Etätyön ihanuus
Vastineena noille jatkuville ”kotona-ajan ahdistavuus” -jutuille haluan kertoa, että kulunut aika etätyössä on ollut työuran parasta niin henkisen hyvinvoinnin kuin työtuloksenkin kannalta. Erityisen hyvänä pidän ilmastovaikutuksia. Turhat kokous-ja koulutusmatkat jäävät pois, eikä päivittäin tarvitse ajaa autolla pitkiä työmatkoja.
Oma vapaa=aika ja työn hallinta on lisääntynyt. Toivoisin ikuista etätyötä.
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Ilmaston kannalta ihmettelen suuresti miksi monet suuret työnantajat ovat kuitenkin pakottamassa ainakin osittain toimistolle. Olen kuullut että monella suurella firmalla 40% etätyö jatkossa eli vain 2 päivää viikossa. Eikö nämä yritykset välitä olenkaan ilmastosta? Valtion tulisi tosiaan puuttua tähän turhaan saastuttamiseen, jos töitä voi tehdä kotoa, se pitäisi olla työntekijän halutessa sallittua 100% ajasta.
onkohan ne muuten tehneet yhdessä jonkun päätöksen tuosta kahdesta etäpäivästä viikossa? Kartelli? Meilläkin nimittän suuressa firmassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo. Tykkään myös ja toivoisin etätyötä mahdollisimman paljon jatkossakin. Helpottaa omaa jaksamista, sujuvoittaa perhe-elämää.
Tämä, se on kivaa perheellisille ja parisuhteessa eläville mutta helvettiä normaaleille yksin asuville. No kaikkihan katsovat tätä vaan omasta näkökulmastaan.
Olen yksin asuva sinkku mutta ehkä sitten epänormaali, koska etätyö on minusta taivaallista, ei helvettiä.
Sitten olet joko äärettömän introvertti tai sinulla sosiaalisia harrastuksia tai näet kavereita päivittäin. Ihminen on sosiaalinen eläin ja itse ainakin kärsin jos näen muita ihmisiä vain pari-kolme tuntia viikossa ja näin se on suurimmalla osalla ihan biologisista syistä.
https://yle.fi/uutiset/3-10729799
En toki kiellä etteikö etätyössä olisi myös hyviä puolia.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ollut nyt 3 viikkoa takaisin toimistolla 4 päivänä viikossa, koska pomot olivat sitä mieltä, että yhteisöllisyys kärsii muuten liikaa. Voin muuten sanoa, että täällä ovat kaikki pahalla tuulella ja ketään ei kiinnosta tehdä yhtään enempää kuin mitä on pakko tehdä. Täällä jo osastojen päälliköt ihmettelivät, että miksi tehokkuus on laskenut. Etsin aktiivisesti uutta työpaikkaa. Pinna on kireällä, väsyttää, ärsyttää ja vituttaa.
Kyllä se yhteisöllisyys säilyy toisensa tuntevien kesken etäpalavereissa ja pari kertaa vuodessa virkistysiltapäivissä. Jos oikeasti tekee tiimityötä, niin näiden kanssa pidetään Teamsiä ja chattaillaan yhtenään ja se onnistuu vallan mainiosti etänä. Kamerat kun vielä ovat päällä välillä, jos pakko, ei eroa mitenkään lähikokouksesta. Paitsi siten, että kaikenmaailman flunssat, norovirukset ja koronat eivät leviää ja aiheuta sairaspoissaoloja.
Minulla ei ole yhtään korona-ahdistusta, joka kuulemma kaikilla nyt on. On vain ahdistus siitä, että joutuisi palaamaan lähityöhön ja käyttämään taas aikaa työmatkoihin 2 h päivässä. Ikuinen lähinnä etätyö toiveena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo. Tykkään myös ja toivoisin etätyötä mahdollisimman paljon jatkossakin. Helpottaa omaa jaksamista, sujuvoittaa perhe-elämää.
Tämä, se on kivaa perheellisille ja parisuhteessa eläville mutta helvettiä normaaleille yksin asuville. No kaikkihan katsovat tätä vaan omasta näkökulmastaan.
Olen yksin asuva sinkku mutta ehkä sitten epänormaali, koska etätyö on minusta taivaallista, ei helvettiä.
Sitten olet joko äärettömän introvertti tai sinulla sosiaalisia harrastuksia tai näet kavereita päivittäin. Ihminen on sosiaalinen eläin ja itse ainakin kärsin jos näen muita ihmisiä vain pari-kolme tuntia viikossa ja näin se on suurimmalla osalla ihan biologisista syistä.
https://yle.fi/uutiset/3-10729799
En toki kiellä etteikö etätyössä olisi myös hyviä puolia.
Miksi ihmiset pitäisi nähdä juuri etätyössä? Tuttavat, kaverit ja sukulaiset nähdään yleensä työajan ulkopuolella. Työkaverit näkee halutessaan etäpalavereissa. Kaikki työpaikalla olivat eivät kunnolla muutenkaan edes tunne toisiaan saati halua kaveerata keskenään ihan etätöistä riippumatta.
Vihaan ajatusta joutua takaisin monitoimitilanö hälyyn. Ei mitään järkeä. Etätyö ihan parasta.
Etätyö on ollut parasta työssäni. Nyt ollaan viimeiset 1,5 vuotta oltu etätöissä ja todellakin toivon, ettei toimistolle tarvitse palata. Saa nukkua pidempään, ei mene aikaa laittautumiseen eikä matkoihin. Voit laittaa vaikkapa pyykit pyörimään työpäivän aikana etkä ole ollenkaan niin uupunut kuin mitä olisit jos olisit viettänyt juuri 8 h avokonttorin kamalassa hälinässä. Koiran ei tarvitse olla yksin eikä pidättää koko päivää.
Todellakin toivon, että toimistolle ei tarvitse mennä enää kuin max. 1 krt/vk.