Syntyykö vaavini ennenaikaisesti? :(
Kokemuksianne ja neuvojanne kaipaan kiireesti!
Lyhyesti taustaa: Olen nyt rv 30+0 ja kivuttomia supisteluja ollut jo reilun kuukauden. En ole antanut niiden menoani häiritä, koska eivät ole aiheuttaneet vahinkoa kohdunkaulaan tm. eivätkä tosiaan ole olleet kipeitä. Viime viikon ti rv28+4 jouduin lähtemään töistä äitiyspolille menkkamaisen alavatsa ja -selkäkivun takia. Silloin lääkäri teki tutkimukset käsin kohdun kaula tuntui vähän lyhentyneeltä, mutta ultran mukaan sitä oli kuitenkin 47mm ja kaikki paikat tiukasti kiinni. Lääkäri sulki pois myös tulehduksien mahdollisuuden ja määräsi minut sitten lepoon ja parin viikon sairaslomalle. Lepo auttoikin supisteluihin ja loppuviikosta oloni oli niin hyvä, että päätimme lähteä käymään vanhempiemme luona viikonloppuvierailulla. Olin edelleen enimmäkseen levossa, mutta sunnuntaina rv29+2 kotiinlähdön aikoihin alkoi jälleen se menkkamainen kipu ja kohtukin alkoi pingottua 10min välein. Lähdimme näytille paikalliselle äitipolille, josta minut sitten otettiinkin osastolle ja sain supistuksiin estolääkityksen. Olin siellä sunnuntai-illasta tiistaiaamupäivään täydellisessä vuodelevossa ja sillä estolääkityksellä, ja kun supistukset oltiin saatu rauhoittumaan ja alapäässä ei ollut tapahtunut muutoksia sain luvan palata kotiin.
Nyt olen taas kotona kärsinyt kovista alavatsa- ja selkäkivuista päivittäin kaikesta vuodelevosta huolimatta :( Kipu menee ohi vasta sitten kun otan panadolia ja tunne on tosiaan ihan samanlainen kuin olisi menkat alkamassa. Alkuun en tunne kohdun kovettumista, mutta kivun jatkuessa alkaa kohtukin kovettua ensin alavatsasta ja lopulta kipuaalto lyö ihan ylös asti. Voiko tällainen kipuilu johtua mistään muusta kuin kudosten pehmenemisestä ja siten mahdollisesta paikkojen aukeamisesta? Sairaalaan en enää haluaisi ja viimeksi lääkäri oli tosi tympeä ja sitä mieltä, että kun kerta paikat eivät ole auenneet niin tämä supistelu on vaan minun henk. koht. ongelma. Se kai sen vuodelevon ja estolääkityksen tarkoitus oli ettei paikat aukea!?
Kaikki neuvot ovat tosiaan tervetulleita, huoli vauvasta on kova vaikka se äidin iloksi koko ajan myllääkin ;)
Mörötin ja Otso rv30+0
Kommentit (8)
et kertonut että otettiinko sinusta kaikki mahd. näytteet kohdunsuulta ja pissa ettei oo mitään tulehdusta varmasti? koska yleensä tässä vaiheessa raskautta supistelun aiheuttaa tulehdukset.näin meidän lääkäri sanoi.
ite olin sairaalassa yhden yön kun tuli menkkakipumaisia supistuksia ja kohdunsuu oli pehmennyt. ottivat kaikki bakteeriviljelyt ja pissan ja selvisi että oli tulehdus ja viikon lepo ja kuuri + hiivakuuri auttoi ja supistelu loppui. nyt olen edelleen sairaslomalla mutta saa käydä kävelyllä jos ei supista ja tehdä kaikkea sellaista mikä ei aiheuta supistelua, pitkä lenkki aiheuttaa joten en liiku raskaasti. muuten normaalia elämää jo.
t. ellu ja masukki rv 29+0
Tulehdustestit siis tehty ja kaikki puhtaat eli mikään tulehdus ei pitäisi olla minulla supistelun syynä.
Verta oli pissassa ja supisteli + menkkajomotukset.Loppuivat sillä tractocile-hoidolla?sain myös kortisonia kypsyttämään vauvan keuhkoja.Tulehduksia ei löytynyt ja verinäytteetkin otettiin.Lupasivat ilmoitaa jos jotain löytyy.Olin sairaalassa kaksi yötä ja eilen pääsin kotiin.
Pikkuisen on supistellut mutta ei mitään siihen verrattuna kun jouduin osastolle.
Itsellä myös samantapaisia oireita ja mielelläni kuulisin myös onko muita, joilla samanlaisia kokemuksia!!
Mulla myös kaikki testit tehty (hiivaa, bakteerivaginoosia, trikomonas-infektiota ja virtsatulehdusta ei ole), mutta siitä huolimatta oireet jatkuvat. Eli pari viikkoa sitten huomasin yhtäaikaa seuraavia oireita: supistuksia, alavatsajomotusta (pientä, lähes jatkuvaa) ja runsastunutta valkovuotoa (aika nestemäistä). Sen jälkeen oireet, lähinnä supistukset, vähenivät / jäivät pois - mutta en esim. käynyt enää kävelemässä + välttelin saunomista ennen kuin labratestit tehty ja tulokset saatu.
