Mikä on kohtuullista auttamista?
Tänään satuin kohdille, kun joku parikymppinen mies levisi katuun sähköpotkulaudalla. Löi päänsä ja sivulliset siirtyivät auttamaan. Ei olisi halunnut ambulanssia paikalle vaan jatkaa matkaa, mutta pakotettiin pysymään maassa liikkumatta, kun päästä tuli aika paljon verta. Miehellä oli pokkaa kysellä hakisiko joku autotielle lentäneet silmälasit ja hatun. Menetin itse kiinnostuksen tapaukseen ja lopulta mies haki rillinsä ja hattunsa itse.
Mielestäni ei ole sivullisten tehtävä juosta liikenteen joukossa irtaimiston perässä, mutta olisiko näin kuulunut tehdä?
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohtuullista ois jättää ne auttamishommat jo auttaville ihmisille ja jatkaa matkaa, jos ei ole aikeissa auttaa. Ylimääräistä yleisöä ei siihen tilanteeseen kukaan kaipaa.
Soitin siis paikalle sen ambulanssin. Eli tein mitä voin, mielestäni. Oli siinä vieressä niitäkin jotka vain seisoo tumput suorina.
Ap
Eli jos muut jäävät yleisöksi niin sunkin täytyy. Ehkä se tyyppi pyysi apua vain päästäkseen eroon ihmettelijöistä. Ovelaa, sehän toimi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohtuullista ois jättää ne auttamishommat jo auttaville ihmisille ja jatkaa matkaa, jos ei ole aikeissa auttaa. Ylimääräistä yleisöä ei siihen tilanteeseen kukaan kaipaa.
Soitin siis paikalle sen ambulanssin. Eli tein mitä voin, mielestäni. Oli siinä vieressä niitäkin jotka vain seisoo tumput suorina.
Ap
Hyvä, että soitit. Jos olit se, jolta pyydettiin niiden lasien hakua, niin kiva jos olisit hakenut.
Tumput suorina pällistelijät voi lähettää matkoihinsa. Ei heitä siinä tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Aloituksessahan sanot ettei mies halunnut paikalle ambulanssia. Miksi sen soitit, kun sitä apua loukkaantunut ei pyytänyt?
No kyllähän tollaseen tilanteeseen tarvitsee jonkun arvioimaan vammojen vakavuuden. Varsinkin kun vamma on päässä, niin edes veren määrästä ei voi päätellä millainen tilanne on. Ihan eri asia kuin juoksennella keskellä liikennettä keräämässä irtainta.
Ap
Aloittajalla taitaa olla aika rajoittuneet sosiaaliset taidot. Tottakai haetaan toisen tavarat, yleensä näin toimitaan ilman eri pyyntöäkin. Ehkä joo jossain vilkkaalla moottoritiellä ei, mutta muuten.
Ja ihmiselle saattaa sokkitilanteessa olla se hattukin todella tärkeä, vaikka olis jalat katki ja selkäranka murtunut. Ihmismieli kun saattaa toimia niin. Että ihan jo sitä vasten tämä onnettomuuden uhri ei toiminut mitenkään röyhkeästi, kun pyysi hakemaan tavaroitaan.
Kaaduin syöpähoitovuosinani Mannerheimintiellä Forumin edessä, kun väistin vastaantullutta pariskuntaa korokkeelle.
Kortisoni oli tuhonnut reisilihakseni, joten olin erittäin kurjassa kunnossa ja hahmotin tilanteen vasta kaatuessani.
Ostokseni putosivat kadulle, peruukki ja silmälasit lensivät maahan.
Useampi ystävällinen nainen auttoi minut ylös ja noukki tavarani maasta.
Kiitos heille! :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinkö toivot itseäsi/ perheenjäseniäsi kohdeltavan onnettomuuden sattuessa? Eli toivot, että kukaan ei auta? Ei kai ambulanssiakaan kannata soittaa, jos uhri tai joku uhreista kykenee itse soittamaan.
Oikeasti, millaisia itsekkäitä typeryksiä maa päällään kantaa.
Yllättävän paljon on ihmisiä, jotka laittavat ensin happinaamarin itselleen ja varastavat sitten naapurinkin happinaamarin ettei oma vain lopu kesken.
Happinaamareiden suhteen ohjeistus on juuri tuo, että ensi itselle ja sitten vasta autetaan muita. APn tilanteessa kysymys ei kuitenkaan ollut happinaamareista, eikä APlla itsellään ollut mitään hätää. Avuntarvitsijoita oli vain 1.
Niin. Tässä kommentissa juuri todettiin, että moni auttaa vain itseään miettimättä muita ollenkaan ja jopa muiden kustannuksella, vaikka tietää että siitä ei ole mitään hyötyä.
Onko aloitus totta?
Ylänuoli = kyllä
Alanuoli = ei
Vierailija kirjoitti:
Onko aloitus totta?
Ylänuoli = kyllä
Alanuoli = ei
Eihän tällä palstalla mikään aloitus ole totta, vaan aina provo. Ihme on jos et ap:n kaltaisiin auttajiin ole ikinä törmännyt. Onhan poliisikin sanonut, että nykyisin onnettomuuksissa on se ongelma, että hirveä määrä ihmisiä kuvaa tilannetta ja seisoo tumput suorana, mutta kukaan ei oikeasti auta. Eli siis uskon kyllä aloituksen.
Voi v.tu ap. Jos sinä minun edessäni lennät katuun ja lasis lentää ajotielle , minä pysäytän liikenteen ja mene ja ITSE muusaan tuommosen idiootin rillit.