Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko ihmisten haju- ja makuaisteissa eroja? Selittääkö se miksi toisille ruoka on niin tärkeässä roolissa?

Haju- ja makuaistin menettänyt
16.07.2021 |

Sairastin influenssan (oli hirveä kokemus) yli 10 vuotta sitten. Laihduin taudin aikana 13 kg ja sen jälkeen on lähtenyt 5 kg vuodessa, koska ruoka ja juoma ei ole enää maistunut niin kuin ennen. Kohta ollaan ihan ihannemitoissa. Ensimmöiset kaksi vuotta meni täysin hajutta ja mautta ja nyt ne ovat vähäisiä mitä haistan ja maistan.

Voiko tämä olla syynä sille että toisia ei syöminen ja juominen koukuta?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei.

Vierailija
2/5 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään ole. Kaikki ihmiset ovat toistensa klooneja dum dum.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi syy on varmasti mainitsemasi ja toinen syy opittu käytös. Meillä ei lapsuudenkodissa ruualla hifistelty koskaan, aina oli tarjolla vain lihaa+perunaa ja joskus jopa lohta+perunaa. Spagettia aniharvoin, jauhelihakastikkeella tai makaronilaatikkona. Ai niin joskus jopa riisiä ja kanaa. Kasviksina tuoresalaatti (salaatti, tomaatti, kurkku).

Opin että ruoka on vain polttoainetta, joko syötävää tai syömäkelvotonta. Ihmettelin muita jotka haukkuivat koulun ruokaa tai opiskelijalounasruokia, nehän on suunnilleen samaa mitä kotonakin saa...

Sitten löysin nykyisen mieheni, joka on innokas kokeilemaan uusia ruokia. Hänen kanssaan asuessani olen kokeillut suunnilleen koko maailman keittiöt lävitse ja joka viikko olemme tehneet jotain ruokaa mitä en ole aiemmin maistanutkaan. Olemme myös käyneet suunnilleen kerran vuodessa jossain fine dining-ravintolassa nautiskelemassa. Miehelläni on paljon huonompi hajuaisti kuin minulla ja osaan maistaa paljon paremmin ruuassa käytettyjä mausteita ja muita vivahteita kuin hän. Ruoka on nykyään enemmän kuin polttoainetta.

Vierailija
4/5 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös tupakointi heikentää maku- ja hajuaistia.

5/5 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihmisten haju- ja makuaisteissa varmaan eroja, mutta se ei ole syy eroihin ruoan asemassa ja syömistottumuksissa.

Minulla on hyvä maku- ja hajuaisti (vaikka vuosia sitten menetin ne MS-taudin takia tilapäisesti), mutta olen aina ollut hoikka. Ruoka on minulle suuri ilo.