Velkaantunut - miten pois kierteestä?
Olen velkaantunut ihan liikaa ja tiedostan itsekin tyhmyyteni, joten en jaksa kuunnella siitä saarnaamista. Haluaisin vain neuvoja ja vinkkejä, miten pääsisin pois kierteestä niin, että normaali elämä pysyisi kuitenkin samanlaisena, eikä tarvisi nälkiintyneenä elää. Olen tällä hetkellä vuokrafirmalla töissä, mutta palkkaa ei tule niin paljoa että sillä pärjäisi, joten saan toimeentulotukea. Vuokra on ihan minimissään, en shoppaile turhuuksia ja ostan ruokaa alennuksesta. Koulutus minulla on, mutta alan hommat el valitettavasti kiinnosta, eikä fyysinen kunto ehkä edes riittäisi enää niihin hommiin. Lisäksi palkka on mitä on. Yleensä laskujen/velkojen jälkeen käteen ei jää oikeastaan mitään ja joskus joudun jättämään yhden tai kaksi laskua maksamattakin, että edes se parikymppiä jäisi. Pitäisikö jutella sossun kanssa? Olen toivoton, töitä haen jatkuvasti alalta kuin alalta.
Kommentit (59)
42, en minä kovin usein käy kalliissa paikassa ulkona syömässä. Yleensä pärjään tosiaan tuolla parilla eurolla, mikä ei sekään mikään kovin järkevä vaihtoehto. Passin tarvitsin, kun kävin perheen kanssa ulkomailla sukuloimassa. Siihen reissuun ei palanut onneksi muuta kuin passin hinta, muuten ei varaa olisi ollutkaan. Mutta olipahan ensimmäinen kerta ulkomailla.
Silmälaseja en omista, nekin niin kalliita ja minulla näkö huononee edelleen ja linssien vaihtokin maksaa paljon. Käytän mielummin muutenkin piilolinssejä, helpompaa.
Spotify on melkein ympäri vuorokauden käytössä, musiikki myös yksi intohimo ja harrastukseksi kotona soittelenkin välillä musiikkia ihan omaksi huvikseni.
ap
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 15:18"]
En lidlistä osta oikeastaan mitään valmisruokaa. Perusostokset ovat tomaatti, kurkku, salaatti, ehkä pari banaania, leipää, jos ei pakkasessa, leikkelettä, maitoa, joskus juustoa jos on varaa. Yleisimmät ruuat mitä kotona teen on jokin pasta, johon sekoitan jotain, makaroonilaatikko, lasagne, jauhelihakeitto tai muusia ja jotain sen kanssa. ap
[/quote]
leikkelettä ei ehkä tarvi ostaa ihan joka kerta?
42, en minä kovin usein käy kalliissa paikassa ulkona syömässä. Yleensä pärjään tosiaan tuolla parilla eurolla, mikä ei sekään mikään kovin järkevä vaihtoehto. Passin tarvitsin, kun kävin perheen kanssa ulkomailla sukuloimassa. Siihen reissuun ei palanut onneksi muuta kuin passin hinta, muuten ei varaa olisi ollutkaan. Mutta olipahan ensimmäinen kerta ulkomailla.
Silmälaseja en omista, nekin niin kalliita ja minulla näkö huononee edelleen ja linssien vaihtokin maksaa paljon. Käytän mielummin muutenkin piilolinssejä, helpompaa.
Spotify on melkein ympäri vuorokauden käytössä, musiikki myös yksi intohimo ja harrastukseksi kotona soittelenkin välillä musiikkia ihan omaksi huvikseni.
ap
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 15:32"]
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 15:18"]
En lidlistä osta oikeastaan mitään valmisruokaa. Perusostokset ovat tomaatti, kurkku, salaatti, ehkä pari banaania, leipää, jos ei pakkasessa, leikkelettä, maitoa, joskus juustoa jos on varaa. Yleisimmät ruuat mitä kotona teen on jokin pasta, johon sekoitan jotain, makaroonilaatikko, lasagne, jauhelihakeitto tai muusia ja jotain sen kanssa. ap
[/quote]
leikkelettä ei ehkä tarvi ostaa ihan joka kerta?
