Lähteäkö ulkomaille vai odottaa
Meillä on 2 lasta, 9 ja 11. Minulle tarjottiin työpaikkaa Euroopasta (Saksasta). Palkka on hyvä ja mies sanoo voivansa olla koti-isänä (tuolla ilmeisesti edellytetään että saatetaan kouluun ja haetaan jne.) Hän voi kuulemma sitten katsella, mitä rupeaa tekemään. On täällä ollut aina töissä.
Lapset epäilyttää myös. Eivät osaa saksaa. Jos revin lapset irti, pitäisikö laittaa kansainväliseen kouluun vai saksankieliseen... nyt ovat suomalaisessa peruskoulussa.
Olisiko helpompaa lähteä kun ovat lukiossa? Tosin Saksassa lukio on erilainen kuin Suomessa, jokseenkin kuin entinen oppikoulu ja lukio yhteensä.
Jos olisin lapseton, lähtisin heti lapsia ajattelen ja miten mies viihtyy loppujen lopuksi.
Kommentit (25)
Kiva kuulla että monen nielestä lapset pärjää siellä vaikka olisivat ummikkoja lähtiessään. Yksi työkaveri selvitti ja oli sitä mieltä että koulun lisäksi joutuisi palkkaamaan lapselle yksityisen tutorin vaikka menisi kv- kouluun ja että Saksan koulusysteemi on todella rankka lapsille esim 11- vuotiaana linjoille, joilta pääsee yliopistoon ja jos ei pääse, niin sitten yliopiston ovet ei ikinä pääse. En tiedä onko totta, omalta osalta tämä on tällä hetkellä saanut meidät kieltäytymään muutosta.
Minulla loppuu työt Suomesta, joten meidän perheessä pitää tehdä päätös sen perusteella kumman on helpompi työllistyä; miehen Saksassa vai minun Suomessa. Yhden palkalla emme Saksassakaan elä ja yksi iso mietinnän aihe on siinä, pitääkö talo Suomessa -majdollinen paluu olisi helpompi- vai myydä, jolloin Saksaam asettuminen olisi taloudellisesti helpompaa.
Pääsetkö ap matkaa ex pat sopimuksella vai paikallisella? Me varmaan lähtisimme ex patteinä mutta paikallisella tuskin lähdetään. Varsinkaan kun Suomeen ei ole paluuta työni puolesta.
Hei, täällä ap.
Koulutusjärjestelmä on tosiaan erilainen. Tästä saa käsityksen:
http://www.finnland.de/public/default.aspx?nodeid=43175&contentlan=1&culture=fi-FI
Eli tosiaan 11-v jakaantuvat eri kouluihin/ryhmiin. Vähän kuin meidän kansakoulu-oppikoulu aikaan.
Meillä on nyt asunto eli asuinalue ja koulu päätetty. Täällä on aika monenlaista koulua ja sain suosituksia "hyvistä kouluista".
Otin yhteyttä kouluun. Keskustelin sitten useampaan otteeseen rehtorin ja opettajien kanssa. Isompi on siis jo Gymnasium-iässä ja haku meni jo, mutta rehtorin myötävaikutuksella saatiin hakemus sisään.
Sain vinkin ja pyysin kummankin lapsen opettajilta suosituskirjeet, jotka ovat saksaksi. Niissä kerrotaan lasten menestyksestä suomalaisessa koulussa ja että ovat ns. Gymnasium-tasoa oppimistaidoissa ja tuloksissa. Rehtori hyväksyi ne. Meillä on siis oikeasti Suomessa koulu mennyt hyvin ja kaikki arviot kiitettäviä tai hyviä.
Alussa kummatkin opiskelevat kieltä ja sitä testataan kuulemma usein.
Tämä ei ole ainut tie lukioon. Mikäli saksan oppiminen ei etene toivottua vauhtia, nuoremmalla lapsella on mahdollisuus jatkaa alakoulussa ylimääräinen vuosi.
Jos taas Gymnasiumia käydessä alkaa tuntua, että ei pysy mukana, lapsi voi vaihtaa Gesamtschuleen. Tämä on osavaltiokohraista. Gesamtschulessa on periaatteessa yhteistä opetusta jonnekin 7.-8. luokalle asti, jonka jälkeen lukiolinjalaiset alkavat eriytyä.
Gesamtschule kestää vuoden kauemmin kuin perinteinen Gymnasium, eli oppimistahti on hiukan hitaampi, mutta ylioppilaaksi sieltäkin päästään.
