Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Helle ei sovi suomalaisille

Vierailija
20.07.2014 |

Huomaahan sen näistä av:n aloituksistakin. Ihan käsittämättömiö provoja ja aggressiota kaikkialla. Niin se vaan on, että meidät on luotu viileään ilmanalaan. Helteellä menee hermo, ja sekoaa pää, ja missä sen muualla paremmin huomaisi kuin täällä. Ei yhtään hauskaa aihetta, ja jos olisikin, eikö siihen tule joku raivoamaan. 

Tulisi jo syksy.

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 13:35"]

Tai: Suomen helle ei sovi KENELLEKKÄÄN. Kun Suomessa on kuuma niin se on kun grillissä paahtais. Etelän pehmeä ja kostea lämpö jotenkin paljon miellyttävämpää..

[/quote]

Kyllä se kostea helle on paljon kamalampaa. Asun etelässä ja joku 70% ilmankosteus ja 29 c lämpöä on paljon kamalampi kuin 35% kosteus ja 29c lämpöä.

Erikseen on sitten rannikolla, jossa melkeen aina tuulee ja se viilentää.

Vierailija
22/63 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 17:48"]Miksi ette tekin hanki ilmastointilaitetta? Varaudutaanhaan kylmäänkin asentamalla autoon lohkolämmitin. Helle on ihana asia mutta viileässä nukun minäkin.[/quote]

Ei sitä kuule kaikki voi parvekkeettoman vuokrakämppään asentaa. Ei kaikki asu omakotitalossa kuten te porvarit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 16:01"]

Mulla kiristää päätä kun on sellainen kostea ja hiostava ilma. Ei se kunnon helle ja kirkas taivas mitään, mä meen mielelläni takapihan terassille lukemaan kirjaa, mutta sitten kun on se ukkosta enteilevä täysin seisova kostea ilma ja lämmintä oon perseelle ammuttu karhu kun särkee päätä ja vitutuskäyrä nousee potenssiin 10 jo siitä.

[/quote]

Juurikin. Ja nää "helle on ihanaa, pakko nauttia" - paukapäät pahentaa sitä entisestään. Toivottavasti saavat auringonpistoksen. Melanoomaa en toivoisi kenellekään.

Vierailija
24/63 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset oikeasti tykkäävät helteistä oikeinkin paljon, se näkyy kyllä etelänmatkojen ja aurinkomatkojen suosiosta. Jos suomalaiset oikeasti vihaisivat helteitä, eivät ne noita etelänmatkoja tekisi, vaan jättäisivät ne tekemättä tai matkustaisivat Islantiin, Grönlantiin, Alaskaan, Huippuvuorille jne.

Jokainen täälläkin helteistä valittava oikeasti tykkää helteistä, jos etelänmatkoja tekee. :)

Vierailija
25/63 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai kosteus ja lämpö yhdessä tekee olon tukalammaksi.

Lukekaa tuo selitys:

http://en.wikipedia.org/wiki/Heat_index

Vierailija
26/63 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei sovi mulle ainakaan enää sen jälkeen kun menee yli 20°.. Turkkiin ens viikolla ja koko viikon pitäisi olla yli 30°. Helvetti, here I come!

Vierailija
27/63 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen helle? tarkoitatteko 24 C:n aurinkoisia päiviä meren tai järven rannalla?

Vierailija
28/63 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itsekään nauti helteistä, mutta on tässä keskustelussa kyllä uusavuttomuuden piirteitä. Jos on tosi kuuma eikä jaksa tehdä mitään laitetaan sankoon jääkylmää vettä ja jalat sinne. Jopas viilentää. Eikä maksa paljon ja tämän voi tehdä myös sisämaassa.

Kun kävellään kadulla niin ollaan aina varjoisella puolella. Ulkona ei olla koskaan 11.30-14.30 välisenä aikana ellei ole ihan pakko.

Pukeutumisessa suositaan löysiä puuvilla/pellava vaatteita, jotka peittävät myös käsivarret. Tarvittaessa nämä vaatteet voi kastella tai suihkuttaa suihkepullolla märiksi, jolloin on viileää.

Ulkona käytetään aina leveälieristä hattua. Hatunkin voi tarvittaessa kastella.

Päivällä ei tarvitse syödä paljoa jos ei haluta. Ruuaksi kelpaa lapsillekin keitto ja jälkkäriksi esim vesimelonia.

Päivällä on sälekaihtimet tai verhot kiinni auringon puolella, jotta asunnon ilma ei kuumene.

Onko nämä kaikki helpot ja halvat konstit jo käytössä? Helteissä pärjääminen on kuin pakkasella pärjääminen. Osalle ihmisistä vanhemmat opettivat keinot ja osan pitää itse opetella.

Vierailija
29/63 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se oikeesti sovi suomalaisille, sillä siihen ei ole elimistö tottunut.

Olen asunut 20v helteessä ja kun tulen Suomeen lomille, joudun pukeutumaan kuin olisi viileää/ kylmää, vaikka muilla on shortsit.

Elimistö oppii kuumuuteen ja sille nyt ei voi mitään.

Vierailija
30/63 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sovikaan, huomaa liikenteessäkin että helteen sekoittamat ihmiset ajelee miten sattuu. Itse en koe olevani tässä asiassa yhtään suomalainen, helle ei sekoita päätäni vaan tunnen kerrankin eläväni oikeasssa ilmanalassa. 