[/quote]
juu ei joka kerta tarvitse.. ostan yleensä niitä halpoja lidlin omia jahti/balkan. ap
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 15:31"]
ap
[/quote]
onhan spotify varmaan käytössä jos sulla se on, mutta onko sulla varaa spotifyhyn tässä tilanteessa? minusta siinä voisit säästää. ei sun silti tarvi luopua musiikista kokonaan, mutta jos on vähävarainen, ei vaan voi saada kaikkea heti. sitten kun oot maksanut velkasi, voit ottaa sen uudestaan käyttöön.
osta kuukuppi. googlasin "halvin kuukuppi" ja ensimmäisten tulosten joukossa oli sivu, joka myy kuukuppeja hintaan 14,95. osta sellainen, maksaa itsensä nopeasti takaisin ja sulla säästyy muutama euro joka kuukausi.
jos sulla on sukulaistätejä, jotka mielellään marjastaa, änge mukaan ja kerää itsellesi pakastin täyteen. kyllä nuo vihannekset maksaa talvella, ja jos sinulla no jotain terveellistä pakastimessa, joka kerta ei tarvitse ostaa sekä kurkkua että tomaattia. tuollaiset jipot on nyt tarpeet, että saat jokapäiväisiä menojasi pihistettyä vähintään pari kolme euroa pienemmiksi.
tee lista veloistasi. sun on tärkeää tietää, paljon sulla on velkaa ja missä velassa on minkä verran korkoa. suunnittelemalla takaisinmaksun fiksusti voit välttää joidenkin lainojen pitkän ajan ylisuuret korkomenot.
Tärkeintä on nyt olla ottamatta lisävelkaa. Eli maksat ne laskut mitkä pystyt ja mitkä on pakko, toisin sanoen vuokran, sähkön jne (näihinhän saat sossusta rahaakin). Jos jotain joudut jättämään maksamatta saadaksesi ruokaa, tee ennemmin niin kuin että ottaisit lisää vippiä. Laskuja joita "voit" jättää maksamatta, ovat nuo kulutusluotot. Päästä niistä vaikka yksi perinnän kautta ulosottoon, saat muutaman kympin lisärahaa kuukaudessa jotta pystyt elämään. Kunhan saat paremmin palkattua työtä aikanaan, saat ne kyllä maksettua pois. Ulosotto voi olla sinulle muutenkin hyvä juttu, estää lisävelkaantumista.
Ota yhteyttä velkaneuvontaan ja kysele mahdollisuutta sosiaaliseen luottoon, jolla nykyiset velat yhdistettäisiin yhdeksi lainaksi. Kaikki kunnat eivät tätä tarjoa, mutta muuta apua voi tietysti saada taloudenhallintaan. Tutki myös esimerkiksi takuusäätiön tarjoamia mahdollisuuksia (muistaakseni voivat esim. taata pankkilainan). Yksi, iso laina on yleensä halvempi kuin monta pientä.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 15:52"]
Tärkeintä on nyt olla ottamatta lisävelkaa. Eli maksat ne laskut mitkä pystyt ja mitkä on pakko, toisin sanoen vuokran, sähkön jne (näihinhän saat sossusta rahaakin). Jos jotain joudut jättämään maksamatta saadaksesi ruokaa, tee ennemmin niin kuin että ottaisit lisää vippiä. Laskuja joita "voit" jättää maksamatta, ovat nuo kulutusluotot. Päästä niistä vaikka yksi perinnän kautta ulosottoon, saat muutaman kympin lisärahaa kuukaudessa jotta pystyt elämään. Kunhan saat paremmin palkattua työtä aikanaan, saat ne kyllä maksettua pois. Ulosotto voi olla sinulle muutenkin hyvä juttu, estää lisävelkaantumista.
[/quote]
miksi ihmeessä antaisin mennä ulosottoon kun sitä tässä juuri yritänkin vältellä? sittenhän voisin antaa kaikkien mennä suoraan ulosottoon. lisää velkaa en ole ottanut aikoihin. ap
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 16:06"]
Ota yhteyttä velkaneuvontaan ja kysele mahdollisuutta sosiaaliseen luottoon, jolla nykyiset velat yhdistettäisiin yhdeksi lainaksi. Kaikki kunnat eivät tätä tarjoa, mutta muuta apua voi tietysti saada taloudenhallintaan. Tutki myös esimerkiksi takuusäätiön tarjoamia mahdollisuuksia (muistaakseni voivat esim. taata pankkilainan). Yksi, iso laina on yleensä halvempi kuin monta pientä.
[/quote]
Jos on työtön, sosiaalista luottoa ei saa. Eli ihmisiä, jotka ajautuvat ahdinkoon, ei auteta mistään päin. Yhtä v-ttuilijaa on vastassa, muille kuin mamuille. Tämä maa on vieraskorea tekopyhä maa, missä oman maan kansalaisia kohdellaan kuin roskia ahdinkoon ajatuessa. Ei ihme, että maassa tehdään eniten itsemurhia sekä muita väkivallan tekoja!
