Antaisitteko vauvalle Panadolia tässä tilanteessa?
Sai juuri ensimmäiset rokotuksensa. On nukkunut päikkäreitä vain noin tunnin yhteensä koko päivän aikana. Välillä itkeskelee, mutten osaa sanoa itkeekö väsymystä vai sattuuko johonkin. Ei ole kuumetta.
Vauva torkahtaa syödessään mutta saattaa pian havahtua itkemään mutta rauhoittuu jo pian. Itku ei siis ole yhtäjaksoista.
Terkkari sanoi että lääkettä voi antaa vaikkei kuumetta ole jos vauva muuten vaikuttaa ärtyisältä tms, mutta kun tosiaan en osaa erottaa onko vauva vain väsynyt ja siksi surkeana.
Onko siitä vain haittaa jos "turhaan" antaa Panadolia eikä surkeus helpota senkään jälkeen?
Anteeksi jos kysymys on tyhmä, esikoinen kyseessä niin mielellään kuulen kokeneempienkin ajatuksia.
Kommentit (25)
Tutkimusten mukaan parasetamoli saattaa heikentää rokotteen tehoa, joten turhaan sitä ei kannata antaa.
Kokeilinkin vain pidellä sylissä, hyssytellä ja myös imettää, eikä vauva tosiaan yhtäjaksoisesti edes itkenyt mutta normaalisti nukahtaa (varsinkin näin pienen unimäärän jälkeen!) jossain vaiheessa vierelle kun sohvalla imetän, nyt torkahteli aina hetkeksi mutta pian jo itkeskeli, itku loppui nopeasti kun sai rinnan taas suuhunsa mutta sama toistui useasti.
Nyt vauva on sylissä puoliunessa ja rinta suussa eikä itkeskele enää eli lääke taisi tosiaan auttaa :)
Käytän itse paljon särkylääkkeitä sillä kärsin kovista päänsäryistä, mutta on eri asia lääkitä itseään kun osaa oman kipunsa tunnistaa ja tietää, milloin on aika ottaa lääke jotta olo helpottuu. Ja varsinkin kun kaikki on minulle vauvan kanssa niin uutta, onneksi te täällä vastasitte kysymykseeni, kiitokset :)
Ap
[quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 23:02"]Tutkimusten mukaan parasetamoli saattaa heikentää rokotteen tehoa, joten turhaan sitä ei kannata antaa.
[/quote]
Ja aina joko linkki netistä löytyvään tutkimukseen tai tutkijoiden nimet ja julkaisuvuosi, jotta tämä voidaan tarkistaa. Muutenhan täällä jokainen huutelis mielipiteensä taustalla olevan tutkimusnäyttöä.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 23:02"]Tutkimusten mukaan parasetamoli saattaa heikentää rokotteen tehoa, joten turhaan sitä ei kannata antaa.
[/quote]
Ja tutkimus on mikä? (linkkiä...)
Ainahan tietysti kannattaa kokeilla lieveneekö paha olo lääkkeettömästi sylissä, rinnalla taikka pienellä ihokontaktissa, mutta jos vaan lapsen hätä jatkuu, niin Panadol huolellisella annostuksella on hyvä lääke. Etenkin, kuten joku mainitsikin, kun kivulle on selvä syy.
"Mieti, olisiko sulle tullut lääke mieleen jos et olis käynyt rokotuttamassa? Vauvat on tollasia."
En ymmärrä, miten rokotuksen jälkeistä tilannetta voi verrata 'normitilanteeseen'? Kuten sanottu, jos on selkeä syy, miksi lapsi voi olla kipeä, on syytä olettaa käytöksen poikkeuksellisuuden viittaavan kipuun. Jokainenhan tuntee parhaiten oman vauvansa ja hänen käytöksensä :)
Ja kyllä itse olen antanut vauvalle useampaan otteeseen kipulääkettä. En tee sitä ilokseni,utta lapsella on ollut pienenä iipua aiheuttava tulehdus, josta en itse olisi ilman lääkettä kituuttanut. Kun lapsi tulehduksen aikana ilmaisi kipua, annoin lääkettä ja lapsen olo helpotti, huutoitku loppui ja lapsi sai taas nukuttua ja syötyä. Uni ja rintamaito ovat vauvalle parasta lääkettä, mutta joskus on edesautettava sitä, että lapsi saa riittävästi molempia.