epävakaa persoonallisuus?
Miten diagnoosi vaikuttaa elämään? Poikkeaako hoito masennuksen hoidosta? Onko pysyvä osa persoonallisuutta vai voiko "parantua"? Olen ollut vuosikausia toistuvasti masentunut, välillä olen pelännyt sekoavani pahemmin (suvussa kaksisuuntaista). Totesin monen kohdan epävakaasta sopivan itseeni, poislukien agressiivisen ja yliseksuaalisen käytöksen, sekä toistuvan itsensävahingoittamisen. Olisiko syytä puhua epäilystä lääkärille, vai parempi olla lyömättä itseensä lisäleimoja?
Kommentit (4)
Hei, täällä epävakaa. Kannattaa tietty kysyä lääkäriltä, voi auttaa elämänlaatua.
Epävakaassa tuo käyttäytymisterapia on tärkeimmässä osassa (lääkkeetkin toki auttavat). Eli opetellaan niiden tunteiden käsittelemistä ja hallitsemista.
DKT eli dialektinen käyttäytymisterapia on siis tämä.
Tiedot ei ehkä ole ihan tarkalleen, itse en ole vielä päässyt tähän hoitoon jonon takia.
Jotkut sanoo tuota leimaavaksi diagnoosiksi, että hoitajat kohtelee sitten sua tietyllä tavalla mut en oo itse vielä huomannut.
Mulla oli helpotus kun tekivät tuon diagnoosin, en itse tuosta edes tiennyt, totesivat vaan että epävakaa olen. Ymmärsin vihdoin mun tunteita ja niiden voimakkuutta ihan eri tavalla. Tähän asti lääkkeet on ollut suurin apu joten oli vähän helpotuskin että pääsee tuollaiseen terapiaan.
En osaa sanoa että parantuuko, mutta voi oppia elämään sen kanssa :)
Eli rohkeasti lääkäriin - olo helpottaa kun ymmärtää käytöstään.
Missä kaupungissa asut? Etsin DKT-terapiaa muttei löydy kuin muutamasta kaupungista. Itseäni helpotti diagnoosin vaihtuminen 2suuntasuudesta epävakaaseen koska tunnistan e.v:n itsessäni. Yrittäkäämme tsempata itseämme olemaan välittämättä jos joku hoitohlö leimaakin,itsemme parhaaksi on oikea dg jolloin parhain hoitomuoto löytyy myös.
exälläni on- yht`äkkiä saa raivareita kaupassa, postissa, pankissa ja lapsilleen sekä minulle- ennalta arvaamaton käytös/ rajatila persoonallisuus
-exällä takana turvaton lapsuus
Monet ihmiset löytävät persoonallisuushäiriöistä itseään vastaavia piirteitä. Persoonallisuushäiriöstä voi parantua, kaksisuuntaiseen verrattuna vaatii enemmän terapia- kuin lääkehoitoa käsittääkseni. Itselläkin todettu kaksisuuntainen ja epäilin jossain vaiheessa epävakaata. Diagnooseissa pohtiessa kannattaa aina muistaa että ihmisiä on niin erilaisia diagnoosienkin seassa.