Millä perusteella valitsen vuokralaisen meille?
Olemme mieheni kanssa hankkimassa meille sijoitusasuntoa. Millä perusteella te muut olette valinneet vuokralaisenne? Luottotiedot totta kai katsotaan, ja säännölliset tulot on oltava. Mitä muuta?
Kommentit (42)
[quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 21:00"][quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 20:56"]
Käytätte maalaisjärkeänne. Opiskelijatkin kuitenkin maksavat yleensä vuokran ajallaan, varsinkin jos on vanhempi mukana "takaamassa". Ei kannata listata vaatimuksia, jonka mukaan haluatte vuokralaisen valita, vaan tutustua ihmisiin ja katsoa kuka tekee vaikutuksen paikanpäällä.
[/quote]
Jotenkin en osaa lähteä tähän "kuka on mahtavin/mukavin persoona" - juttuun. Minusta se tuntuu oudolta, meillähän asunto on sijoitus, ei hyväntekeväisyyskohde. Nuoret miehet on ainakin ehdoton ei, samoin pissikset tytöt. Ehkä joku yrmy keski-ikäinen mies, haha.
Luottotiedot on tärkeät olla olemassa ja työn on oltava vakituinen. Ei opiskelijoita. AP.
[/quote]
No vanhempani ovat vuokrailleet ja käyttäneet tätä periaatetta onnistuneesti. Mutta jos sinulle ei ehdotukseni kelpaa, tee niinkuin huvittaa.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 20:13"]Olemme mieheni kanssa hankkimassa meille sijoitusasuntoa. Millä perusteella te muut olette valinneet vuokralaisenne? Luottotiedot totta kai katsotaan, ja säännölliset tulot on oltava. Mitä muuta?
[/quote]
Luottotiedottomia on nykyään paljon ja niiden menetys ei kerro mitään ihmisestä. Useimmiöla luottotiedottomuus ei liity mitenkään vupkrien maksamatta jättämiseen. Itse olen perheellinen ja luottotiedoton, aina maksanut vuokrani ajallaan ja muutenkin ollut hyvä ja rehti asukas. Luottotiedottomuuden takiako hyvän asukkaan hylkäisitte? Kurja ajatella että noin käy vielä tänäpäivänäkin. Moni luottotiedollinen voi olla erittäin huono asukas, ette te sitä ainakaan sen perusteella tiedä onko hän luottotiedollinen vai ei.
Opiskelijat nimenomaan eivät halua luottotietojen menevän, vaan rahat hankitaan keinolla tai toisella. Kun on vielä koko elämä edessä, niin ei halua mokata raha-asioitaan. Tunnen ihan älyttömän monta opiskelijaa, jotka elävät köyhyysrajan alapuolella ja silti ei ole keneltäkään mennyt luottotietoja. Ja kyllä, puhumme raha-asioista avoimesti, koska olemme kaikki samassa veneessä.
Sellanen jolla luottotiedot kunnossa ja voimassa oleva kotivakuutus.
ja vakituloisenkin tulot voi muuttua alta aikayksikön. Tuilla eläjät kyllä maksaa samalla tavalla vuokransa kuin palkkatyöläisetkin, jos eivät maksa itse niin sitten sossu ja kela ja SUORAAN vuokraisännän tilille.
Kannattaa miettiä, kenestä saatte pitkäaikaisen vuokralaisen. Eli joku jolla on työpaikka lähellä tai vastaavaa, ettei ole houkutuksia muuttaa.
Hhehe.
Just oli iltiksessä juttua kamalista vuokralaisista. Kämppä oli pistetty paskaksi. Se oli täynnä roskia ja muuta paskaa, mm. 920 viinapulloa :D Ja tyyppi oli kuulemma ihan normaali työssäkäyvä.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 21:06"]Luottotiedottomuuden takiako hyvän asukkaan hylkäisitte?[/quote]
Kyllä. Jos ajatellaan, että vastakkain olisi kaksi yksinhuoltajaa, joilla muuten kaikki samalla tavalla mutta toisella ei luottotietoja, niin mitä luulet kumpi saa asunnon vuokralle? Alan kallistua hyväksymään myös opiskelijat. Mutta luottotietojen kanssa olen ehdoton.
Ap.
Valitsin ammatin mukaan ja että on siisti. En tsekannut luottotietoja.
Paras vuokralainen on sellainen joka ei ryyppää, polta tupakkaa eikä juhli hirveästi. Hänellä ei saa olla päihdeongelmaa sillä se on se suurin syy miksi tulee ongelmia.
