Velkaantunut - miten pois kierteestä?
Olen velkaantunut ihan liikaa ja tiedostan itsekin tyhmyyteni, joten en jaksa kuunnella siitä saarnaamista. Haluaisin vain neuvoja ja vinkkejä, miten pääsisin pois kierteestä niin, että normaali elämä pysyisi kuitenkin samanlaisena, eikä tarvisi nälkiintyneenä elää. Olen tällä hetkellä vuokrafirmalla töissä, mutta palkkaa ei tule niin paljoa että sillä pärjäisi, joten saan toimeentulotukea. Vuokra on ihan minimissään, en shoppaile turhuuksia ja ostan ruokaa alennuksesta. Koulutus minulla on, mutta alan hommat el valitettavasti kiinnosta, eikä fyysinen kunto ehkä edes riittäisi enää niihin hommiin. Lisäksi palkka on mitä on. Yleensä laskujen/velkojen jälkeen käteen ei jää oikeastaan mitään ja joskus joudun jättämään yhden tai kaksi laskua maksamattakin, että edes se parikymppiä jäisi. Pitäisikö jutella sossun kanssa? Olen toivoton, töitä haen jatkuvasti alalta kuin alalta.
Kommentit (59)
Eikö joku varakas herrasmies voisi auttaa velkojen maksussa?
ITse en ole käynyt vuosiin kampaajalla. Itse leikannut tukkani. Samoin en tilannut vuosiin ainuttakaan lehteä. Ei edes päivälehteä. Puhelimen muutin prepaidiksi. Parinkympin puhelin. Vaattteita en ole ostanut vuosiin. Missään ei voi käydä, kun ei ole rahaa lainkaan. Vuosiin ole käynyt edes viereissä kaupungissa.
Että pihistä nyt siinä, kun ei ole rahaa edes ruokaan riittävästi.
Ärsyttää nämä näsäviisaat kommentit, jotka eivät tiedä ahdingosta tai sen syystä yhtään mitään. Silloin toivoisi, että joku onnettomuus koskisi vielä syvästi heihin itseensä. Kun itsellä hyvät palkat juoksee, helppo viisastella ahdinkoon joutuneille. No respect to you.
Kerää pulloja ja/tai myy tavaraa mitä et tarvitse kirpputorilla.
Ongelmasi on se, että haluat ilmaista rahaa (toimeentulotuki) ja se estää sinua yrittämästä saada enemmän palkkaa. Haluaisit kuluttaa enemmän, mutta yhtälö ei ole mahdollinen. Ainoa keinosi on olla kuluttamatta juuri mitään. Minimitoimeentulo on todella pieni, joten jos haluat jotain muuta, koita keksiä työ josta saat enemmän rahaa tai tee enemmän nykyistä.
Helsingissä asun ja siitä on turha valittaa mitään. En aio muuttaa pois ja vuokra on 350€/kk -ap
Miksi paljastit sossulle, että myit pesukoneen ja telkkarin? Jos myyt tavaroita niin aina käteisellä, ei suoritusta pankkitilille.
kerää marjoja, jos vaan suinkin pääset metsään. jos sulla on pakastinkaappi, sinne marjat, vähentää vähän ruoan ostamisen tarvetta talvella. jos jaksat poimia useamman sangollisen, myy muutama. oikeassa hädässä kaikki sentit on tarpeen.
hae siivoustöitä. tilapäisesti ei pitäisi olla mahdotonta, jos kroppasi ei ole ihan rikki. pyri siihen, ettet saa toimeentuloatukea, ei siihen, että sitä saisi mahdollisimman paljon.
maksa ensin pois pienet velat, siten velkojen määrä pienenee ja saat boostia siitä.
pitkällä tähtäimellä sellaisen koulutuksen hankkiminen, joka takaa työpaikan, on paras vaihtoehto.
Paljonko sitä velkaa kaikkiaan on ja minne?
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 15:41"]Miksi paljastit sossulle, että myit pesukoneen ja telkkarin? Jos myyt tavaroita niin aina käteisellä, ei suoritusta pankkitilille.
[/quote]
Käteisellä ne onkin maksettu.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 16:03"]Paljonko sitä velkaa kaikkiaan on ja minne?
