Voisitko kuvitella paluuta lankapuhelinaikaan?
En tiedä, mistä tulikin mieleeni, mutta miltä tuntuisi ajatus paluusta lankapuhelinten aikaan? Kotona olisi yksi puhelin, joka olisi visusti paikallaan ja johon vastaisi se perheenjäsen, joka sattuu olemaan lähimpänä. Meillä se olisi todennäköisimmin mies, oli lähimpänä tai ei, koska todennäköisimmin soittajakin tavoittelisi nimenomaan häntä.
Ja jos tässä ajatusleikissä olisi mahdollista (ja miksei olisi, kun itse tämän keksin :-D), niin hankkisin ehdottomasti puhelimeen näytön, josta näkee soittajan numeron, sekä vastaajan. Molemmat minulla oli 90-luvulla, kun lankapuhelinta käytin.
Kuka teillä vastaisi puhelimeen? Jos asut yksin, niin olisiko sinulla puhelin?Miltä kaiken kaikkiaan tuntuisi palata käyttämään lankapuhelinta? Mitä hyvää siitä mahdollisesti seuraisi? Mitä huonoa? (Ei nyt mietitä pankki- ym. palvelujen hoitoa, vain puhelimen käyttöä puheluihin.) Hankkisitko vastaajan ja/tai numeronäytön?
Kommentit (23)
Lankapuhelinaikaan kaikki tapahtui vähän hitaammin. Teinejä lukuunottamatta ihmiset eivät pitäneet puhelinta niin ihmeellisenä asiana, se oli enemmän vain käytännön apu.
Aina kun nähtiin kavereita, niin piti sopia, että jos eksytään niin nähdään paikassa x tasatunnein. Kun olin nuori, niin minulla ei ollut lankapuhelinta eikä kännykkää, koska ne olivat kalliita. Ei ollut suurimmalla osalla kavereistakaan. Osa ei myöskään avannut ovea, koska pelkäsi tv-lupatarkastajaa, mutta tuttujen kanssa oli sovittu ovikellon koodisoitto, josta tiesi että ei ollut tarkastaja. Olen säästänyt ne paperilaput, joita jätettiin toisten postiluukkuihin ja tietyille ilmoitustauluille, tekstarin korvikkeita. En silti vaihtaisi siihen aikaan, mutta en myöskään ymmärrä esim. kadulla kävellessä puhelinta tuijottavia.
Miksipäs ei. Olen elänyt lapsuuteni ja nuoruuteni ilman kännykkää, ensimmäisen sain "vasta" lähtiessäni opiskelemaan toiselle paikkakunnalle 20-vuotiaana vuonna 1996. Ei olisi niin hektistä elämänmeno, niin kuin on asian laita nyt aivan liian usein.
Olisin tyytyväinen, kun ei aina tarvitse olla heti vastaamassa joka puheluun ja viestiin välittömästi. Suurin osa niistä ei ole elintärkeitä. Minulla on ympärillä aika dramaattisia ja vaativia ihmisiä.