Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä näistä koiraroduista hankkisit ja miksi? Shiba inu, cockerspanieli vai länsigöötanmaan pystykorva?

Vierailija
18.07.2021 |

Pieni, koiramainen koira jonka turkki ei olisi megavaikea olisi toiveissa. Kaikki rodut pitää kouluttaa ja siitä ei olla laistamassa, uskoisin että otsikossa on sen suhteen järjestys vaikeimmasta helpoimpaan.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ajatellut trimmata cockerin turkin itse vai käyttää trimmaajalla? Vaatii säännöllistä trimmausta ja vielä säännöllisempää harjaamista.

Vierailija
2/23 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Shiboilla on kuulemma vaikea luonne, joten itse kallistuisin kahteen muuhun. Pystykorva taas on kova haukkumaan, joten vaikka kouluttaisi kunnolla, niin itse en ottaisi jos asut kerrostalossa. Muuten tietty ok.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko ajatellut trimmata cockerin turkin itse vai käyttää trimmaajalla? Vaatii säännöllistä trimmausta ja vielä säännöllisempää harjaamista.

Tässä kohtaa olisin sen verran rikollinen että itse trimmaisin enkä juurikaan välittäisi siitä, miten se "pitäisi" tehdä, vaan miten saa koiralle ja itselle olosuhteiden kannalta parhaan vaihtoehdon.

Vierailija
4/23 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noista ottaisin itse cockerin. Tykkään liikkua metsässä ja voisin harrastaa jotain spanielilajia kuten jälkeä. Luonne on kiva ja koira on kaunis. Turkin hoito ei aiemmin ollut mitään ihmeellistä, kun käyttökoira kyseessä... Nykyään vissiin jalostus suosii pitkän ja paksun turkin kasvattavia koiria ja turkkia nypitään, leikataan ja muotoillaan. Sen varmasti oppii tekemään itse, jos haluaa tai käyttää trimmaajalla.

Lisävaihtoehtoja keskikokoinen villakoira, tanskalaisruotsalainen pihakoira, sheltti... Villakoiran turkki ei ole vaikea, jos sen pitää lyhyessä kotiturkissa. (Pesu ja leikkaus kerran kuussa). Ei lähde lainkaan karvaa eikä haise koiralle, älykäs, nopea opimaan, liikunnallinen ja käy monipuolisesti eri harrastuksiin. Itse harrastamme pitkiä metsälenkkejä, rallytokoa ja nosea.

Vierailija
5/23 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä kohtaa olisin sen verran rikollinen että itse trimmaisin enkä juurikaan välittäisi siitä, miten se "pitäisi" tehdä, vaan miten saa koiralle ja itselle olosuhteiden kannalta parhaan vaihtoehdon.

Koira elää varmasti ihan tyytyväisenä miten vain trimmattuna, kunhan tosiaan turkista pidetään huolta eikä se takkuunnu jne.

Omasta mielestäni rodunmukaisen trimmaamisen opettelu ei kuitenkaan ole mitään rakettitiedettä ja ainakin aiemmin rotuyhdistys on järjestänyt kursseja ja jakanut vinkkejä.

Oma mielipiteeni on se ettei jokaisen koiran tarvitse näyttää näyttelykehien tähdeltä, mutta edes suunnilleen rotunsa edustajalta. Jos turkki, joka rotuun kuuluu on ongelma miettisin itse jotain muuta rotua.

Cockerit ovat mielestäni kivoja koiria, mutta niistäkin löytyy kyllä luonneongelmia ja erinäisiä terveysongelmia. Toki niin löytyy lähes joka rodusta nykyään valitettavasti.

Vierailija
6/23 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Shiba ja cockeri on luonteiltaan kuin yö ja päivä. Shibaahan usein kuvataan kissamaiseksi. Temppukoiraa siitä ei saa, ei ole miellyttämisenhalua, ylpeä ja itsenäinen eikä välttämättä välitä muista koirista. Häviää sekunnissa omille teilleen jos päästää irti. Mutta on fiksu, ei juuri räksytä, oppii nopeasti sisäsiistiksi. Ei todellakaan sovi ihmiselle joka tahtoo koirasta egobuustia, shiba vaatii ihmiseltä nöyryyttä ja huumorintajua :D Itse valitsisin shiban, meillä on ollut kissoja, salukeja ja podengoja joten sopisi tähän jatkumoon. Cockerit on oman kokemuksen perusteella ihmisrakkaita höseltäjiä, gööteistä ei kokemusta.

Vierailija
7/23 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englanninspringeri ja bernhardinkoira

Vierailija
8/23 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Cockeri

Vierailija
9/23 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tykkää lyhytraajaisista, tanakoista pötkyläkoirista eli siksi ei gööttiä.

Vierailija
10/23 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin göötin, koska minusta ihania koiria. Itselleni täydellinen paketti, paimenkoira pienessä suloisessa pystykorvan ruumiissa. Göötin kohdalla harkitse nämä:

- Osa todella haukkuherkkiä, eivät kaikki, mutta et tiedä minkälainen osuu kohdalle. Jos sattuu kovin vahtiviettinen, sitä ei välttämättä kokonaan saa ollenkaan pois koulutettua. Kyllä usein niin, ettei hauku yksin kotona (ei ketään kelle ilmoittaa), mutta kun olette kotona ja vieraita käy tai rappukäytävässä liikutaan ääntä lähtee. Edelleen, ei kaikista.

- Paimenkoirana göötti reagoi omistajan tunnetiloihin ja liikkeisiin herkästi. Yksinoloa on hyvä harjoitella tosi pienestä pitäen, ettei tule ongelmaa. On myös hyväksyttävä, että koira kaipaa paljon seuraa (ihan eri kuin esim shibu), ei sovi sellaiselle joka haluaa koiran olevan hajuton ja mauton jossain nurkassa kotona. Göötti osallistuu kaikkiin askareisiin.