[/quote]
Paljon työttömälle. En ala erittelemään, kun viimeksikin sain vain haukut. -ap
Mihin helsinkiläinen menee keräämään marjoja? Eipä tuolta metsistä paljoa heru. itse tällä hetkellä kesälomalaisena olen myös kiertänyt länsi-uudenmaan metsiä ja todennut, ettei näillä main liiemmälti pääse keräämään sieniä tai marjoja. Eli pakko ostaa mustikat torilta, sieniä voi toki tulla syksymmällä lisää. Näihin metsiin pääseminen vaatii huomattavasti enemmän (bensa)rahaa mitä marjojen keräämisestä hyötyy. Maksimissaan muutama litra tulee, jos oikein kovasti kerää. Esim. eilen parin tunnin lenkiltä saldo on noin desi mustikoita :) Jos pitäisi säästää rahaa, miettisin kyllä parempia keinoja siihen, esim kirppiskamojen ostolla ja jälleenmyynnillä tekisin paljon parempaa tulosta. Ostaisin halvalla ja laittaisin Huuto.nettiin myyntiin.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 17:36"]
Hommaa poikakaveri jakamaan kuluja. Jos on tolkullinen tyyppi, saattaa piffata ruokiakin.
[/quote]
Ei sitä niin vain hommata....
Tee youtubeen joku hieno video niinkuin Sara Maria Forsberg niin olet kohta rikas.
Jos lainat nykyisellään lyhenee, niin sittenhän voit vaan jatkaa samalla pihistely-tiellä ja vaan kärsiä, kunnes velat on kuitattu. Jos taas velka ei nykymenolla pienene, niin käytännössä sulla on vain kaksi vaihtoehtoa: pienennä kuluja tai nosta tuloja. Menojen pienentäminen niin, että sillä olisi tonnien velkaan suhteutettuna mitään merkitystä, taitaa olla hankalaa, joten itse kyllä todellakin pyrkisin nyt kaikin keinoin nostamaan tuloja. Jos liikaa mietit toimeentulotuen menettämistä, niin tämähän on käytännössä mahdotonta. Jos et ole valmis luopumaan tuesta, niin sitten tulojen nostaminen on käytännössä mahdotonta.
Jos saat vuokrafirmasta muutamia satasia, niin sinuna kyllä lähtisin kiireesti etsimään vakituisempaa paikkaa. Jos kaikki duuni käy, niin kysele esim kaupoista tai kahviloista. Hämeentiellä ja lähikaduilla on ollut lappu kesän aikana useammassa paikassa, jossa pieneen ruokapaikkaan/baariin/kahvilaan etsitään apua. Tartu näihin.
Ja kun pääset eroon noista laitemaksuista, niin älä missään nimessä ota uusia kytky-laitteita! Tuloihin nähden sulla menee niihin todella paljon rahaa kuukaudessa. Tämä neuvo ei tietty tässä vaiheessa lohduta, mutta pitkässä juoksussa ehkä auttaa tasapainottamaan tilannetta.
Tilanteesi on tosi ahdistava, mutta eteenpäin sun on nyt vaan rämmittävä. Tsemppiä!
Juu, eipä hirveästi niistä marjoista mitään kunnon ruokaa saa. Ehkä jotain välipalaa ja edellinen puhuu kyllä totta, ettei Helsingistä hirveästi niitä edes keräillä. Ap
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 17:07"]
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 16:03"]Paljonko sitä velkaa kaikkiaan on ja minne?
[/quote]
[/quote]
pitäiskö sitä sitten taputtaa päähän ja sanoa kaikki järjestyy ?
Olin itse avioliiton loputtua tosi heikossa tilanteessa rahan suhteen, tiedän sen ettei ole varaa käydä missään. Mietin joka ikisen laskun miten tämän saa pienemmäksi. Sähkölaskua sain tiputettua että laitoin töihin otetaan vastaan kynttilän jämiä. Sain vuoden aikana muutaman sangollisen. Työpaikalla oli fairy-pullot tiskipöydillä, laitoin lapun jos kun purkki on tyhjä, ilmoita minulle. Seuraavana kesänä mä sulatin grillipaikalla steariinit, virkkasin tavallisesta langasta sydämen ja sain monta, yli 10 isoa kynttilää. Näitä sitten polttelin, jotta sain syksyllä sähkölaskua pienemmäksi.
Töissä hävitettiin aina työhön liittyviä papereita. Otin projektiksi että toin niitä mappi kerralla kotiin, laitoin paperit veteen ja kun olivat pelkkää mössöä, täytin reikiä täynnä olevan maitotölkin papereilla ja sain kotitehtyjä halkoja. Hyvin paloivat, tuhkaa tuli hirveesti.
Kaikki, ihan ihan kaikki turhat kotoa myin. Tunnistin taloudellisen tilanteen ystäville ja sain hirveesti myytävää ystäviltä. Sain vaihtokaupoissa lopulta itselleni 5 leipäkoneen leipää ja tein töihin aina leivät ja myin ne työkavereille. Satoja tai oikeastaain tuhansia pieniä tekoja ja olen nyt tilanteessa että on hyvä hengittää.
