Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi 70 ja 80-luvuilla lasten allergoita vähäteltin eikä niitä tutkittu/ hoidettu? Veljeni

Vierailija
21.07.2021 |

Oli allerginen kissoillemme, silmät vetisti ja posket kukki ihottumaa, yskitti ja nenä valui mutta silti vanhempien mieleen ei tullut luopua kissoista. Eräs ystäväni taas oli suu haavoilla tomaatista mutta käskettiin vaan lopettaa nirsoilu.

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. maapähkinäallergiaan voi kuolla, sama homma kaverilla joka on allerginen ampiaisenpistolle. Jos ei saa vastalääkettä ajoissa niin tukehtuu. Ei siinä että joskus 50 vuotta sitten näistä ei oltu tietoisia ole mitään ihailtavaa ainakaan.

Vierailija
22/27 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli pahat siitepölyallergiat (koivu pahin). Kelan kustantamana vietimme äitini kanssa keväät Espanjassa. Tämä siis 1970- ja 1980-luvun molemmin puolin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten vielä väitetään, ettei lapsilla ennen ollut allergioita kun möyhivät pihoilla ja joka talossa oli kissa tai koira! 

Mulle taas valehdeltiin lapsena ettei meille voi ottaa kissaa, koska olen allerginen. Niin miten? Kun muutin kotoa, mulla on aina ollut kissa, nyt jo 29 vuotta. Vanhemmat oli vaan laiskoja eikä halunnut ottaa uutta ”rahareikää”, joita oli kaikki sellaiset asiat joista eivät itse pitäneet.

Vierailija
24/27 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä raavin joka ilta itseni uneen ja koulussa sanottiin rupikonnaksi. Puhuttiin vaan maitoruvesta. Olen vm -67

Vierailija
25/27 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvulla oli kyllä kala-, pähkinä- ja sitrusallergisia. Mutta laktoosi-intolerikot kuitattiin vain huonotapaisina piereskelijöinä.

Vierailija
26/27 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siihen aikaan muutenkaan kiidätetty lapsia lääkäriin noin pienten vaivojen vuoksi. Allergiat kyllä tunnettiin ja niitä hoidettiin, mutta tuo oli ilmeisesti vain mainittujen kahden perheen tapa toimia.

Minulla puhkesi heinän siitepölyallergia, kun olin maalla serkkujen luona ja mukana myös heinätöissä. Tilani tunnistettiin heti, sain allergialääkkeet sekä käskyn pysytellä sisätiloissa. Vuosi oli 1962.

Vierailija
27/27 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli pahat siitepölyallergiat (koivu pahin). Kelan kustantamana vietimme äitini kanssa keväät Espanjassa. Tämä siis 1970- ja 1980-luvun molemmin puolin.

Mulla myös, koivu menee yli asteikon, pujo ja heinät. Vieläkö Kela maksaa tällaisia retkiä ulkomaille? Olisi tarvetta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kuusi