Miksi usein sanotaan, että keskenkenjääneitä koulutuksia ei kannattaisi laittaa cv:hen?
Mielestäni se ei automaattisesti siitä, että ihminen on kykenemätön viemään asioita loppuun vaan se kertoo esimerkiksi siitä, että:
A. Henkilö ei ole aina tiennyt, mitä haluaa, mutta on rohkeasti ja avoimin mielin lähtenyt kokeilemaan. Eikö ole parempi opiskella jotain ja tajuta, että ei ole oma juttu kuin miettiä ja koittaa keksiä "omaa" alaa vuosia opiskelematta kuitenkaan mitään.
B. Henkilö on onnistunut pääsemmään useampaan koulutuspaikkaa sisälle, joten hän ei ole lahjaton (riippuu tietenkin vähän koulusta, kuinka vaikeaa päästä, mutta puhun esim. yliopistosta).
C. Jos on ala jota tällainen henkilö on jaksanut opiskella tutkinnon verran on ala todennäköisesesti hänelle sopiva, koska hänellä on vertailupohjaa.
Kommentit (9)
Ei riitäettä on näyttöä, koulutus, kokemusta jne. vaan koko siihen astinen elämä olisi pitänyt osata elää oikein, kohti juuri tätä työtä.
Ahdistaa. Kaikki inhimillisyys, virheet, vastoinkäymiset ja harhailu, eli elämä, on väärin.
Mulla on, mutta lähdin saman alan töihin ennen valmistumista ja sille tielle jäin. Ihan hyvä se on cv:ssä kertoa että teoreettistakin pohjaa on. 4 työpaikkaa olen alalta saanut ja peräänkin soitellaan.
Sensijaan ajalta ennen kesken jäänyttä opisekelua olevia töitä (parin vuoden pätkät ja kurssi) en roikota mukana, ne kun on ihan eri alalta eikä siten kiinnosta enää ketään.
Vierailija kirjoitti:
Ei riitäettä on näyttöä, koulutus, kokemusta jne. vaan koko siihen astinen elämä olisi pitänyt osata elää oikein, kohti juuri tätä työtä.
Ahdistaa. Kaikki inhimillisyys, virheet, vastoinkäymiset ja harhailu, eli elämä, on väärin.
Työnantajalle ei riitä nykypäivänä pelkkä työpanos, vaan pitäisi antaa koko sielu.
Vierailija kirjoitti:
Missä niin sanotaan?
Esim. jokaisessa cv:tä käsittelevässä keskustelussa täällä.
Ap:lla on kyllä pointtia sikäli, että kaikesta koulutuksesta oppii jotain. Itse keskeytin kahdet opinnot ennen kuin löysin oman alani, mutta myös keskeytyneissä opinnoissa opin asioita joista on ollut minulle hyötyä työelämässä.
CV:n pitäisi olla selkeä ja ytimekäs, mutta yleensä saa myös kirjoittaa vapaamuotoisen tekstin. Siihen voisi kai kertoa mitä on keskeytyneiden opintojen aikana oppinut.
Cv:n saattaisi jäädä kyllä hirveitä aukkoja, ei omaan nhkyiseen alaan liittyviä opintoja ei saisi mainita. Eihän työnantaja tietäisi, olenko vain maannut kotona.
No jos haet vaikkapa insinöörin paikka, mitä se rekrytoija tekee sillä tiedolla, että olet käynyt pätkän parturikampaaja koulua, pätkän lähihoitaja koulua, pätkä restonomikoulutusta ja pätkän kasvatustieteiden opintoja? Itse ainakin rekrytoijana siirtyisin seuraavaan hakijaan viimeistään tuossa lähihoitajan kohdalla. Ei ole aikaa lukea työn kannalta epäolennaista tietoa.
Ylipäätään cv:hen ei suositella laitettavan mitään "ylimääräistä", joka ei ole olennaista haetun työn kannalta. Se, mikä on olennaista vaihetelee iän/kokemuksen myötä, kuin haetun tehtävän. Jos ei ole muuta kuin aloitettu amk ja 10 vuotta työkokemusta samalla alalla, niin tietenkin laitat ne opinnot.