Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

missä vaiheessa kannattaa ostaa ensimmäiset vauvatarvikkeet?

Vierailija
23.07.2014 |

Esikoista odotellaan, eikä ole tullut vielä ostettua mitään. Mitä kaikkea kannattaa ostaa/hankkia ennen syntymää ja milloin viimeistään? Tuntuu huonon onnen manaamiselta ostaa kaikkea tilpehööriä jo nyt, mutta jotain on varmaan pakko hommata.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse katsoisin vaan valmiiksi listalle asiat mitä pitää hankkia ja ehkä raskauden puolessa välissä alkaisin haalia.

Vierailija
2/24 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloin +30 rv hankkimaan. Kyllä sitä ehtii..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä oikeastaan mitään tarvitse etukäteen ostaa jos ottaa äitiyspakkauksen. Toki helpompi kierrellä kaupoissa ennen vauvaa.

Me ostettiin oikeestaan vaan vaunut, pinnis saatiin käytettynä. Ja vaatteita jonkun verran.

Vierailija
4/24 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt vaunut on siinä kuukautta enne laskettua aikaa ostettua, niin sillä pärjää hyvin. Äitiyspakkauksesta saa hyvän sängyn, siinä tulee sideharsot , sukulaisilta saa todennäköisesti lisää vaatteita lahjaksi. Niitä vanujuttuja rintaliiveihin imemään valuvaa maitoa. Muuten, tissit laukeavat vieraankin vauvan itkusta sitten kun imetätä...voi tulla kauppareissulla yllätyksenä :)

Vierailija
5/24 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo varmaan turvakaukalo autoon on tarpeen myös? Mitäs äidille, imetysliivit nyt ainakin...?

Tuntuu että jotkut hankkii kaiken jo rv 10 valmiiksi. Aika hurjaa.. itse en oikein edes tiedä mitä kaikkea tarvitaan.

Ap

Vierailija
6/24 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin joo, turvankaukalo kannattaa tietysti hakea ennen syntymää, jos siis liikutte autolla

Vierailija
7/24 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitiyspakkauksessa on vain kaksi harsoa, niitä voi hyvin ostaa muutaman lisää joko uutena tai käytettynä. Samoin kannattaa ostaa pari yöpukua ja esim. bodya ja puoliotkareita, esim. kokoja 56 ja 62. Äitiyspakkauksessa ei ole riittävästi vaatteita jos vauva puklailee paljon, ellei sitten halua käyttää reilunkokoisia vaatteita. 

Valmiiksi tarvitset tosiaan turvakaukalon autoon, myös jokin liikkumisväline helpottaa eloa (vaunut/kantoreppu/kantoliina). Lisäksi vauva tarvitsee vaippoja ja muutaman pesulapun/vanulappuja puhdistukseen ja vanupuikkoja napatyngän putsaamiseen. Synnäriltä saat todennäköisesti Liberokassin, siinä on pieni paketti vastasyntyneen kokoisia kertakäyttövaippoja, niillä pääsee alkuun. Äp:ssä on yksi kestovaippa, niitä jos haluat käyttää niin kirpparilta löytyy edullisesti erilaisia. Pakkauksessa on myös vauvalle huppupyyhe ja äidille yhdet pestävät liivinsuojat.

Vierailija
8/24 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostettiin turvakaukalo, vaunut ja sänky. Alennusmyynneistä hommasin vaatteita useampaa kokoa, koska kasvuvauhti on aluksi hurjaa. Pieniä, 50 cm, vaatteita ei äitiyspakkauksessa ole eli niitä kannattaa jonkun verran hankkia ja samoin 56 cm.

Loppuraskaudesta hommasin vaippoja, kuumemittarin, suppoja, niistäjän, tuttipulloja, tutteja, harsoliinoja.

Ostettiin Britaxin turvakaukalo ja matkarattaat, joihin turvakaukalon saa adaptereilla. On käytetty todella paljon! Näppärää liikkua kun kaukalon saa rattaisiin. Suosittelen!

Vierailija
9/24 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos 8 ja 9! Juuri tällaisia konkreettisia vastauksia kaipailin :) varmasti on paljon sellaisia seikkoja joita en vaan tajua ajatellakaan.

Vierailija
10/24 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan siitä miten sinä jakselet kiertää kauppoja ja tehdä ostoksia. Minä aloin pikkuhiljaa 30 viikon jälkeen ostelemaan. Jaksoin juosta kaupoissa. :)

Vierailija
11/24 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, vihaan shoppailua :D en ole edes saanut ostettua kunnon äitysvaatteita. Trikoomekot menee paidoista ja olen parit shortsit saanut. Pitää yrittää etsiä netistä jotain.

Tavarahankinnoissa olen luottanut myös muiden lahjoituksiin. Jossain vaiheessa täytyy sitten ryhdistäytyä!

