaattisesti' lääkärin kirjoittaessa näytölle samaan aikaan varsinaiseen käyntiisi liittyviä asioita. Parempi kai puhua, kuin olla hiljaa...

Juu kyllähän niitä nuoria lääkäreitä vähän sääliksikin käy, silti hekin voivat vaikuttaa omiin asenteisiinsa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän seitsemän