Taapero yökuivaksi?
Hei!
Meillä on 2 vuotta ja 2 kuukautta oleva taapero, joka on jo hienosti ollut päiväkuiva useamman kuukauden. Päiväunillakaan ei käytetä vaippaa.
Nyt ongelmia ovat yöt:
Useimmiten vaippa on kuiva aamulla herätessä, mutta heti kun olen muutamana yönä antanut olla ilman vaippaa, on vahinko tapahtunut sänkyyn ja heti vahingon jälkeen taapero herää. Muutaman kerran on halunnut potalle yöllä, vaikka onkin vaippa ollut päällä. Nyt sitten on alkanut se show, kun vaippa on päällä ja siihen tulee yöllä pissa, niin vaippa pitää ottaa pois ja sitten uni jatkuu ilkosillaan. Ei siis herää, kun tarve tulee...
Miten tästä jatkaisi? Sinänsä ei ole mitään kiirettä asialla, enkä ole antanut lapselle mitään paineita. Ehkä jatkamme vain vaipoilla, kunnes osaa mennä potalle kesken unien, vaikka siis vaippa olisikin päällä.
No, taisinpa itse vastata jo kysymykseen. Vai onko jollakin parempia ehdotuksia?
Kommentit (5)
Heippa,
meillä tyttö herää kyllä tarvittaessa pisulle yölläkin, mutta koska tämä yleensä tapahtuu joskus ihan aamuyöstä klo 4-6, olen kokeillut toisenlaista ratkaisua. Tyttö käy nukkumaan klo 20-21 maissa. Parin kolmen tunnin kuluttua tästä on selvästi kevyempi univaihe, jolloin yleensä vähän äännähtää jotain. Olen tällöin itse vielä hereillä ja käytän lähestulkoon nukkuvan tytön potalla sängyn vieressä ja saman tien takaisin nukkumaan. Ihmeekseni tämä on toiminut ja välillä tuntuu, että ei oikeasti edes herää, mutta tekee kiltisti pisut eikä inahdakaan. Kannattaa kokeilla.
minä ottaisin tosiaan aikalisän harjoittelun kanssa.
En missään nimessä nostelisi puolinukkuvaa/nukkuvaa lasta istumaan potalle! ... siis jos lapsi ei selkeästi ilmaise " wc-tarvetta" !
Pidän yöunta tosi tärkeänä lapselle ja sen yhtenäisyys kertoo muusta hyvinvoinnistakin... (siis tämä on oma ajatukseni)
Meillä " yökuivuus" tuli kuin itsestään kesällä, kun vaippa vaan jäi päivälläkin käyttämättä niin ei laitettu " hikipakkausta" yöksikään. Muutama vahinko on käynyt muttei monta. Iltapalalla ei enää hirveesti juoda ja vikana ennen sänkyyn menoa tyttö käy pisulla... jos sattuu tulemaan. Aamuyöstä joskus tyttö herää veskiin ja menee jatkamaan unia....
näin meillä
Meidän poika on nyt 3,5 vuotias ja on nyt vasta ollut pari yötä ilman vaippaa. Tosin meillä opittiin vasta nyt kesällä kuivaksi muutenkin. Mutta mun mielestä jokainen lapsi on yksilö ja eikä heidän oppimis tahtia voi verrata keskenään. Meillä poika oli nyt vasta tänä kesänä valmis tähän kuivaksi opetteluun ja toistaiseksi on ihan kivasti menny.
Eiköhän teilläkin jossain välissä lapsi huomaa että onpa kivaa ku on kuiva sänky:) Tsemppiä yökuivaksi opettelulle!
Ei varmaan meidän tapa kaikille sovikaan, mutta kun itse olen raskaana ja muutenkin nukun huonosti, niin tämä tapa käyttää tyttö alkuyöstä potalla takaa paremmat yöunet meille kaikille loppuyöksi! Tyttö ei aivan varmasti kärsi siitä mitenkään, kun jatkaa heti unia tyytyväisenä ja nukkuu sitten rauhassa aamuun asti. Hän nukkuu n. 12 tuntisia yöunia, joten ilman yhtä pottailua ei yleensä pärjää. Jos hän nukkuu alkuyön ihan rauhassa ja inahtamatta siihen saakka kun käyn nukkumaan, niin annan nukkua, mutta jos on sen verran hereillä että ynisee ja kääntyilee tai nousee istumaan, niin käytän potalla. Siinä olen kyllä samaa mieltä, että ei missään nimessä kannata yrittää kiirehtiä yökuivaksi opettelun kanssa, se tapahtuu jokaisella omaa tahtia. Meilläkin yöpottailu on aloitettu vasta, kun vaipat alkoivat olla kuivia aamuisin ja tyttö on itse alkanut heräillä pissahätään.
oppiminen riippuu tietyn hormonin eityksestä, ennen sitä lapsi ei osaa herätä pisuhätään yöllä, ja sitä hormonieritystä ei voi lapselle tietenkään opettaa eli aika tekee kyllä tehtävänsä.