Vierailija
12/24 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastasyntyneen kanssa ei suositella kauppohin yms. bakteeripesiin menemistä. Kannattaa varautua siihen, että joutuu makoilemaan 2 viimeistä kuukautta sairaalassa vuodelevossa samoin kuin siihen, että synnytys on keisarinleikkaus jolloin on pitempi toipumisaika tai paha repeäminen, jolloin et istu 2 kuukauteen. Ja panitoan vielä, että tämähän on harvinaisempaa että näin tapahtuu, muttamieltäsi helpottaa, jos näin on.

Jos sinulle on täkreää, että millaisissa vaatteissa siis lapsesi on, niin sitten voit hankkia niitä etukäteen. todennäköisesti kuitenkin tulee paljon lahjaksikin.

Meidän 52cm 3700g painavalle ei muuten mahtunut pienimmät 50cm vaatteet, joita lahjaksikin tuli.

Peittoja on hyvä olla muutamia. Ne puklut kun suttaavat aika lailla. Samoin vauvan lakanoita on hyvä olla. Niitähän voiommelle omista vanhoista lakanoista.

Onnellista odotusta!

Helpointa on, että sinulla on pikkukrääsä: vaatteet, siteet (näitä menee sitten paljon enemmän kuinkuukautisissa, kukaan ei kertonut minulle minten paljon), harsot, liivinsuojat, tarvittaessa muutama tuttipullo yms valmiina. Helpottaa, jos todellakin on jotain sattunut.

En tiedä miten muilla on, mutta itse käytin ensimmäiset kaksi viikko suurimpia yösiteitä. Ja Jälkivuotoahanon, vaikka olisi keisarinleikkaus, eli pehmeitä alushousua olisi hyvä olla.

Vierailija
13/24 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidettiin alkaa hankkimaan vauvatarvikkeita sitten rakenneultran jälkeen. Hyvin ehti, liikaakin.

Vierailija
14/24 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraavan kohdalla tiedän avata kaikki mahdolliset paketit jo valmiiksi. Meillä on tunnin ajomatka sairaalaan ja kotiin tullessa vauvalla oli kakka heti vaipassa. Siinä sitten ihmeteltiin missä ne vaipat nyt oli ja miten voi näin tärkeän asian unohtaa. Meillä ei siis ollut yhtään pieniä vaippoja! Onneksi sairaalasta saatiin se liberopakkaus josta sitten hätävarat löytyi ja mies lähti kiireellä lähi siwaan :D

Vierailija
15/24 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ostanut yhtään mitään. Sillä aikaa kun olin synnärillä mies oli laittanut lapsehuoneen valmiiksi.  ihan hyvä työnjako :)

Vierailija
16/24 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

9 jatkaa....

Siteitä meni jälkivuotoon varmaan 2-3 pakettia, liivinsuojia, imetysliivejä ja lehtiä/pokkareita/ristisanoja tms itselle ajankuluksi (vauva nukkuu paljon ja sinä tarvitset lepoa), pyllypyyhkeitä (niitä kosteita kertakäyttösiä), meillä vauvan vaatteille oma hajusteeton pesuaine ja huuhteluaine, pulloharja tuttipulloille, kakkavaippoja varten ostettiin muivipusseja (etteivät roskis haise heti), hoitoalusta (meillä kirjoituspöytä muuttui hoitopöydäksi), talkkia (ei tosin olla tarvittu), vauvaöljy (kylpyvettä varten), vanna, pumpulipuikkoja desinfiointiainetta napaa varten ja sitten ostin vauvalle unilelun, jossa sellainen pieni riepu kiinni. Laitoin lelun heti vauvan viereen laitoksella ja on nukkunut sen kanssa siitä asti, nyt ikää 6kk.

Jokohan nyt tuli kaikki :)

Hyvää loppuraskautta!

9

Vierailija
17/24 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen rv32 nyt ja tavaroita aloin ostaa rakenneultran jälkeen rv21. Olen ostanut sängyn, patjan ja vuodevaatteeita, vaunut, hiukan vaatteita kokoina 56-68. Vielä tarvisi hakea hoitopöytä ja pikkutavaraa kuten tutit, pullot, vaipat, pukluliinat jne. Olen ihan tyytyväinen, että ostokset hyvällä mallilla, sillä minulla todettu pehmenemistä ja kohdunkaula lyhentynyt, saattaa hyvinkin olla, että en pääse sinne viikolle 40 saakka niin ompa tavarat valmiina :)

Vierailija
18/24 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ostimme vaunut rv 26. Sitten rv 32 pesin ja silitin pienimmät vaatteet, ostin valmiiksi pieniä vaippoja ja rv 35 anoppi toi vauvan ensisängyn ja petasin sen valmiiksi. Ostettiin kyllä vielä pinnasänky ja hoitopöytäkin, mies laittoi ne valmiiksi, kun olin sairaalassa.

Sain pussillisen pieniä vaatteita, mutta vauva oli meillä sen verran pieni, että kaikki vaatteet olivat liian isoja. Onneksi sairaalaan äitini toi 50 cm bodyn ja potkarit. Tuli heti käyttöön.

Meidän kakkonen oli 52 cm ja 3,4 kg ja hyvin mahtui 50-senttiset vaatteet pari ekaa viikkoa. 56-senttiset olivat aivan liian isoja.

