Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Erityislapsella päiväkodista lyhyempi loma kuin muulla perheellä, mitä mieltä?

Vierailija
25.07.2014 |

Erityisesti kyselisin päiväkotien henkilökunnalta kun he yleensä tuomitsevat sen että lasta pidetään hoidossa vanhempien lomalla.

Otetaan esimerkkinä vaikka perhe jossa on vauva kenen kanssa äiti on kotona, koululainen isosisarus ja 5v kehitysvammainen autisti joka on kuntouttavassa päivähoidossa. Äiti ja muut lapset ovat siis kotona koko kesän ja isäkin 5 viikkoa, päiväkotilainen vain 3 viikkoa. Syyksi sanotaan ettei pitkät lomat ole hyväksi lapselle ja lisäksi muu perhe haluaa lomailla myös ilman tätä erityislasta.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, meidän perheessä erityislapsi on ollut vain pakollisen 4vko lomalla, koska hänellä menee pää sekaisin siitä, kun rutiinit muuttuvat ja käytös on sitten sen mukaista...

t. sairaslomalla uupumuksen takia viime kesän jälkeen, sama edessä ehkä nytkin

Vierailija
2/15 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenelläkään ei siis olisi mitään mielipidettä jos kuulette vaikka naapuriperheen toimivan noin? Tai työpaikallanne on kesällä hoidossa kyseinen lapsi?

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua, mikä tämän aloituksen pointti oli. 

Onko itselläsi ollut autistinen lapsi, ja tiedätkö millaista elämä autistin kanssa on ja tiedätkö myös, mitä rutiineista poikkeavat tilanteet autistille aiheuttavat?

Vierailija
4/15 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin vaikeasti autistinen lapsi on lyhyemmän aikaa lomalla kuin muu perhe. Loma on loma. Lomalla ei ole tarkoitus uuvuttaa itseään niin totaalisesti, että joutuu hakemaan sairaslomaa heti loman loputtua. Päiväkodissa on suhtauduttu hyvin muutamaa poikkeusta (tätiä) lukuunottamatta.

Vierailija
5/15 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloituksen pointti on kysellä millaisia ajatuksia kyseinen tilanne tai toiminta herättää ihmisissä.

Ap

Vierailija
6/15 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ajatus on, että se on ok ja ymmärrettävää.

Vierailija
7/15 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 20:46"]

Kenelläkään ei siis olisi mitään mielipidettä jos kuulette vaikka naapuriperheen toimivan noin? Tai työpaikallanne on kesällä hoidossa kyseinen lapsi?

Ap

[/quote]

Onko sinun naapurissasi siis tällainen tilanne? Mitä se sinulle kuuluu miten vammaisen lapsen kuntoutus naapurin perheessä toteutetaan? Järjestävät sen niin kuin lapselle ja perheelle on parasta.

Vierailija
8/15 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on ollut pitkiä ja tiukkia keskusteluja siitä kun jotkut vanhemmat ovat pitäneet osan lomastaan lapsia hoidossa, viettäneet rantapäiviä muun perheen kera jne. Yleensä tuomittu ankarasti.

Ajattelin kysyä nähdäänkö tämä tilanne samanlaisena.

Vierailija
9/15 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanne on eri. Jos se lapsi sitä ihan oikeasti tarvitsee. Jotkut kai tarvitsevat. Itselläni 2 erityislasta, ja eivät ole sitä tarvinneet.

Vierailija
10/15 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityislapsi vaatii usein erityishuomiota. On tärkeää, että edes joskus on aika, jolloin perheen tavalliset lapset saavat olla pääosassa! Pari rantapäivää ei tunnu kokonaisuudessa juuri missään.

t. lastentarhanopettaja

Vierailija
11/15 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi on erityisen kuormittava, niin on lapsenkin etu, että vanhemmat saavat huilitauon. Aika karua, mutta syvästi autistien kanssa on vaan todella rankkaa 24/7

Vierailija
12/15 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tuomitse, ihan miten perheelle on parasta. 

