Jos saan nukuttua hyvin niin kasvoni turpoavat
Silmät muurautuvat umpeen ja naama näyttää pöhöttyneeltä, jos nukun 9-11 h. Mutta jos nukun huonosti eli vain jonkun 6 tai alle ja olen väsynyt, niin näytän paremmalta enkä ollenkaan turvonneet. Aina sanotaan, että hyvät unet kaunistavat, mutta ei kyllä pidä paikkaansa. Midtä tämä johtuu? Miten teillä?
Kommentit (12)
Itse totesin eilen ihan saman. Nukuin 11 tuntia ja hyvä kun silmiä näkyi turvotuksen seasta. Pari tuntia pystyasennossa niin naamakin ottaa taas normaalin kuosinsa. Ehkä nesteet valahti taas maan vetovoimasta johtuen alaspäin.
Vierailija kirjoitti:
Nukut vatsallaan.
En mielestäni ainakaan koko yötä. Yleensä kyljellään, mutta kyllä välillä myös vatsallaan.
Ylipainoa varmaankin,etkä liiku tarpeeksi, huono ruokavalio myös.
No ei ole ylipainoa. Olen juuri ja juuri normaalipainoinen (lähellä alipainoa), fyysinen työ 5 * 8h viikossa, ei autoa, kävelen ja pyöräilen vapaa-ajat, että liikuntaa kyllä tulee. Olen kasvissyöjä ja kiinnitän ruokavaliooni paljon huomiota.
Mullakin tulee täyteläisemmät kasvot jos nukun pitkään, tai vaikka pitkät päiväunet. Mua se vain kaunistaa, koska olen kapea kasvoinen.
Sama täällä. Kamalat silmäpussit ja naaman pöhötys seurauksena, jos nukun kahdeksankin tuntia yhteen menoon.
Jos nukun kuusi tuntia ja vielä käyn pari kertaa vessassa yöllä, niin eipä ole naama turpeana aamulla. Jostain nesteen kertymiseen liittyvästä täytyy olla kyse.
En koskaan nuku vatsallani, mutta jos nukun kyljelläni pitkät unet, niin se kyljen puoleinen silmä saattaa olla todella melko umpeen muurautunut.
Valvominen ja huonot unet eivät aiheuta mulle esimerkiksi silmäpusseja, vaikka päinvastoin ehkä luulisi.
Sinulla on nesteturvotusta. Päivällä et huomaa sitä kasvoista, koska neste siirtyy painovoiman vaikutuksesta alaraajoihin. Kokeilepa joskus illalla painaa sormella nilkasta sääriluun päältä - jääkö kuoppa?
Ihan sama itsellä. Mitä pidemmät yöunet, sitä turvonneemmat silmänaluset ja isommat silmäpussit. Muutama tunti pystyssä oloa, ja kasvot alkavat näyttää normaaleilta. Nukun selällään ja kyljellään, ja usein taittelen tyynyn kaksinkerroin, että pää olisi pystymmässä, muttei mitään apua. Tapahtuuko tuossa kapillaari-ilmiö vai mikä? :D Liikun paljon, ja syön pääosin terveellisesti, mutta jos vähänkin on edellisenä päivänä tullut syötyä enemmän suolaisempaa, vaikka pizzaa, turpoaminen on kahta kauheampaa.
Vierailija kirjoitti:
Huono tyyny?
Millainen olisi hyvä?
Oho, tulipas huonolla suomella aloitus. Pahoitteluni!