Nyt sitt eilen kävin kävelemässä ja illalla lyhyesti saunomassa, ja... kun nukkumaan menin niin supistukset alkoivat. Aika usein niitä tuli, mutta toivoin että lepo auttaisi. Mutt ei, aamuun asti ne kestivät, eli kävin n. kolme kertaa vessassa ja usein valvoin pitkään ennen kuin sain uudestaan unen päästä kiinni. Eilen ekaa kertaa yhdistyi nämä menkkamaiset tuntemukset noihin supistuksiin (aiemmin mielestäni hieman eriaikaisia).
Nyt olo ihan ok (teen istumatyötä), eikä enää supistele, mutta mietin myös, että pitäisikö huolestua, vai onko kyse vain kohdun harjoittelusta tms. Eli kuuluukohan normaaliin raskauteen, vai onko merkki siitä, että vauva voisi syntyä, jos ei nyt sentään vielä (!), niin ennenaikaisesti kuitenkin? Kokemuksia?!
No, mulla on ens viikon ti lääkäri, jolta kyselen enemmän ja hän saa katsoa uudelleen kohdunsuun tilanteen. Niin, ja lisätietona vielä se, että nää oireet alkoi n. 3-4 päivää sen jälkeen, kun kävin ekan kerran lääkärin sisätutkimuksessa, jossa tarkastettiin kohdunsuun tilanne. Mahtoiko se aikaansaada jotakin vai onko vain sattumaa?
T: Peggy-75 rv 30+3
Samana iltana alkoi jomotukset,supistukset + tuo verijuttu.En kyllä ajattele että olisi sattumaa. Ärsytti varmaan kohdunkaulaa sen verran että aiheutti nuo .
Kannattaa pyytää sairauslomaa ja pötkötellä,viikkoja sullakin vielä noin vähän.
siis sullahan on kohdunkaulan tilanne ihan erinomainen!
ainut mikä on niin nuo supistelut. joillakin niitä on ihan tajuttomasti eikä mitään tapahdu, toisilla taas tapahtuu. se on selvä että jos niitä on paljon tai säännöllisesti niin silloin pitää levätä tuonne rv 34 asti. kotiin on mahdollista saada supistuksenestolääkitys ja sairaalassa voi saada myös tippaa.
kotikonstina magnesium 300mg/pv ja juo todella paljon. automatkat ja tärinä aiheuttaa monille suppareita joten jätä ne pois ja jää saikulle jos ei normaali elämä onnistu. seksi kannattaa myös jättää.
vertailun vuoksi voin kertoa että mulla on tällä hetkellä paikat täysin kypsät, kohdunkaula auki 1cm ja kotona vuodelevossa. vielä on toivoa että viikkoja saadaan kasaan.
mom rv29 tasan.
Alkuun Momentille kiitokset ja tsemppiä vaan sinulle loppuodotukseen. Tiedän kyllä, että asiat voisivat olla huonomminkin, mutta kun tämä meidän lapsukainen on tosiaan se ensimmäinen ja vielä lapsettomuushoidoilla alkuun saatettu niin sitä on varmaan turhankin huolehtiva.
Kohtalotovereille haluan sen verran sanoa, että käykää tarkistuttamassa kohdunkaulan tilanne jos ette ole sitä jo tehneet. Sen ohjeen sain osastolla ollessani kätilöiltä, että supistuksiin pitää aina suhtautua vakavuudella. Siis erityisesti niihin kivuliaisiin. Samaa sanoi tänään oma neuvolatätini: Eli vaikka tänään olisi paikat viimeisen päälle kiinni niin tilanne voi olla ihan eri huomenna. Sen minä nyt kokemuksistani tiedän ettei minulla ainakaan hirveän herkästi tapahdu kypsymistä tai avautumista ja siksi en tänään hakeutunutkaan äitiyspolille. Mutta jos vielä saan samanlaisia supistuksia kuin tänä aamuna menen niiden kanssa näytille. Sen verran kipeitä ne olivat :(
Aamun jälkeen on tullut supistuksia harvakseltaan, mutta ne eivät ole olleet erityisen kipeitä. Tuntuu vaan tuo alavatsa vieläkin hellältä aamun jäljiltä, ihan kuin olisi tehnyt hirveästi vatsalihaksia.
Siinäkin mielessä otan nuo supistelut vakavasti, etten ole mikään erityisen kipuherkkä ihminen ja se on käyrilläkin huomattu, että kova supistus ei vielä tunnu minusta tuskaiselta.
Vauvani on ainakin parkkeerannut itsensä perätilaan, joten vaikka kohtuni olisi toista mieltä niin en usko Otson antavan helpolla periksi. Hyvin tuntuu äidin masussa viihtyvän ;)
Kiitoksia vielä vastauksista ja tsemppiä kaikille ennenaikaisille supistelijoille!
Mörötin ja Otso
Minun ekassa raskaudessa huomattiin rv 33 että olin jo auki 1cm eikä kohdunkaulaa jäljellä. Jäin sairaslomalle töistä ja ehdoton rasituksen välttäminen oli määräyksenä. En kuitenkaan joutunut sairaalaan lepäämään, koska supistukset olivat täysin kivuttomia. Poika syntyi rv 40+4
Toisessa raskaudessa kohdunkaulaa ei myöskään jäljellä enää rv 30, mutta en ollut auennut vielä. Poika lähti syntymään 38+6