Perheellistynyt - Oletko huolissasi lastesi tulevaisuudesta?
Haluaisin itse kovasti lapsia, mutta tulevaisuus ei näytä kovin ruusuiselta ja se huolettaa. Huolettaako sinua perheellistynyt lastesi tulevaisuus? Jos kyllä, niin millö perustelit itsellesi lasten hankkimisen?
Kommentit (52)
Moni lapsi maailmalla elää edelleen kurjempaa elämää kuin mitä me rikkaat täällä pohjoisessa huonoimpienkaan skenaarioiden toteuduttua.
No kyllä suoraan sanottuna huolettaa minkälainen maailma on kun lapseni ovat aikuisia. Tämän kesän helteet, tulvat, palot ovat konkreettinen merkki siitä että ongelmissa ollaan. Lisäksi ilmastonmuutos saa sellaiset ihmismassat liikkeelle Eurooppaan että elämä tulee pakosta muuttumaan.
Vierailija kirjoitti:
No kyllä suoraan sanottuna huolettaa minkälainen maailma on kun lapseni ovat aikuisia. Tämän kesän helteet, tulvat, palot ovat konkreettinen merkki siitä että ongelmissa ollaan. Lisäksi ilmastonmuutos saa sellaiset ihmismassat liikkeelle Eurooppaan että elämä tulee pakosta muuttumaan.
No on niitä helteitä, tulvia ja maastopaloja ollut ennenkin. Ei itseä kyllä huoleta.
Vierailija kirjoitti:
Saanko kysyä miksi päätit silti hankkia lapsia? Jos lapsesi ovat vielä alaikäisiä, niin ilmastonmuutoksesta on uutisoitu ahkerasti koko lastesi elämän aikana. En tuomitse, mutta kiinnostaa kuulla ajatuksia. AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No on niitä helteitä, tulvia ja maastopaloja ollut ennenkin. Ei itseä kyllä huoleta.
Juu. Ihan sattumalta vaan tänä kesänä on vedetty pohjat kaikessa. Myös Norjassa oli tuhoisa maanvyörymä kun maa ei jäädy kuten ennen. Mutta sattuuhan näitä, jännästi vaan viime vuosina koko ajan enemmän.
Ei sitä kannata etukäteen huolehtia. Ei maailma ole missään vaiheessa ollut täysin turvallinen paikka tehdä lapsia. On ollut sodat, lamat, rutot ynnä muut, ei sitä koskaan voi tietää, mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Lisääntyminen on kuitenkin niin sisäänrakennettu vietti suurimmalle osalle, että se vie voiton.
Ei pelota. Olen ymp.tekn.DI ja itse ratkon työkseni näitä asioita. Tiedän miten paljon on jo innovaatioita (hiilidioksidin sitominen, nappaaminen jne) ja ongelma saadaan viime tipassa ratkaistua. Tutkimus on jo edennyt mutta vielä ei tuotannossa. Lapseni opetan suojelemaan ympäristöä.
Joku haukkui perheitä tuhlaajiksi; sinkut ne on mitkä tuhlaa kun lentelee ympäri maailmaa! Mä en esim matkusta ulkomaille ollenkaan (patisi joskus työn puolesta).
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä kannata etukäteen huolehtia. Ei maailma ole missään vaiheessa ollut täysin turvallinen paikka tehdä lapsia. On ollut sodat, lamat, rutot ynnä muut, ei sitä koskaan voi tietää, mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Lisääntyminen on kuitenkin niin sisäänrakennettu vietti suurimmalle osalle, että se vie voiton.
Entä jos tulevaisuus näyttää lähes varmuudella todella synkältä?
Vierailija kirjoitti:
Ei pelota. Olen ymp.tekn.DI ja itse ratkon työkseni näitä asioita. Tiedän miten paljon on jo innovaatioita (hiilidioksidin sitominen, nappaaminen jne) ja ongelma saadaan viime tipassa ratkaistua. Tutkimus on jo edennyt mutta vielä ei tuotannossa. Lapseni opetan suojelemaan ympäristöä.
Joku haukkui perheitä tuhlaajiksi; sinkut ne on mitkä tuhlaa kun lentelee ympäri maailmaa! Mä en esim matkusta ulkomaille ollenkaan (patisi joskus työn puolesta).
Oman käsitykseni mukaan juuri perheellisillä on useita farmariautoja ja koko perheen lomia joka vuosi, kun on kiva tarjota lapsille elämyksiä.
Lukekaapa Petteri Taalaksen kolumneja. OIKEAA tietoa hänellä. Älkää uskoko vihreiden mediatoimiston maailmanlopun pelotteluun. Sitä ei tule. Ilmastonmuutos on mahdollista pysäyttää kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Lukekaapa Petteri Taalaksen kolumneja. OIKEAA tietoa hänellä. Älkää uskoko vihreiden mediatoimiston maailmanlopun pelotteluun. Sitä ei tule. Ilmastonmuutos on mahdollista pysäyttää kyllä.
Miksi juuri Petteri tietää asiasta paremmin kuin maailmanlaajuinen tiedeyhteisö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oman käsitykseni mukaan juuri perheellisillä on useita farmariautoja ja koko perheen lomia joka vuosi, kun on kiva tarjota lapsille elämyksiä.
No ei ole. Ja perheet just kierrättää, lajittelee, käyttäytyy ekologisesti. Meillä on suurin into pelastaa maailma lasten takia. Sä ehkä tunnet yhden öykkäriperheen, älä silti yleistä!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi juuri Petteri tietää asiasta paremmin kuin maailmanlaajuinen tiedeyhteisö?
Jos vaikka nyt öyhötyksen sijaan selvittäisit kuka se on!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vaikka nyt öyhötyksen sijaan selvittäisit kuka se on!
Luen monipuolisesti kaikenlaista. Kyllä Peten ajatukset on mulle ihan tuttuja, ei se silti tee kysymyksestäni epärelevanttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ole. Ja perheet just kierrättää, lajittelee, käyttäytyy ekologisesti. Meillä on suurin into pelastaa maailma lasten takia. Sä ehkä tunnet yhden öykkäriperheen, älä silti yleistä!!!
Itse yleistit sinkut tuhlailijoiksi. Hohhoijaa taas... /perheellinen
Vierailija kirjoitti:
Moni lapsi maailmalla elää edelleen kurjempaa elämää kuin mitä me rikkaat täällä pohjoisessa huonoimpienkaan skenaarioiden toteuduttua.
Oliko se nyt Nigeria jolla on eräät suurimmista Afrikan öljyvarannoista. Silti valtaosa kansasta elää absoluuttisessa köyhyydessä. Minkäs sille voi kun ei älykkyys parempaan riitä.
Huolettaa. Maailma sellaisena kuin me sen tunnemme tulee loppumaan 30 vuoden sisällä, ja sen jälkeen kenelläkään ei ole enää helppoa. Sään ääri-ilmiöt tuhoaa maatalouden ja saasteet juomaveden, josta tulee kultaakin kalliimpaa ja sotien aihe. Se on todellakin lähempänä kuin kuvitellaan - itsekin luulin kuolevani hyvissä ajoin ennen yhteiskunnan romahdusta, mutta näyttää siltä että se tapahtuu jo teoreettisen elämäni aikana. Sitähän en voi tietää, milloin oikeasti kuolen, mutta periaatteessa elinvuosia on vielä se 30 ainakin.
Perheellisten huoleton ja tuhlaava elämäntapa tässä touhussa eniten ihmetyttääkin.