Suomalainen - miten reagoit, kun sinua vertaillaan muihin kansallisuuksiin?
Oletko ollut tilanteessa (en tarkoita av-palstaa, vaan "tosielämän" tilannetta), jossa suomalaisia naisia/miehiä on vertailtu muunmaalaisiin naisiin/miehiin ulkonäön, käytöksen yms suhteen?
Esim. sanottu, että suomalaiset naiset saisivat ottaa oppia maan X naisista. Tai vertailtu epäsuorasti - vaikkapa kehumalla maasta taivaisiin jotakuta muunmaalaista ihmistä, nostaen esiin hänen kansallisia piirteitään? Miten reagoit? Miltä se tuntuu? Loukkaako se, ja oletko sanonut ääneen, että se loukkaa?
Kommentit (12)
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 14:03"]
Ei tunnu missään. Yleistyksin puhuva ihminen ei vakuuta, enkä ihmisten mielipiteistä jaksa provosoitua.
Joskus tulee mieleen että "ken elää ja näkee, se oppii". Mutta ennemmmin suon ihmisille oman opintiensä kuin lähden opettajamaisesti selittämään asioita ennen kuin tämänhetkinen yleistäjä on valmis oppimaan uutta.
[/quote] No minulla on huono itsetunto, ja sen takia itseäni loukkaa tuollaiset kansallisuusvertailut, vaikka niissä ei suorasti juuri minua haukuttaisikaan. Joskus olen ollut tuollaisissa tilanteissa. Silloin aina ihmettelen, että eikö ihmisillä ole tunneälyä lainkaan. Eivätkö ihmiset tule ajatelleeksi, että tuollainen kansallisilla piirteillä mässäily voi loukata ja pahoin? Ovatko ihmiset niin sinut itsensä kanssa, etteivät tule tajunneeksi, että kaikilla ei ole niin hyvin asiat? En ole kyllä pystynyt sanomaan noissa tilanteissa mitään - en vain uskalla. Tekisi kyllä mieli sanoa suorat sanat ja uskon, että niin olisi parasta toimia aina. Sanoa suoraan, koska muuten ihmiset kuvittelevat, että suomalaisten haukkuminen on aina ihan ok. Vaikka se ei ole.
Ei loukkaa, enkä välttämättä reagoi mitenkään. Eri maissa asuvilla on omia tapoja ja piirteitä, eikä niiden ääneen sanominen ole väärin. Loukkaavasti muista puhuvan kanssa ei tee mieli keskustella (solvasipa sitten suomalaisia tai venäläisiä naisia, tai vaikka yleisesti kaikkia etelä-amerikkalaisia), mutta asiallisen ihmisen kanssa noista huomioista voi syntyä mielenkiintoisiakin keskusteluja.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 14:03"]
Ei tunnu missään. Yleistyksin puhuva ihminen ei vakuuta, enkä ihmisten mielipiteistä jaksa provosoitua.
Joskus tulee mieleen että "ken elää ja näkee, se oppii". Mutta ennemmmin suon ihmisille oman opintiensä kuin lähden opettajamaisesti selittämään asioita ennen kuin tämänhetkinen yleistäjä on valmis oppimaan uutta.
[/quote]
Olen vaikuttunut. Ihan vilpittömästi.
Itse olen ennen juurikin yrittänyt selittää jne "opettaa", mutta tottahan se on, että jos se yleistäjä ei ole valmis ottamasn uutta tietoa vastaan niin asia menee turhan jankkaamiseksi. En nyt tarkoita vain tätä aihepiiriä, vaan ylipäätään.
Arvostan kaltaisiasi ihmisiä ja pyrin itse samaan.
Muistuu mieleen tapaus muutaman vuosikymmenen takaa. Olin Saiksassa opiskelijavaihdossa. Kerran olimme sitten opiskelukaverin synttäreillä ja siellä oli iso maljallinen vahvaa boolia. Minulle yritettin tuputtaa juomaa oikein kaksin käsin, vaikka tein selväksi että käytän alkoholia erittäin vähän. "Juo nyt, kun ilmaiseksi saat" oli tavallien kommentti. Tai "Juo nyt, kun saat viinaa vapaasti. Kotimaassasihan se ei onistukaan." Nämä valistuneet opiskelijanuoret olivat vakaasti sitä mieltä, että 1. suomalaiset ovat kaikki juoppoja ja 2. Suomessa vallitsee kieltolaki (1970-luvulla!) Kukaan heistä ei tietenkään ollut käynyt Suomessa, mutta mielipide oli vahva, sillä joku mummon kummin kaima oli käynyt turistina Suomessa. Selitin sitten heille, että ei meillä kieltolakia ole, mutta ruokakaupasta ei saa kuin keskiolutta. Muut juomat ostetaan alkoholiliikkeistä. Se oli hämmentävää, koska Saksassa saa väkevää viinaa ruokakaupasta ja alkohololiikkeissä on myytävänä vain erittäin hienoja ja kalliita vuosikertaviinejä, konjakkeja ym.
