Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko koskaan elämäsi aikana hurahtanut uskomaan muinaissuomalaisiin jumaliin?

Vierailija
16.07.2021 |

Itse joskus teininä haksahdin ja olin niin niin kovasti vaikuttunut siitä miten päheä ja uskomaton suomenusko on joskus ollut. Eim. sen ylijumala on itse ukkosen- ja sodanjumala Perkele, joka otti joskus karhun muodon minkä takia karhuja myöskin palvottiin pyhinä eläiminä ja ihmisten ei-isinä. Sitten oli muut olennot kuten maahiset, hiidet, haltiat, tontut, vetehiset ja näkit. Sekä tietty uskoon liittyvät juhlat kuten peijaiset, helkat, ukonvakat, kokkojuhlat ja kekrit.

Mutta näin aikuisena olen jäärkiintynyt ja kasvanut ulos teini-iän tyhmyydestä ja järjettömyydestä. Nykyään tajua miten kuraa, lapsellista satula ja silkkaa valehtelua kaikki maailman uskonnot ovat, olivatpa ne sitten uuspakanallisia, muinaisia, antiikkisia, tai aabrahamilaisia. Suomenuskon olen siis jättänyt ajat sitten taakse kasvaessani kaipinoivasta teinistä aikuiseksi. Olin silloin teininä vielä niin tyhmä ja kokematon.

Oletko koskaan elämäsi aikana hurahtanut uskomaan muinaissuomalaisiin jumaliin?

Vaihtoehdot

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä uskonut mihinkään jumaliin mutta pidän sitä vanhaa pakanallista kulttuuria omanani.

Vierailija
2/12 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ollut tarvetta uskoa. Kuuluu historiaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karhunkansan rikollinen jengiporukka pilasi suomenuskon maineen ja vei rötöksillään siltä maineen.

Vierailija
4/12 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskinpa Jumalalle on merkitystä mikä nimellä häntä kutsuu.

Itse pyydän sienimetsään mennessä Tellervoa näyttämään parhaat apajat.

Vierailija
5/12 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskinpa Jumalalle on merkitystä mikä nimellä häntä kutsuu.

Itse pyydän sienimetsään mennessä Tellervoa näyttämään parhaat apajat.

Eikös tuo Tellervo ole leikkisä ja kujeileva metsän karjan kaitsija? Kuten myös muut sinipiiat Tyytikki, Tuulikki ja Nyyrikki? Että kannattaako Tellervolta välttämättä kysyä apuja ettei vain joudu sinipiian kujeen tai kepposen jäynäyttämäksi? Itse ehkä kääntyisin ennemmin Tapion puolison Mielikin puoleen, jonka vastuulla on metsän kasvit ja luonnon kauneus.

Vierailija
6/12 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki uskonnot sinänsä ovat perseestä, mutta vanhoja suomalaisia jumalia voin kyllä kunnioittaa komeana perinteenä. Entiset jumalat olivat erittäin paljon järkevämpiä kuin nykyiset. Jotka ovat anuksesta.

Vierailija
7/12 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Karhunkansan rikollinen jengiporukka pilasi suomenuskon maineen ja vei rötöksillään siltä maineen.

mikäs juttu tämä oli?

Vierailija
8/12 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki uskonnot sinänsä ovat perseestä, mutta vanhoja suomalaisia jumalia voin kyllä kunnioittaa komeana perinteenä. Entiset jumalat olivat erittäin paljon järkevämpiä kuin nykyiset. Jotka ovat anuksesta.

Minusta ne ovat kamalia ja pikkumaisia. Suuttuvat heti joka pikkuasiasta tai siitä että et ole hiljaa ja sitten saat olla lepyttelemässä joka ikistä puunkannon ja kivenraon henkeä.

Vierailija
9/12 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mikäs juttu tämä oli?

Talousrikoksia, veronkiertoa, rahanpesua, huumeiden käyttöä, rattijuopumusta, seksuaalista ahdistelua ja jopa yksi lapsiin sekaantuminen.

Vierailija
10/12 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En.

Vierailija
11/12 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mikäs juttu tämä oli?

Talousrikoksia, veronkiertoa, rahanpesua, huumeiden käyttöä, rattijuopumusta, seksuaalista ahdistelua ja jopa yksi lapsiin sekaantuminen.

Ei mikään ihme kun ovat pääasiassa heviä ja metallia kuuntelevaa äijäporukkaa.

Vierailija
12/12 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keijungaiset ovat kivoja. Samoin Kirkoväki ja Kerpääpojat sekä Kimmo, Kouvo Liekkiö ja Painajainen. Eniten kuitenkin tykkään Ihtiriekkosta ja Apärasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kuusi