Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pomo ilmoitti tänään, että pitäisi siirtää loman alkua

Vierailija
23.07.2014 |

Olen tänä vuonna "viimeisessä vuorossa" eli lähden lomalle elokuun alussa. Asia OK, tasapuolinen systeemi. Tänään lomalla oleva pomo soitti, että minun täytyy siirtää oman lomani alkua kahdella viikolla, koska työkaveri tarvitsee 2 vko lomarahavapaata elokuun alkuun. Meillä on 3 hengen tiimi, jossa yhden on oltava töissä myös kesällä, joten muuta vaihtoehtoa ei nyt ole kuin minun joustamiseni.

Ilmoitin, että ei käy, koska olen laskenut, että olen lasten kanssa elokuun, mies lomailee heidän kanssaan heinäkuun. En saa lapsille tähän hätään hoitopaikkaa, ja silloin pomo suorastaan riehaantui: sama vika työkaverilla, mutta siellä kyse on lastenlapsista. Työkaveri haluaa jatkaa lomaansa koulujen alkuun, jotta lastenlapset ei tarvitse hoitopaikkaa.

Hienoa. Minun täytyisi joustaa, koska joku tuntematon perhe halusi säästää päivähoitomaksuissa ottamalla isoäidin ilmaiseksi hoitamaan lapsia. Sanomattakin on selvää, että hän on jo hoitanut lapsia kolmen viikon ajan.

Vetosin vuosilomalakiin ja siihen, että lomat on sovittu huhtikuussa. Ilmoitin ottavani yhteyttä liittoon, jos minun vuosilomani siirretään siksi, että työkaveri menee hoitamaan lapsenlapsiaan. Ottakoot sijaisen kahdeksi viikoksi tai ilmoittakoot työkaverille, että vapaita ei tipu.

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Törkeä pomo!

Vierailija
2/31 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein teit!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä puolesi!

Vierailija
4/31 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kiva" pomo! Vähän niinku mulla, soittelee töihin vaikka oon kesälomalla.

Vierailija
5/31 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahasta ei sitten ole pulaa...

Vierailija
6/31 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siirrät lomaasi ehdolla et työkaveri ottaa lapsesi hoitoon ilmaiseksi.

Vierailija
7/31 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä työkaverisi lapsen perheelle tuli yllärinä se ettei päiväkotipaikkaa saakaan pitää koulujen alkuun asti vaan paikka päättyy heinäkuun lopussa sinä vuonna kun koulu alkaa

Vierailija
8/31 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin törkeä pomo? Työkaverin lapset tuossa törkeitä ovat, kun vaativat isoäidin työpaikkaa joustamaan, jotta heille ei tulisi maksuja.

Vierailija
9/31 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 21:30"]

Ehkä työkaverisi lapsen perheelle tuli yllärinä se ettei päiväkotipaikkaa saakaan pitää koulujen alkuun asti vaan paikka päättyy heinäkuun lopussa sinä vuonna kun koulu alkaa

[/quote]

Tämä on urbaanilegenda. Hoitopaikan saa pitää, jos vanhemmat on töissä. Se pitää vain ilmoittaa etukäteen.

Vierailija
10/31 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 21:30"]Ehkä työkaverisi lapsen perheelle tuli yllärinä se ettei päiväkotipaikkaa saakaan pitää koulujen alkuun asti vaan paikka päättyy heinäkuun lopussa sinä vuonna kun koulu alkaa

[/quote]

Oikeasti? Ei kai tämä ole mikään yleinen sääntö? En ole tiennyt.

Vierailija
11/31 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai, mutta työpaikka maksaa hoitajan lapsillesi. Lomaa saa siirtää pakottavasta syystä. Tämä ei ole sellainen.

Vierailija
12/31 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän sitä lomaa voi siirtää, mutta työnanatajan tulee silloin  maksaa kulut, jotka tuosta aiheutuu. Esim. jos on matka tilattu, niin pitää maksaa se loma ja mahdollisesti erotus kalliimpaan toisena loma-aikana.

eli sinulle pitää maksaa lapsenhoitaja, jos menet töihin.

Vierailija
13/31 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro sille pomollesi, että lukaisee vuosilomalain ihan noin kertauksen vuoksi. 23 pykälässä sanotaan hyvin selvästi, että työntekijän tulee saada tietää lomansa ajankohta viimeistään kaksi viikkoa ennen loman alkamista. Elokuun alkuun ei ole enää tuota kahta viikkoa, joten pomosi myöhästyi, ellei hän sitten tarkoittanut vuoden 2015 lomia. Eli lomasi alkaa elokuun alussa, vuosilomalaki sanoo näin. Laki on laki ja se velvoittaa myös pomoasi.

Vierailija
14/31 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kukaan mieti sitä perhettä, jolle tulee isot ongelmat siitä, että isoäiti ei nyt pääse hoitamaan lapsia? Mistä ne saa hoitajan tähän hätään?

Vierailija
15/31 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 21:48"]

Eikö kukaan mieti sitä perhettä, jolle tulee isot ongelmat siitä, että isoäiti ei nyt pääse hoitamaan lapsia? Mistä ne saa hoitajan tähän hätään?

[/quote]

Miksi pitäisi miettiä? Ei ole ap:n eikä meidän ongelma.

Vierailija
16/31 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 21:48"]

[/quote]

Hohhoijaa. Siinä perheessä on kaksi aikuista työssäkäyvää ihmistä. Toinen jääköön palkattomalle, ottakoot loparit tai palkatkoon hoitajan. Uskomatonta törkeyttä manipuloida vieraiden ihmiset elämää.

Mä en kehtais edes tavata ap;ta lomani jälkeen tietäen et olen tehnyt noin rumasti et vaadin häntä joustamaan mun lastenlasten vuoksi.

Vierailija
17/31 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väärin tehdään sua kohtaan. 

Vierailija
18/31 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa erikoista, että työkaverin tilanne olisi jotenkin sinun tilannetta tärkeämpi pomon mielestä. Älä suostu! Ei ole sinun ongelma miten ne toiset lapset hoidetaan. Tuollaiseen tarpeeseen varaudutaan ajoissa, ei viikkoa ennen. Saavat kyllä vaikka MLL:sta hoitajia.

Vierailija
19/31 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosilomalain mukaan työnantaja saa määrätä loman ajankohdan kaksi viikkoa aikaisemmin. Työnantaja on velvollinen korvaamaan loman siirtymisestä aiheutuvat kustannukset. Eli esim. maksaa lasten hoidon tai maksaa sinun osuutesi peruuntuneesta matkasta. Toki tähän vaikuttaa listatyöntekijällä myös se, jos sinulla on annettu työvuorolista, johon lomasi on merkattu ei työnantaja voi niitä yksipuolisesti enää muuttaa. Ja oma TES:sisi voi tietenkin määritellä asiat paremmin, kuin laki vaatii.

Vierailija
20/31 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa tässä olla kyse myös siitä et pomo pelkää ettei se toinen, nyt lomalla oleva, tulekaan takas töihin vaan jää sairikselle jos ei saa virallista lupaa. Silti ap,een ei pidä suostua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kuusi