Hei auttakaa nyt mua! Onko tämä iso annos ruokaa kerralla?
Miksi kysyn tätä asiaa: mulle on viime aikoina käynyt usein näin, että syömisen jälkeen tulee tukala olo ja maha kipeäksi. Mun mielestä nää annoskoot nyt eivät ole aivan valtavia, eivät toki pieniäkään, mutta sitä voi tulla myös sokeaksi syömilleen ruokamäärille, joten kysyn nyt teidän mielipidettänne:
Äsken söin siis leipäjuustoa (sanoisin, että sitä oli alle puolet sellaisesta neljänneskiekosta, eli ehkä 120 g, kourallinen lakkoja ja sitten ehkä 1,5 dl mysliä kauramaidon kanssa. Eilen illalla söin kaksi lautasellista kesäkeittoa (jossa oli tosi paljon lientä, koska se oli jämä), kaksi palaa ruisleipää ja jugurtti (tämä nyt oli isompi annos, mutta olin myös tosi nälkäinen).
Nyt mahaan sattuu ja on tosi täysi olo. Eilen illalla oli sellainen olo, että maha ehkä räjähtää ja jossain vaiheessa alkoi oikein oksettaa.
Kommentit (19)
Vierailija kirjoitti:
Riippuu varmasti ihan siitä mihin olet tottunut.
Kyllä nuo ovat suunnilleen normaaleja annoksia mulle.
Ap
Mielestäni ei isoja annoksia, mutta riippuu toki siitäkin minkä kokoinen olet itse. Jos maha tulee kipeäksi ja ähky samankaltaisesta syömisestä mistä ennen ei, mene lääkäriin.
Onko sinulla laktoosi-intoleranssi tms? Keliakia?
En usko, että annoksen koko on ongelma vaan sen sisältö.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni ei isoja annoksia, mutta riippuu toki siitäkin minkä kokoinen olet itse. Jos maha tulee kipeäksi ja ähky samankaltaisesta syömisestä mistä ennen ei, mene lääkäriin.
Joo, tätähän tässä mietin, että onko nyt jotain poikkeavaa. Refluksia mulla on ollut, on pitkään ollut hyvällä mallilla ja olen pärjännyt ilman lääkkeitä, nyt taas on ollut enemmän oireita.
Ap
Syö hitaammin. Vatsa kerkeää tottumaan sinne saapuneeseen ruokaan. Voit lopettaa ajoissa, jos tuntuu liian täydeltä.
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla laktoosi-intoleranssi tms? Keliakia?
Ei ole laktoosi-intoleranssia, keliakiakin on joskus testattu, tosin siitä on aikaa. Mutta luulisi, että keliakiassa olisi kaikenlaisia lisäoireita, esim. jatkuvaa sairastelua?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Sappikiviä?
Niin, enpä oon tähän vaivaan perehtynyt ollenkaan, muistan vain kuulleeni, että sappikohtaus on kivulias!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Syö hitaammin. Vatsa kerkeää tottumaan sinne saapuneeseen ruokaan. Voit lopettaa ajoissa, jos tuntuu liian täydeltä.
Mulla on kyllä usein tapana syödä liian nopeasti.
Ap
Jos olet rehellinen annosten koosta niin kyllä tuo viittaa siihen, että joku muu nyt vatsaa turvottaa kuin ruokamäärä. Keliakia tai laktoosi-intoleranssin aiheuttama ilma tulevat ensimmäisinä mieleen.
Kokeile itse poissulkea maitotuotteet ja viljat ja sen jälkeen palauttaa ensin toiset, sitten toiset ruokavalioon ja katso mitä tapahtuu tai käväise tk-lääkärillä hakemassa lähetteet labraan.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet rehellinen annosten koosta niin kyllä tuo viittaa siihen, että joku muu nyt vatsaa turvottaa kuin ruokamäärä. Keliakia tai laktoosi-intoleranssin aiheuttama ilma tulevat ensimmäisinä mieleen.
Kokeile itse poissulkea maitotuotteet ja viljat ja sen jälkeen palauttaa ensin toiset, sitten toiset ruokavalioon ja katso mitä tapahtuu tai käväise tk-lääkärillä hakemassa lähetteet labraan.
Vatsa ei ole turvoksissa, vaan siihen sattuu ja on paha olo.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vatsa ei ole turvoksissa, vaan siihen sattuu ja on paha olo.
Ap
Sama ohje.
Mutta sinähän et kerro tässä koko päivän syömisiäsi. Kerrot, että äsken söit leipäjuustoa, mysliä ja kauramaitoa. Entä mitä sitä ennen tämän päivän aikana?
Eilen illalla söit kaksi annosta kesäkeittoa, entä sitä ennen eilisen aikana?
Tai miten olis vaan se lääkäri.. Voihan se olla vaikka kasvain joka pienentää vatsan tilavuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kyllä usein tapana syödä liian nopeasti.
Ap
Nopeasti syödessä saatat niellä enemmän ilmaakin. Mysli on kypsentämättömänä viljatuotteena esim. puuroon verrattuna työläämpi käsiteltävä ruoansulatukselle varsinkin, jos siinä on mukana kuivahedelmiä ja pähkinöitä, joten annos kannattaa pitää kohtuullisena. Tuore ruisleipä saattaa olla ilman kerryttäjä ja säilytyksen myötä tämä ominaisuus tasaantuu. Itse ostan tästä syystä "punalaputettuja."
Ei nyt kannata kasvainta ekana miettiä sairauksistakaan. Mulla suolistotulehdus oireili alkuvaiheessa tuolla, eli normi ruoka-annos tuntui isolta ja sattui vatsaan.
Montako tuommoista annosta syöt päivässä?
Riippuu varmasti ihan siitä mihin olet tottunut.