Mä kävin fillarilla töissä ja kun oli pahat lumikasat, kävelin. Ja nyt kun on ollut tosi lumisia ja pakkastalvia, mä en ole helpolla päässyt.
Tosi moni tuttu voi tarjota pientä lisätyötä. Itse teen kahden työkaverin päivärahahakemukset. He eivät saaneet niitä ikinä tehtyä ajoissa ja nyt teen ne säännöllisesti n kerran kuukaudessa. Saamattomia ihmisiä on jokaisessa ystäväpiirissä ja tälläinen mielellään ulkoistaa työnsä.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 09:44"]
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 17:07"]
[/quote]
[/quote]
pitäiskö sitä sitten taputtaa päähän ja sanoa kaikki järjestyy ?
Olin itse avioliiton loputtua tosi heikossa tilanteessa rahan suhteen, tiedän sen ettei ole varaa käydä missään. Mietin joka ikisen laskun miten tämän saa pienemmäksi. Sähkölaskua sain tiputettua että laitoin töihin otetaan vastaan kynttilän jämiä. Sain vuoden aikana muutaman sangollisen. Työpaikalla oli fairy-pullot tiskipöydillä, laitoin lapun jos kun purkki on tyhjä, ilmoita minulle. Seuraavana kesänä mä sulatin grillipaikalla steariinit, virkkasin tavallisesta langasta sydämen ja sain monta, yli 10 isoa kynttilää. Näitä sitten polttelin, jotta sain syksyllä sähkölaskua pienemmäksi.
Töissä hävitettiin aina työhön liittyviä papereita. Otin projektiksi että toin niitä mappi kerralla kotiin, laitoin paperit veteen ja kun olivat pelkkää mössöä, täytin reikiä täynnä olevan maitotölkin papereilla ja sain kotitehtyjä halkoja. Hyvin paloivat, tuhkaa tuli hirveesti.
Kaikki, ihan ihan kaikki turhat kotoa myin. Tunnistin taloudellisen tilanteen ystäville ja sain hirveesti myytävää ystäviltä. Sain vaihtokaupoissa lopulta itselleni 5 leipäkoneen leipää ja tein töihin aina leivät ja myin ne työkavereille. Satoja tai oikeastaain tuhansia pieniä tekoja ja olen nyt tilanteessa että on hyvä hengittää.
Mä kävin fillarilla töissä ja kun oli pahat lumikasat, kävelin. Ja nyt kun on ollut tosi lumisia ja pakkastalvia, mä en ole helpolla päässyt.
Tosi moni tuttu voi tarjota pientä lisätyötä. Itse teen kahden työkaverin päivärahahakemukset. He eivät saaneet niitä ikinä tehtyä ajoissa ja nyt teen ne säännöllisesti n kerran kuukaudessa. Saamattomia ihmisiä on jokaisessa ystäväpiirissä ja tälläinen mielellään ulkoistaa työnsä.
[/quote]
Tai vielä pilkunetsimmäksi mennään. Löysin vanhan muistaakseen Marttojen kirjan ja sieltä löysin vinkin talveksi. Otin ulkoa sangollisen lunta ja suli lavuaarissa. Kaadoin veden pakasterasioihin ja vein ulos. Annoin olla vuorokauden, jotta oli ihan umpijäässä ja laitoin 3 isoa pakasterasiaa jääkaappiin. Kylmä hohkaa ja sähköä kuluu vähemmän.
Kun olen säästöissä mennyt näin pitkälle, tiedät miltä minusta tuntui.
Ap, sinua ei saa moralisoida, mutta.... Sinä kirjoitit, että on se niin väärin. Kyse on nyt vastuun otosta. Olen ostanut velaksi ja ainoa, joka velat pystyy maksamaan, olet SINÄ itse. Ei yhteiskunta niin toimi, että sinä tuhlaat ja veronmaksajat maksavat sinun velkasi :)
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 16:36"]
Kaikki mahdollinen minimiin! Nyt päätät ettet vuoteen osta MITÄÄN. Ei vaatteita, ei meikkejä, ei herkkuja, ei kampaajaa. Kaikki rahat laitat velkoihin. Jos esim. Talvitakki menee rikki, parsi se tai pyydä esim. Äidiltäsi uusi, tai kirpoarilta joku halpis! Kuvittele niten upean takin saat kun olet velaton, elä sillä ajatuksella eteenpäin. Käy hakemassa (noloa, tiedän, laita vaikka arskat päähän niin kukaan ei tunnista) ruokakassi ruokajonosta joka viikko. Siitä se lähtee!
[/quote]
hyvä neuvo. ja kaikki mikä on kotiinpäin, pienetkin summat, kannattaa huomioda. voitko myydä jonkun tarpeettoman tavarasi tai vaatteesi huutonetissä?