- Göötti on jalostettu tekemään ja kaipaa puuhaa ja aktiviteettia, se ei ole pelkkä sohvaperuna. Liikunnan lisäksi pitää jaksaa aktivoida aivoja, etenkin nuorena kun koiralla on paljon energiaa. Nosework, rally, pallopaimennus tai vaan temppujen opettelu, ei niin väliä mitä, mutta jotain on hyvä olla motia tehdä.

- Gööteistä aika moni rähjää remmissä, kuten muutenkin paimenkoirista, koska kaiken liikkuvan vahtaamiseen perustuva jalostus sekä herkkä luonne. Valmistaudu kouluttamaan hyvä remmikäytös tai hyväksymään epätäydellisyys.

- Keväisin ja syksyisin karvaa lähtee kunnolla, kampaamalla pohjavillaa ahkerasti auttaa hieman, mutta imurointia kertyy silti.

Vierailija
11/23 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin shiban, koska tykkään siitä, että koira ei ole sellainen nakkipalan takia solmuun menevä lapatossu. Itselleni ei olisi ongelma sekään, että haihtuu pölynä horisonttiin heti, kun irti päästää, koska en pidä koiriani irti aitaamattomalla alueella ikinä, enkä ymmärrä niitä, jotka pitävät (poislukien metsästyskoirat metsästysaikana ajossa/haukulla).

Mutta jos koirista ei ole aikaisempaa kokemusta ja haluaa koiransa oppivan muutakin kuin sisäsiistiksi edes kohtuullisen helposti, kannattaa varmaan ottaa se cockeri noista kolmesta. Basenji voisi myös sopia, jos on taitoa ja aikaa panostaa koulutukseen. On pystyt korvat, turkki ei kaipaa juurikaan hoitamista ja ilmeisesti melko hiljainen kaveri myös. Haukkumattomaksi pystyy opettamaan tietysti ihan minkä tahansa rotuisen koiran ja yksilöitä ne kaikki ovat siinäkin mielessä, toiset haukkuherkempiä kuin toiset.

Rotu kannattaa miettiä aina sen mukaan, mihin itsellä aika ja kiinnostus riittää, ulkonäöstä viis. Itsekin kovasti haluaisin suomenpystykorvan, koska pidän sen ulkonäöstä, mutta koska en metsästä, en tietenkään ota metsästyskoiraa sohvannurkkaan tylsistymään. Eli mieti ensin, mitä haluat koiran kanssa tehdä, sitten lähdet tutustumaan rotuihin ja valitset ne, jotka aktiivisuustasoltaan ja käyttötarkoitukseltaan sopivat sinulle parhaiten. Siitä joukosta sitten alat raakata koulutettavuuden, turkin haastavuuden ja ulkonäön perusteella sopivimpia vaihtoehtoja. Eli jos hakusessa on "pelkkä" seurakoira ja lenkkikaveri, kannattaa metsästys- ja palveluskoirat jättää suosiolla laskuista. Pääset itse koirasi kanssa helpommalla ja senkin elämä muodostuu mukavammaksi.

Vierailija
12/23 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi hyviä vastauksia, kiitos. Cockeriin olen ollut kallellaan, göötissä viehättää tuo ihmisrakkaus mutta jospa se ei överinä olisikaan vuosia ihan niin toivottavaa.. shibassa juuri tuo kissamaisuus ja omaehtoisuus viehättää, se olisi siis ihan eri koira kuin nää kaksi muuta.

Vierailija
13/23 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En hankkisi mitään noista.

Vierailija
14/23 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Shiba, koska ei hauku ja on kaunis. Myös Göötti kävisi kakkosena. Cockeria en ottaisi ikinä.

Vierailija
15/23 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Shiboilla on kuulemma vaikea luonne, joten itse kallistuisin kahteen muuhun. Pystykorva taas on kova haukkumaan, joten vaikka kouluttaisi kunnolla, niin itse en ottaisi jos asut kerrostalossa. Muuten tietty ok.

Juu mä olen kanssa kuullut, että shibat eivät ole luonteeltaan niitä ihan helpoimpia, cockereilla on yleensä todella suloinen luonne, mutta toki pitää olla sitoutunut turkinhoitoon. Itse haluaisin ottaa kuitenkin mieluiten löytykoiran.

Vierailija
16/23 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös kaikki spanielit ole sairaita? Aivot ei mahdu pääkalloon, silmäsairauksia, sydänvikoja, korvatulehduksia.

Vierailija
17/23 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu mä olen kanssa kuullut, että shibat eivät ole luonteeltaan niitä ihan helpoimpia, cockereilla on yleensä todella suloinen luonne, mutta toki pitää olla sitoutunut turkinhoitoon. Itse haluaisin ottaa kuitenkin mieluiten löytykoiran.

https://www.cockerspanielit.org/index.php/rotuinfo/faq/31-mikae-on-qrai…

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Rage_syndrome

En sano että cockereissa esiintyvien luonneongelmien takia cockeri pitäisi jättää hankkimatta, mutta asiasta kannattaa olla tietoinen.

Vierailija kirjoitti:

Eikös kaikki spanielit ole sairaita? Aivot ei mahdu pääkalloon, silmäsairauksia, sydänvikoja, korvatulehduksia.

Esimerkiksi cavalier kingcharlesinspanieleilla esiintyvää ahtaumaa ei tavata samassa määrässä muilla spanieliroduilla, joten en sanoisi kaikkien spanieleiden kärsivän siitä.

Vierailija
18/23 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki on hyviä.

Vierailija
19/23 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Cane corso

Vierailija
20/23 |