Meillä oli liian vähän vaatteita, koska vaipat falskasivat paljon. Nyt ostaisin pieniä vaatteita enemmän.

Lisäksi en ollut ostanut imetysliivejä enkä liivinsuojuksia enkä kunnollisia siteitä. Näitä kannattaa varata kunnolla. Valmiina oli tuttipullo mutta tuttiosa oli väärä (vellitutti), kannattaa vähän katsella niitäkin, meillä piti pienipainoisuuden takia antaa tuttipullosta lisämaitoa (omaani), joten tuttipullokin oli hyödyllinen.

Vierailija
19/24 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jälkeenpäin voin sanoa, että oikeastaan mitään ei olisi kannattanut haalia etukäteen. Lahjana tuli niin paljon leluja ja vaatteita, ettei puoliakaan ehtinyt käyttää kuin kerran ennen kuin ne jäivät pieniksi. Ja sitten kun se vauva syntyy, niin olisi ollut järkevämpää mennä sitten shoppailemaan jotain tärkeää, ettei olisi tullut jämähdettyä kotiin.

Muutenkin jotain tuttipulloja, tutteja, leluja ja muuta on ihan turha haalia, koska hyvin todennäköistä on, ettei lapsi niitä ikinä edes käytä. Olisi ollut fiksumpaa ostaa tavaraa sitä mukaa, kun niitä tarvitsee. Kaikkea kun on kuitenkin saatavilla melkein 247, eikä mitään niin akuuttia ole, ettei se voisi odottaa seuraavaan päivään.

Vierailija
20/24 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva ei muuten tarvitse mitään öljyjä tai aineita kylpyveteen tai peseytymiseen. Pelkkä vesi riittää hyvin. Ellet halua ostaa ammetta, voi vauvan kanssa käydä suihkussa tai pestä ihan lavuaarissakin alussa. Synnärillä oli käytössä suihkepullossa Ceridal, sillä oli helppo puhdistaa esim. korvantaukset jos sinne kerääntyi likaa, ja kakkakin lähti sillä jos jäi vesipesun jälkeen sitkeitä tahroja peppuun. Mutta lähtökohtaisesti ei kannata ruveta talkkia/rasvaa/öljyä/mitään ylimääräisiä käyttämään ellei ole selkeää tarvetta (iho-ongelmia tms).

Vauvan vaatteet, lakanat, pyyhkeet ja harsot/vaipat kannattaa pestä uutena kemikaalialtistuksen välttämiseksi, varaa hajusteeton pyykinpesuaine. Huuhteluainetta ei tarvi, jos haluat voit laittaa lorauksen etikkaa tai hyvin pienen määrän hajustamatonta huuhteluainetta. 

Kannattaa jossain vaiheessa tehdä vähän ylimääräistä ruokaa pakastimeen ja pakastaa 1-2 hlön annoksina. Meillä mies hoiti kokkaamisen esikoisen synnyttyä, mutta kyllä se häntäkin helpotti kun välillä sai sulattaa ja lämmittää valmista kotiruokaa. Imettäminen janottaa ja nälättää. Kannattaa varata siis riittävästi välipaloja ja vaikka juomapullo kotoutumisen jälkeen. Ehkä puoliso voi käydä kaupassa ennenkuin hakee teidät sairaalasta? Vauvalle laitetaan omat vaatteet sairaalassa ennen kotiinlähtöä, ne voi laittaa valmiiksi vaikka siihen turvakaukaloon. Vastasyntynyt pitää pukea lämpimästi, kesävauvalle pitkähihaiset ja -lahkeiden vaatteet, tumput, sukat ja myssy, varuiksi vaikka ohut haalari tai peitto matkaan. Syksy- ja talvivauva tarvitsee ihan haalarit ja paksumman pipon vaikka kypärämyssyn päälle. Äitiyspakkauksen haalarit ovat aika isoa kokoa, noin puolivuotiaalle sopivat, mutta kyllä niitä voi ihan pienelläkin käyttää ellei halua ostaa esim. 62-kokoisia jotka käyvät aluksi.

Varuiksi voit ostaa pari purkkia korviketta (sitä ykköstä) ja yhden tuttipullon, sen voi keittää valmiiksi. Tai jos sairaalassa näyttää siltä ettet jostain syystä voi imettää/vauva tarvitsee lisämaitoa, puoliso voi ne käydä ostamassa ennenkuin kotiudutte. 

Kaikenlaista tässä tulee mieleen, toisen lapsen laskettu aika on pian. Häntä varten on ostettu vain kirpputorilta pinnasänky (esikoinen nukkuu vielä omassaan), muutama vaate (eri sukupuolta kuin esikoinen) ja sitteri josta saa kehdon (päivätorkkuja varten, voin itse sitten puuhastella samalla esikoisen kanssa kun ei tarvitse vauvaa joka kerta viedä ulos/makuuhuoneeseen nukkumaan). Lisäksi ostimme käytetyt kaksostenrattaat, nähtäväksi jää paljonko niille tulee käyttöä. :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi viisi