Vierailija
31/63 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sankoon kylmää vettä ja sinne kädet 30 cm syvälle. Jos on reissussa, ranteet kylmän vesiraanan alle ja se viilentää.

Vierailija
32/63 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keholla menee pari viikkoa sopeutua jatkuvaan helteeseen (hiki laimenee ja suolan poistuminen elimistöstä vähenee) ja harvoin sitä kovaa hellettä niin pitkään kestääkään..onkos tuo nyt sitten ihme :)

Syksyssä parasta on, että voi pukeutua kauniiksi vaikka ei itseään salilla joka päivä trimmaisikaan!

Vierailija
33/63 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 18:18"]

Keholla menee pari viikkoa sopeutua jatkuvaan helteeseen (hiki laimenee ja suolan poistuminen elimistöstä vähenee) ja harvoin sitä kovaa hellettä niin pitkään kestääkään..onkos tuo nyt sitten ihme :)

Syksyssä parasta on, että voi pukeutua kauniiksi vaikka ei itseään salilla joka päivä trimmaisikaan!

[/quote]

Onkohan tuo syy siihen, että suomalaiset haisee ihan kamalan pistävälle hielle??

Ehkä ne ei itse edes sitä huomaa, mutta kun tulen Suomeen lomille meinaa yrjö lentää, kun se pistävä haju leijuu ihmisten ympärillä.

Asun itse etelässä ja ei edes ulkona olevat työmiehet haise tuollaiselle hielle.

Vierailija
34/63 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kaikkihan me ollaan lomalla ja saadaan vaan istuskella rannalla! No ei, jotkut pitää olla töissä, niin siellä ulkonakin. Eikä siellä voi/saa kulkea niissä pikkubikineissä. Sisällä töissäkään ei kaikki pomot raski laittaa kunnon ilmastointia, itse kyllä käyvät kaikenmaailman "neuvotteluissa".

Ja IKINÄ en ole valittanut syksyn räntäkeleistä tai talven pakkasista, niihin kun voi pukeutua. Mutta alasti en töitä saa tehdä.

Vierailija
35/63 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo pakko myöntää, että ulkohommissa hautausmaalla alkaa pikkusen olemaan tukalat oltavat kun aurinko porottaa täysillä ja hommat pitäisi saada tehtyä...

Vierailija
36/63 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakastan lämmintä, vaikka olenkin suomalainen ja asun Suomessa. Voisin muuttaa pysyvästi jonnekin lämpimään, mutta iäkkäät vanhempani, sisarukseni perheineen ja kaikki ystäväni ovat täällä. Olen kesäisin sosiaalinen, iloinen ja onnellinen. Syksyn tullen muutun mörökölliksi ja jo marraskuussa puren, jos joku erehtyy ruuhkabussissa puhumaan mulle. 

Vierailija
37/63 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 18:04"]

[quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 17:48"]Miksi ette tekin hanki ilmastointilaitetta? Varaudutaanhaan kylmäänkin asentamalla autoon lohkolämmitin. Helle on ihana asia mutta viileässä nukun minäkin.[/quote]

Ei sitä kuule kaikki voi parvekkeettoman vuokrakämppään asentaa. Ei kaikki asu omakotitalossa kuten te porvarit.

[/quote]

Niitä on siirrettäviäkin. Ei tarvita muuta kuin töpseli seinään ja poistoletku ulos tuuletusikkunasta.
Monta vuotta olen sellaisella pärjännyt. Eikä ole kustannuskysymys.

Vierailija
38/63 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaako sitten valittaa talven kylmyydessä että ei kestä tätä kylmää ja räntäsadetta ja lähdetään etelään. Ei näitä helteitä niin montaa päivää kestä ja voi vaikka hankkia tuulettimen ja kesävaatteet. Muelummin töihin kuumuudessa pyörällä kuin bussin odotusta räntäsateessa

Vierailija
39/63 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

helle on syvältä. olisipa aina pakkanen ja pilvisää :(

Vierailija
40/63 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 18:14"]

En itsekään nauti helteistä, mutta on tässä keskustelussa kyllä uusavuttomuuden piirteitä. Jos on tosi kuuma eikä jaksa tehdä mitään laitetaan sankoon jääkylmää vettä ja jalat sinne. Jopas viilentää. Eikä maksa paljon ja tämän voi tehdä myös sisämaassa.

Kun kävellään kadulla niin ollaan aina varjoisella puolella. Ulkona ei olla koskaan 11.30-14.30 välisenä aikana ellei ole ihan pakko.

Pukeutumisessa suositaan löysiä puuvilla/pellava vaatteita, jotka peittävät myös käsivarret. Tarvittaessa nämä vaatteet voi kastella tai suihkuttaa suihkepullolla märiksi, jolloin on viileää.

Ulkona käytetään aina leveälieristä hattua. Hatunkin voi tarvittaessa kastella.

Päivällä ei tarvitse syödä paljoa jos ei haluta. Ruuaksi kelpaa lapsillekin keitto ja jälkkäriksi esim vesimelonia.

Päivällä on sälekaihtimet tai verhot kiinni auringon puolella, jotta asunnon ilma ei kuumene.

Onko nämä kaikki helpot ja halvat konstit jo käytössä? Helteissä pärjääminen on kuin pakkasella pärjääminen. Osalle ihmisistä vanhemmat opettivat keinot ja osan pitää itse opetella.

[/quote]

ketjun järkevin kommentti. Kunpa kaikki ymmärtäisivät tämän!