Koiranomistajat ovat myös riski.
Ap, olet väärässä. Opiskelija on usein paljon parempi vuokralainen kuin työssäkäyvä. Nykyään kaikki ottaa asuntolainaa ja sitä saa, joten melkein jokainen "kynnelle kykenevä" ostaa oman asunnon. Näin ollen se "vakityössä oleva" on joko a) joku huithapeli tai b) muuttaa nopeasti pois ja taas joudutte etsimään uutta vuokralaista. Esimerkiksi ekaa vuotta yliopistossa aloittava tyttöopiskelija on usein hyvä vuokralainen. Saattaa asua asuntoa jopa koko opiskeluaikansa ja yleensä ovat tunnollisia raha-asioissa. Vaikka rahaa on niukasti, niin vanhemmat tukee ja maksavat vuokransa, koska eivät halua ryssiä elämäänsä.
Itselläni on viisi sijoitusasuntoa ja vanhemmilla 14. Ehdoton kokemus on, että opiskelijat on parhaita ja pitkäaikaisimpia. Ongelmia tulee kaikista pummeista, joille sossu antaa takauksia. Työssäkäyvissäkin on persaukisia, joille vuokranmaksaminen on jatkuvaa viivästystä ja asuntoa pidetään kuin kaatopaikkaa. Nytkin yksi vuokralainen on työssäkäyvä duunarimies ja jatkuvasti vuokra on myöhässä ja maksaa, kun ehtii. Ei koskaan jää rästiin pidemmäksi aikaa, mutta kun maksaa esim 50% vuokrasta 10. päivä, sitten tulee satku lisää 15. päivä ja taas satku 20. päivä ja loput sitten kuun lopussa, kun kysyy, että "paljonko multa puuttuu vielä?". Sen lisäksi asuntoon oli ilmestynyt kolme lehmänkokoista sekarotuista koiraa, vaikka sopimuksessa luki, ettei eläimiä. Päälle sinne on ilmestynyt joku pullea mustatukkainen pimatsu lävistyksineen ja tatskoineen. Ovat nyt muuttamassa pois, kun tuo eläinjuttukin paljastui. Eikä tosiaan ole ensimmäinen "vakityössä" oleva vuokralainen, joka on täyspummi ja holtiton, vaikka luottotiedot onkin kunnossa.
Luottotiedotonta ei kannata ottaa. Kerran otin ja petyin. Äitini on pari kertaa ottanut ja kummallakin kerralla tuli köniin. Toinen asui useamman vuoden ihan ok, kunnes alkoi taas viina maistua, vuokrat jäi rästiin, uhkaili jne. Lopulta haki häädön oikeudesta. Kaiken tämän jälkeen veivät sen vuokralaisen tavarat varastoon ja yllättäin tämä sai julkisen oikeusavustajan siihen, että vaati tuhansia Euroja haisevista romuistaan, jotka muka on mennyt pilalle noiden säilytyksessä. Hävisi oikeudessa toki, mutta vanhemmille jäi silti maksettavaa kotivakuutuksen omavastuu ja mielipaha. Pummi ei maksanut mitään ja siellä ne vanhempienkin kulut roikkuu ulosotossa sillä. Yksi pummi kieltäytyi maksamasta vuokraa, koska hella oli kuulemma rikki. Sai taas asianajajan ilmaiseksi tappelemaan asiasta. Uskomatonta. Ensinnäkin hella oli hajoitettu kaatamalla ja toiseksi taas kerran itse olet maksaja ja tuskissasi, kun vastapuolella ei ole mitään väliä ja kaiken saa ilmaiseksi.
Nämä on toki pieniä kokemuksia. Äitinikin on vuokrannut asuntoja melkein 30 vuotta, joten vähän niitä ongelmia on ollut. Pienempää enemmän ja vuokranmaksuissa jotain, mutta pari pahaa tapausta näihin vuosiin mahtuu. On myymässä nyt asuntoja pois, koska asuntosijoittaminen on työlästä ja oikeasti hyvien vuokralaisten saaminen on tullut vaikeammaksi vuosi vuodelta. Välittäjätkin myöntää, että yhä isompi osa väestöä ostaa asunnon, joten jäljelle ei jää kummoistakaan porukkaa. Sinuna ap harkitsisin myös kannattaako asuntoa ostaa ja välttämättä et pääse valitsemaan vuokralaista, ellei asunto ole täydellinen, kohtuuhintainen ja loistopaikalla. Muuten otat sen, joka kämppäsi huolii.
