Mitä fuksiaisissa tapahtuu?
Aloitan opiskelun nyt syksyllä ja olen sosiaalisissa tilanteissa melko arka ja ujo. Itsetuntoni on aivan alamaissa ja pelkään olla huomion keskipisteenä. Siksi fuksiaiset ahdistaa jo nyt ja haluaisin tietää, mitä siellä tapahtuu ja voiko niistä olla pois vai syrjäytyykö aivan täysin porukasta?
Kommentit (13)
Ryypätään vitusti. Voi siellä ihan kivaakin toki olla...mutta noh, minulla ei ollut.
Onko jollain kokemusta OKL fuksiaisista?
Sinne vaan! Vähän seikkailumieltä...
Typerää tekohauskaa. Muista että yliopistossa yliedustettuina on hikarit, jotka ei ole kokeneet kännäystä teini-iässä, kuten muut. Mutta et saa kavereita jos et mene...
Joutuu kyllä olemaan huomion keskipisteenä. Siellä on pääasiassa kilpailuja, erilaisia "noloja" tehtäviä ja kännäämistä, joka usein liittyy näihin tehtäviin. Tehtäviin yleensä kuuluu esiintyminen eri muodoissa. Jos ei halua paikalle mennä, niin ei ne tutustumismahdollisuudet muiden fuksien kanssa siihen lopu. Omissa fuksiaisissa ainakin moni samana vuonna aloittaneista puuttui paikalta.
Ja kyllä, leikkimielisiähän nuo kaikki ohjelmanumerot on, mutta ymmärrän hyvin että ujo ihminen vaivaantuisi vähemmästäkin. Kannattaa kysyä tutoreilta millaista ohjelmaa teille on suunnitteilla. Voihan itse paikan päälläkin kieltäytyä niistä epämiellyttävimmitä jutuista, mutta usein se syrjään jättäytyminen tällaisissa tilanteissa voi tuntua vielä nolommalta kun osallistuminen.
Mä valehtelisin et olen töissä enkä pääse. "Tuun kyllä seuraaviin bileisiin." Jos menet niin laita peittävät alusasut. Monesti siellä pitää riisua hauskan nimissä.
Ei niihin ole mikään pakko tietenkään osallistua. Itse aloitin opiskelut vasta huomattavasti muita vanhempana, eikä kiinnostanut osallistua mihinkään noihin nuorten biletyksiin. Oikein hyvin sai opinnot silti hoidettua. En kyllä mihinkään "porukoihin" välittänytkään kuulua, muista poikkeavan ikäni ja sukupuoleni takia, joten ihan mielelläni ihan yksikseni hoisin opintoni.
Mutta jos sinä haluaisit "porukoihin" päästä, niin voit sinä fuksiaiset jättää välistä ihan hyvin silti, jos niihin kuuluvat tehtävät ja muu kohellus ahdistaa. Menet sitten vaan ohjelmattomampiin yleisbileisiin myöhemmin, niin ihan varmasti sieltä saat tuttuja.
Fuksiaisissa tehdään ryhmänä (typeriä) tehtäviä (ja ryypätään). Ei ainakaan meidän fuksiaisissa tarvitse mitään yksilösuorituksia tehdä. Ehkä ujolle kuumottaminta olisi ollut joku kurkun kuljettaminen suusta suuhun, mutta siinäkin oma vuoro oli nopeasti ohi. Suosittelen fuksiaisiin menemistä ja muutenkin sosiaalista aktiivisuutta opiskelujen alussa. Myöhemmin on vaikeampi päästä jo muodostuneisiin kaveriporukoihin sisään.
Vedetään kännit ja leikitään mukahauskoja, pikkutuhmia tutustumisleikkejä. Jäät ulos porukoista jos et osallistu.
Riippuu myös jonkin verran alasta ja paikkakunnasta. Miusta oli huippukivaa! Ryhmänä tehtiin hyvällä meiningillä outoja tehtäviä.
Kannattaa fuksiaisiin mennä :) Meillä oli teema ja pukeuduttiin sen mukaan ja niihin mennessä oli ehtinyt jo vähän tutustua opiskelukavereihin. Meillä oli fuksiaiset joku pari kolme viikkoa opintojen alun jälkeen. Juotiin ja omassa ryhmässä kierrettiin rasteja, ketään ei nolata eikä muistaakseni kukaan joutunut tehdä mitään noloa! Se on juurikin ryhmäytymisen kannalta oiva tilaisuus ujollekin! Rohkeasti mukaan, on varmasti kivaa :)
Tosiaan vaihtelee hieman aloittain, joten kannattaa kysyä sun tutorilta, millaiset ne on kyseisessä opiskelupaikassa.
Riippuu alasta, miesvaltaisilla aloilla usein rajumpi meininki, homopusuja, riisuutumista ja alastomuutta, pervoilua ja juomista. Kävin kerran, nyt alaa vaihtaessa en aio mennä uudestaan. Ei jäänyt hyvä kokemus:)