Vauvan nukkuminen: unipussi, kapalointi?
Minkä ikäinen vauva alkaa käyttää unipussia? Ja kuinka paksu sen kannattaa olla?
Entä minkälainen kapalointiliina/-viltti on hyvä vastasyntyneen/pienen vauvan nukkumiseen? Kapalointiliina on ilmeisesti sama kuin musliiniliina? Nehän on todella ohuita ja harsomaisia. Kuvittelisin, että semmonen on ihan hyvä kesällä. Mutta kai talvella tarvitsee jo vähän paksumpaa? Vai riittääkö yöpuku + musliiniliinakapalointi talvella (+18-20 sisällä)? Jos selaa vauvantarvikeverkkokauppoja, niin kaikki kapalointiliinat ovat ohuita.
Kommentit (15)
Ei vauvaa ole pakko kapaloida tai pussittaa. Laita vaikka joku pieni peitto tai jos on puettu riittävästi, niin voi nukkua ilman peitteitäkin. Siis tietenkin voit käyttää noitakin keinoja, mutta voi olla mahdollista, ettei vauva pidäkään liian käärittynä olemisesta.
Vierailija kirjoitti:
Ei vauvaa ole pakko kapaloida tai pussittaa. Laita vaikka joku pieni peitto tai jos on puettu riittävästi, niin voi nukkua ilman peitteitäkin. Siis tietenkin voit käyttää noitakin keinoja, mutta voi olla mahdollista, ettei vauva pidäkään liian käärittynä olemisesta.
Peittoa ei suositella tukehtumisriskin vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja silti äitiyspakkauksessa aina sellainen on.
Meillä kuopus nukkui unipussissa ihan vastasyntyneestä alkaen. Pussi oli ohuen peiton paksuinen.
P.S. Oikeastiko nykyään ei suositella peittoa? Yhdenkään vauvan en ole kuullut peittoon tukehtuneen..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Sitä minä itsekin ihmettelen. Mutta näin mulle sanottiin, että peitto on vaarallinen.
Minä olen kapaloinut lakanaan, unipussina taas oli makuupussi tai väsäsin itse ohuemmasta kankaasta unipussin. Varsinkin esikoista kapaloin ahkerasti. Mulle sairaalassa opetti sairaanhoitaja kapaloinnin, kun vauva oli hyvin levoton ja itkuinen. Kapalo rauhoitti hyvin. Joitakin hoitalapsiani olen myös laittanut unipussiin ja uni on maittanut, kun ilman unipussia vain kiipeävät eivätkä malta nukkua, vaikka näkee selvästi, että ovat väsyneitä. Vanhemmat ovat olleet mielissään vinkistä.
Ei (paksua) peittoa alle vuoden ikäiselle tukehtumisvaaran vuoksi. Euroopassa monessa maassa on ihan laissa kiellettyä.
Kapalopussi eli Swaddle up oli ihan taivaan lahja meille. Kesäkuumalla nukkui pelkässä bodyssä ja ihan alkuun kapaloitiin pussilakanaan kuten synnärilläkin, mikä toimi hyvin kun vauva liikkui unissaan silloin niin vähän.
Nyt vuoden ikäisenä nukkuu topatussa unipussissa.
Hyvin on nukkunut aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No me ollaan käytetty sitä peittoa rattaissa alustana. Siinä tuli sellainen joustava viltti, jota me käytettiin kapalointiin, kun oli vielä viileämpää.
Okei no en sitten turhaan osta kapalointiliinoja vaan käytän vain vauvan lakanoita. Kiitos vinkeistä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, myöhemmälle ajankohdalle kunhan kätkyt riskistä päästään (ekat 4kk).. Onhan siinä 70 kokoisia vaatteitakin muutamia vaikka harva vastasyntynyt tarvitsee niin isoa kokoa. Mut myöhemmin tarvitsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, myöhemmälle ajankohdalle kunhan kätkyt riskistä päästään (ekat 4kk).. Onhan siinä 70 kokoisia vaatteitakin muutamia vaikka harva vastasyntynyt tarvitsee niin isoa kokoa. Mut myöhemmin tarvitsee.
Mutta se olisi ihan hyvä mainita siinä äitiyspakkauksen saatekirjeessä. Tai edes neuvolan jakamassa paksussa ohjevihkosessa. Aika tärkeä asia, jota vauvoista tietämätön tuskin tajuaisi kyseenalaistaa. Syntyvyys on nykyään niin matalaa, että monilla tuoreilla vanhemmilla ei ole mitään aiempaa kokemusta tai tietämystä vauvoista. Koska ne vauvat ovat nykyään niin suuri harvinaisuus.
Meillä on pari musliiniliinaa (120*120 cm) kapaloliinana. Nyt näin kesähelteillä ollaan nukuttu pelkästään vaipassa ja kapalossa öisin ja päivisin pelkästään vaipassa. Tuo kapalointi tuo vähän sitä vuorokausirytmiä vauvalle. Itse olen tykännyt noista ohuista liinoista. Helppo taitella eikä tule paksuja taitoksia, jotka voisivat painaa vauvaa. Lisäksi kuivuvat nopeasti, joten jos tulee puklua tai muuta, niin ehtii pestä ennen seuraavia unia.
Viileämpinä aikoina sitten bodya/yöpukua sinne alle.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on pari musliiniliinaa (120*120 cm) kapaloliinana. Nyt näin kesähelteillä ollaan nukuttu pelkästään vaipassa ja kapalossa öisin ja päivisin pelkästään vaipassa. Tuo kapalointi tuo vähän sitä vuorokausirytmiä vauvalle. Itse olen tykännyt noista ohuista liinoista. Helppo taitella eikä tule paksuja taitoksia, jotka voisivat painaa vauvaa. Lisäksi kuivuvat nopeasti, joten jos tulee puklua tai muuta, niin ehtii pestä ennen seuraavia unia.
Siis laitatko sä itsellesikin vaipan ja kapaloinnin nukkumisen ajaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis laitatko sä itsellesikin vaipan ja kapaloinnin nukkumisen ajaksi?
No näin juuri synnyttäneenä kyllä se on siltä tuntunut. Tosin noiden musliinoliinojen sijaan itseni kapaloin ihan parivuoteen lakanaan. Toimii siis äidillä ja vauvalla sama.
Ja ilmeisesti harsoliina on myös sama kuin kapalointiliina/musliiniliina?