Pahoittelen jos otatte nokkiinne, te joilla on luottotiedot mennyt, mutta onhan se tavallaan kuin rikosrekisteri. Vaikka olisitte vain kerran mokanneet ja syntinne sovittaneet, osa rangaistusta on että täytyy kestää tekonne seuraukset, jotka nyt kuitenkin tulee ihan syystä.
Googlatkaa vielä luottotietojen lisäksi. Jos ensimmäinen oma asunto, johon asettuu asumaan niin edelliselle vuokraajalle ei voi soittaa tietty. Siinä tapauksessa plussaa jos on vanhemmat mukana asioita hoitamassa. Jotain kautta voi kai selvittää edellisiä osoitteita. Jos ilman järkevää syytä muuttanut monta kertaa lyhyen ajan sisällä, niin hälytyskellot kilkattamaan. Riittävän suuri vuokratakuu. Ja ekasta vuokran myöhästymisestä kirjallinen muistutus.
Minä olen muuttanut monta kertaa lyhyen ajan sisällä, koska on ollut epärehellisiä vuokranantajia, asunnosta onkin paljastunut homeongelma tai muu sisäilmaongelma, vaikka olen vuokratessa painottanut että tarvitsen puhtaan ja siistin asunnon!
[quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 21:08"]
ja vakituloisenkin tulot voi muuttua alta aikayksikön. Tuilla eläjät kyllä maksaa samalla tavalla vuokransa kuin palkkatyöläisetkin, jos eivät maksa itse niin sitten sossu ja kela ja SUORAAN vuokraisännän tilille.
[/quote]
Jo valmiiksi sossun asiakkaalle en vuoraiksi, mutta jos ihminen hoitaa asiansa hyvin eikä vuokrarästejä tule niin eihän sille mitään voi jos ennen (vaikka sitten opiskeija) omista rahoistaan vuokran maksanut saa vuokran sossusta.
Kiitos sinulle joka pitkästi jaksoit vastata ja kerroit kokemuksistanne vuokralaisten kanssa. Alan uskoa, että opiskelijoita ei kannata jättää huomiotta. Ap.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 21:27"]
Minä olen muuttanut monta kertaa lyhyen ajan sisällä, koska on ollut epärehellisiä vuokranantajia, asunnosta onkin paljastunut homeongelma tai muu sisäilmaongelma, vaikka olen vuokratessa painottanut että tarvitsen puhtaan ja siistin asunnon!
[/quote]
Onko se joku ongelma, jos taustasi tarkistetaan ja tämä käy ilmi? Kukaan ei kai pysty takaamaan ilman kunnon mittauksia ym. sinulle täysin sopivaa allergikon asuntoa, joten en usko että jokainen vuokranantajasi on ollut huijari.
Itse vuokrasimme juuri asuntoon sopivalle asukkaalle. Taloyhtiössä asuu paljon vanhuksia ja edellistä vuokralaistamme (nuorta opiskelijatyttöä) oli uhkailtu ja käyty jopa käsiksi näiden asukkaiden toimesta. Nyt asunnossa asuu eläkeläisnainen, jolla on luottotiedot kunnossa.
Itse olemme 23-vuotiaita opiskelijoita ja voin ainakin meistä kertoa, että olemme hyviä vuokralaisia. Eipä ole käynyt mielessäkään jättää vuokraa maksamatta.
Ap voitko kertoa mikset vuokrais ihmisille asuntoa, joka on sossun asiakas ja sossunkanssa sopisitte että sossu maksaa vuokraan teidän tilille?
[quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 22:04"]
Ap voitko kertoa mikset vuokrais ihmisille asuntoa, joka on sossun asiakas ja sossunkanssa sopisitte että sossu maksaa vuokraan teidän tilille?
[/quote]
En ole AP, mutta sossun asiakkailla on keskimääräistä suurempi taipumus aiheuttaa vahinkoa asunnolle.
Luin kerran jutun sijoitusasunnoista ja siinä todettiin opiskeljoiden olevan keskimäärin tunnollisimpia vuokranmaksajia. Tuosta jutusta tosin taitaa olla yli kymmenen vuotta aikaa, mutta eivät opiskelijat varmaan niin paljon ole muuttuneet, etteikö voisi sanoa opiskelijan olevan hyvän vuokralaisehdokkaan.