En ole expat-sopimuksella, mutta sain neuvoteltua muuttokuluja ym. perhekuluja palkkaan. Ja auttoivat asunnossa myös. Palkka on hyvä verrattuna Suomeen vastaaviin tehtäviin.
En ole expat-sopimuksella, mutta sain neuvoteltua muuttokuluja ym. perhekuluja palkkaan. Ja auttoivat asunnossa myös. Palkka on hyvä verrattuna Suomeen vastaaviin tehtäviin.
Hei! Perheemme asunut Saksassa reilut 3 vuotta. Koko perhe viihtyy, itse puhun jotenkuten saksaa, mieheni vähän ja lapset hyvin. Ovat oppineet 2 vuodessa päiväkodissa todella, todella nopeasti. Toki pienempien lasten helpompi/nopeampi oppia. Mieheni työ siirtyi tänne aikanaan ja minä oleilen Hausfrauna! Viihdymme hyvin, asuminen, ruoka monet kulut halvempia kuin Suomessa, kulttuuri ei ole "kovin erilainen" Suomen kanssa ja ihmisten kanssa tulee toimeen. :) Tervetuloa Saksaan!
Lähtekää! Aina sitä pääsee takaisin jos ei nappaakaan. Tsemppiä!
Mä lähtisin myös ehdottomasti! Oon asunut Saksassa ja se on lapsiperheille ihan hyvä maa :) Ja aina voi palata takaisin jos ei sopeudu tai tulee jotain ongelmia. Lapset oppii kielenkin tajuttoman nopeasti. Ehdottomasti menkää!!
Lisää kokemuksia kellään kouluikäisten kanssa Saksaan muuttamisesta?
Tää vois olla kun näppikseltä..... Samaa pähkäillään meillä. Joskaan ei elettäisi vain mun palkalla
Mun mielestäni olis lasten kannalta helppoa ja hyvä lähteä nyt. Oppivat helposti saksan tuossa vaiheessa!
Varmaan oppivat mutta ennen koulun alkua olisivat ehkä sopeutuneet paremmin?
Mies on ihan hyvissä vakituisissa töissä täällä. Hän osaa huonommin saksaa kuin minä. Mutta toisaalta on itse sanonut, että lähtee mielellään.
Asuntoasioissa autettaisiin, saisin muuttoavustusta. Päättää pitää melko pian...
Ap
Omat työtuntini olisivat pitkät tuossa tehtävässä. Se on kuitenkin todella kiinnostava. Vähintään kuuteen asti menisi joka ilta.
Lähtekää ihmeessä nyt! Luulen että lasten on helpompi sopeutua nyt tuon ikäisinä. Teini-ikäiselle se voisi olla maailmanloppu. Oletko katsonut kansainvälisten koulujen hintoja? Meilläpäin joutuisi pulittamaan noin 600 euroa/kk/lapsi, ja siihen lisäksi ruoka (55e/kk), ekskursiot, ja jokaisen lukuvuoden alussa 300-500 euron 'mikälie'-maksu. Äkkiähän ne lapset kielen oppii (toki nuorempana se olisi ollut vielä helpompaa). Osaatteko te vanhemmat saksaa?
En ole tutkinut kv. kouluja yhtään vielä. Sen tiedän, ettei tuolla ole suomalaista koulua. Suomi-koulu on, siis vähän kuin kotikieltä tukeva kerho.
Mä osaan hyvin saksaa ja mies vähän. Varmaan hänkin oppii. Molemmat osaamme hyvin englantia.
Kokemusta on monesta tuttavaperheestä eri ikäisistä lapsista.
Hienosti pärjäsivät Saksassa.
Lähtekää ihmeessä.
Onko määräaikainen pesti?
Teinien kanssa lähteminen vaikeempaa!
Kai siellä on kansianvälinen koulu? Muuten en lähtisi, ajattelisin lapsen parasta. Ei sitä kieltä hetkessä opi. Koulua kuitenkin täytyy käydä. Mene sitten kun lapset lukio iässä.
Ilmoittele, jos tulette meille päin, voin tulla lapsenvahdiksi ;)
Päädyttiin että nyt tai ei koskaan eli lähdetään. Kouluasiat ovat vielä auki. Luultavasti käyn vielä Berliinissä kerran ennen muuttoa ja koetan sitä ennen selvitellä kouluja ja asuntoa.