Vierailija
13/15 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä nyt tulkitsen että tällaista ratkaisua ei yleisesti tuomita?

Meidän perheessä on kyseinen tilanne ja erityislapsella tosissaan pari viikkoa lyhyempi loma kuin miehellä ja huomattavasti lyhyempi kuin muilla.

Hän oli 4v kun pikkuveli syntyi ja jatkoi kuntouttavassa päivähoidossa vaikka itse jäin töistä kotiin. Olen hoitopäivien aikana kerhoillut ja kulkenut kaupungilla vauvan kanssa, olen tavannut kavereita ja tehnyt kaikkea rentoa mikä lapsen kanssa ei onnistu.

Nyt on ollut ihanaa kun isosiskolla on pitkä loma ja ollaan saatu tehdä myös hänen kanssaan asioita mitkä muuten on hankalasti järjestettävissä. Muutaman yön ja illan on mun vanhemmat olleet meillä kotona erityistä hoitamassa niin että päästiin omalle pikkulomareissulle muun perheen kanssa.

Joskus kun ollaan esim rannalla tavattu joku naapuri joka on sitten kysellyt eikö Matti ole mukana ja kuullut tämän olevan päiväkodissa olen jäänyt miettimään mitä tämä naapuri asiasta ajattelee. Tai mitä miettii päiväkodissa ne hoitajat jotka eivät virkansa puolesta saa meille mitään ikävää kommenttia antaa.

Kiva kuitenkin että ainakin jotkut tuntuvat ymmärtävän.

Ap

Vierailija
14/15 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 21:31"]

Mä nyt tulkitsen että tällaista ratkaisua ei yleisesti tuomita?

Meidän perheessä on kyseinen tilanne ja erityislapsella tosissaan pari viikkoa lyhyempi loma kuin miehellä ja huomattavasti lyhyempi kuin muilla.

Hän oli 4v kun pikkuveli syntyi ja jatkoi kuntouttavassa päivähoidossa vaikka itse jäin töistä kotiin. Olen hoitopäivien aikana kerhoillut ja kulkenut kaupungilla vauvan kanssa, olen tavannut kavereita ja tehnyt kaikkea rentoa mikä lapsen kanssa ei onnistu.

Nyt on ollut ihanaa kun isosiskolla on pitkä loma ja ollaan saatu tehdä myös hänen kanssaan asioita mitkä muuten on hankalasti järjestettävissä. Muutaman yön ja illan on mun vanhemmat olleet meillä kotona erityistä hoitamassa niin että päästiin omalle pikkulomareissulle muun perheen kanssa.

Joskus kun ollaan esim rannalla tavattu joku naapuri joka on sitten kysellyt eikö Matti ole mukana ja kuullut tämän olevan päiväkodissa olen jäänyt miettimään mitä tämä naapuri asiasta ajattelee. Tai mitä miettii päiväkodissa ne hoitajat jotka eivät virkansa puolesta saa meille mitään ikävää kommenttia antaa.

Kiva kuitenkin että ainakin jotkut tuntuvat ymmärtävän.

Ap

[/quote]

Ainoa mikä viestissäsi ihmetyttää on se, että etkö oikeasti juttele lapsesi päivähoitopaikan työntekijöiden kanssa? Meillä ainakin erityisryhmässä yhdessä vanhempien kanssa mietitään tarkasti lasten lomat ja niiden vaikutus lapseen (rutiinit vs. lepo ja lomailu perheen kanssa), vanhempiin (aikaa olla koko perheen kanssa ja lepo) ja muihin perheen lapsiin (aika sisaruksen kanssa vs. tarve olla kerrankin "ykkönen"). Todella surullista jos joudut miettimään, että mitähän se henkilökunta nyt ajattelee... :(

Elto

Vierailija
15/15 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei herätä paheksuntaa jos Ap sitä yrität kalastella. Jos vanhemmat ei jaksa niin sitten ei jaksa, silloin lapsen on parempi olla hoidossa. Ja olihan esimerkissäsi lapsi kuitenkin kolme viikkoa lomalla pk:sta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän yksi