Koska tämä maa tulee jÄRKIINSÄ!?
ei tuohon tilanteeseen taida olla nopeata ja helppoa keinoa. lisätöiden tekeminen olisi kyllä tärkeää. vaikka mainosten jakoa. jos saisit siitä muutaman euron viikossa, se kannattaa, kunhan ei estä parempipalkkaisten töiden vastaanottoa.
jos säästät ruokakaupassa pari euroa joka kerta, spotifymaksussa aika monta euroa kuukaudessa, kuukautissuojamenoissa sen muutaman euron kuukupin myötä...keräät muutaman pullot silloin tällöin....kyllä pienistä puroista tulee aika iso virta. juusto on kallista, ja leikkeleet, himmaa niiden ostoa. jos pystyt pienentämään jokapäiväisiä menojasi 3 eurolla päivässä, siitä tulee jo tonni vuodessa.
voitko vähän avata tuota velkatilannettasi? onko pienimmät velat kuinka suuria?
pelaa veikkauksen tai paffin loistavia pelejä ja tule miljonääriksi :( not.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 17:48"]Mihin helsinkiläinen menee keräämään marjoja? Eipä tuolta metsistä paljoa heru. itse tällä hetkellä kesälomalaisena olen myös kiertänyt länsi-uudenmaan metsiä ja todennut, ettei näillä main liiemmälti pääse keräämään sieniä tai marjoja. Eli pakko ostaa mustikat torilta, sieniä voi toki tulla syksymmällä lisää. Näihin metsiin pääseminen vaatii huomattavasti enemmän (bensa)rahaa mitä marjojen keräämisestä hyötyy. Maksimissaan muutama litra tulee, jos oikein kovasti kerää. Esim. eilen parin tunnin lenkiltä saldo on noin desi mustikoita :) Jos pitäisi säästää rahaa, miettisin kyllä parempia keinoja siihen, esim kirppiskamojen ostolla ja jälleenmyynnillä tekisin paljon parempaa tulosta. Ostaisin halvalla ja laittaisin Huuto.nettiin myyntiin.
[/quote
Missäpäin länsi-uuttamaata oikein olet marjoja etsinyt? Metsissä on todella hyvin nyt esim mustikkaa ainakin Inkoossa ja Raaseporissa. Usko että on muuallakin samanlailla.
Hommaa poikakaveri jakamaan kuluja. Jos on tolkullinen tyyppi, saattaa piffata ruokiakin.
Missä ihmeen "kierteessä" sitten olet, jos et ole lisävelkaa ottanut pitkään aikaan ja maksat joka kuukausi velkojasi pois? Eikös tuon tilanteen sitten korjaa aika?
Ihan ehdottomasti luovu siitä toimeentulotuen menetys-ajatuksesta. Olet aivan jumissa jos vaan ajattelet, että tuet menee.. Ihmisen on tärkeämpää tuntea elättävänsä itse itsensä, selviytyä ITSE. Kun saat lisää vaikka toisen osa-aikaduunin, huomaat että rahaa tulee ihan hyvin. Tsemppiä, luota itseesi!!
Siinä on sitten vaan se huono puoli, että palkka miinustetaan toimeentulotuesta, joten ei siitä periaatteessa ole hyötyä jossei tienaa jotain 1500€/kk. satasista puhutaan mun palkasta. -ap
Toimeentulotuesta et saa enempää rahaa vaikka olisitkin käyttänyt sieltä saamasi rahat velkojen lyhennykseen. Kirkolta saa ruoka-apua ja joskus rahallistakin avustusta. Vähätuloisen on kyllä vaikea nipistää.
Mene opiskelemaan joku toinen ammatti!
Kaikki mahdollinen minimiin! Nyt päätät ettet vuoteen osta MITÄÄN. Ei vaatteita, ei meikkejä, ei herkkuja, ei kampaajaa. Kaikki rahat laitat velkoihin. Jos esim. Talvitakki menee rikki, parsi se tai pyydä esim. Äidiltäsi uusi, tai kirpoarilta joku halpis! Kuvittele niten upean takin saat kun olet velaton, elä sillä ajatuksella eteenpäin. Käy hakemassa (noloa, tiedän, laita vaikka arskat päähän niin kukaan ei tunnista) ruokakassi ruokajonosta joka viikko. Siitä se lähtee!
Ainiin, unohdin sanoa vielä sen, että kun olen tosiaan vuokrafirman kautta töissä eri kaupoissa, niin joistain saa ottaa kotiin päiväysmenneitä ruokia, otan niitä aina mukaan. yleensä paljon leipää pakkaseen, joskus jotain lihaa. ap