En moisesta tietäättömyydestä vetänyt poroja nenääni enkä veda nytkään, kun jotkut "paljon maailmaa nähneet" katsovat oikeudekseen arvostella maanmiehiään huonosta käytöksstä, epämuodikkaasta pukeutumisesta, rumasta ulkonäöstä jne. Oman tyhmyytensähän nämä arvostelijat vain paljastavat. Vanha sanonta "Kukin taaplaa tyylillään" sopii tähän vallan hyvin. Suomalainen saa olla juuri sellainen kuin suomalainen on! Ei ne muutkaan kansallisuudet aina niin avoimia ja kohteliaita ole, vaikka niin yritetäänkin väittää.
Mulla ainoastaan huvittaa, ei niitä pidä niin tosissaan ottaa :D
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 14:34"]
Mulla ainoastaan huvittaa, ei niitä pidä niin tosissaan ottaa :D
[/quote] Voisinpa itsekin suhtautua asiaan noin rennosti. Tai no okei, itseäni ei kauheasti haittaa, jos joku vitsailee vaikka suomalaisten jähmeydestä, mutta jos esim. suomalaisten ulkonäöstä heitetään jotain arvostelevaa kommenttia, tuntuu tosi pahalta.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 14:13"]
No minulla on huono itsetunto, ja sen takia itseäni loukkaa tuollaiset kansallisuusvertailut, vaikka niissä ei suorasti juuri minua haukuttaisikaan. Joskus olen ollut tuollaisissa tilanteissa. Silloin aina ihmettelen, että eikö ihmisillä ole tunneälyä lainkaan. Eivätkö ihmiset tule ajatelleeksi, että tuollainen kansallisilla piirteillä mässäily voi loukata ja pahoin? Ovatko ihmiset niin sinut itsensä kanssa, etteivät tule tajunneeksi, että kaikilla ei ole niin hyvin asiat? En ole kyllä pystynyt sanomaan noissa tilanteissa mitään - en vain uskalla. Tekisi kyllä mieli sanoa suorat sanat ja uskon, että niin olisi parasta toimia aina. Sanoa suoraan, koska muuten ihmiset kuvittelevat, että suomalaisten haukkuminen on aina ihan ok. Vaikka se ei ole.
[/quote]Ajattelet suht samalla lailla ongelmasta kuin minä. Eihän hyvinvoiva ihminen tunne tarvetta mollata toisia. Pahimmat kiistat tulevat kun syystä tai toisesta elämäänsä tyytymättömät ihmiset solvaavat toisiaan ohi toistensa, yrittämättä ymmärtää sitä toista ja mitä hän sanoo. Jos edes hetken kuuntelisi mitä toinen sanoo, voisi jossain vaiheessa yrittää ymmärtää _miksi_ hän kokee oikeutetuksi käyttäytyä kuten käyttäytyy.
Huono itsetunto ajaa haukkumaan toisia. Yritä tuntea myötätuntoa näitä ihmisiä kohtaan, pahasta olostahan nuo puheet kumpuavat. Pienempi häpeä on vetäytyä tilanteesta kuin pahoittaa mielensä.
Ja sitten on se ylätaso, ne jotka hyötyvät jatkuvasta kinastelusta. He käyttävät toisia ihmisiä marionetteinaan ja nauttivat aikaan saamastaan sekasorrosta. He myös yrittävät saada sovittelijat näyttämään naurettavilta. Tätä tapahtuu ihan yksilötasolla mutta myös maailmanpolitiikassa.
Ei kannata alkaa kenenkään pelinappulaksi vaan pelata ihan vaan omaa peliä ja omilla ehdoilla.
Sivuutan olankohautuksella. Ihan älyttömiä tuollaiset yleistykset, että italialaiset on semmoisia mutta saksalaiset jotakin muuta. Kysehän on kymmenistä miljoonista ihmisistä! Yleensä, kun suomalainen alkaa vertailla meitä muunmaalaisiin, hänen ainoa tarkoituksensa on haukkua suomalaisia. Siitä joku aina provosoituu ja alkaa haukkua ulkomaalaisia. Aika köyhää.