Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

-o- ♥ -o- Perjantain HELMInauha -o- ♥ -o

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
25.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on selkäydinnestetilaan laitettava puudutus, jonka laittaa anestesialääkäri, kuten epiduraalinkin. Se voidaan laittaa myöhäisemmässä vaiheessa kuin epiduraali, mutta sen vaikutusaika on lyhyempi ja se laitetaan ilmeisesti kerta-annoksena. olen käsittänyt että epiduraalia voidaan antaa lisää?! Omakohtaista kokemusta tuosta ei siis ole, mutta kätilön mielestä se sopisi mulle kun oli niin kivulias ja nopea synnytys.

ks. myös ohessa aikamoista tekstiä, mut kakkos sivulla tarkemmin. http://www.fimnet.fi/finnanest/lehdet/2002/no_3/say_viitanen.pdf#search…

mut juu, taidan pelätä neuloja enemmän kuin synntystä, jotenkin karsea ajatus että joku piikittäis selkään, joten se siitä...

- katara

Vierailija
2/20 |
25.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko sitä tosiaan käyttää synnytyksessä kun vie liikuntakyvynkin alaraajoista, pystyykö sillon ponnistamaan? Näin sairaanhoitajana ensimmäistä kertaa asiasta kuulen, hoitanut kyllä päivittäin spinaalipuudutuksia, täytyykin heti maanantaina töissä anestesialääkäriltä moista asiaa tiedustella :) Kuullostaa kovin kummalliselta, sektiot tiedä että tekevät spinaalissa mutta synnytyksistä en ole kuullut.

Itse kyllä tahdon epiduraalin ja en ole koskaan kuullut että ketään potilasta olisi peloteltu asialla, vain kehuja kuullut ja itse hoitanut potilaita ja nähnyt kuinka se toimii hyvänä kivun lievittäjänä. Aquarakkuloita en myöskään tahdo, kuullut paljon niistä ja tullut semmonen olo että onkohan niistä nyt mitään apua. Ilokaasua tarvitsee kokeilla jotta sopiiko ja mies se taitaa olla oiva lääkitsijä myöskin mukana siellä pungertamassa :)

Ninnu ja Peruna 16+6

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
25.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ollut kuullutkaan/lukenut moisesta liikuntakyvynmenetyksestä. Onko kellään omakohtaitasta kokemusta miten se spinaali toimii ja miltä se tuntuu?!

vaan piikki mikä piikki ja synnytys todennnäkösesti taas niin nopea että hyvä että ehtii itse mukaan... Onko muuten kellään ollut muut synnytykset hitaampia kuin ensimmäinen??!!

- katara

Vierailija
4/20 |
25.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kommentoin epiduraalista: se voi myös nopeuttaa synnytystä. Niin kävi meillä, sain hieman relattua piikin saatuani, ja tunti sen jälkeen oli lapsi maalimassa. Ponnistuskipuja ei puudutus vienyt mihinkään, mutta supistuskivut tyystin. Eli ei ollut ongelmia piikin takia, pelkkää plussaa. Ilokaasu auttoi tosi hyvin alkuvaiheessa, ja ennen sitä lämmin kääre selässä oli ihan ok. Ennen synnytystä olin lievästi puudutusta vastaan, mutta jossakin kohtaa viimein tuli semmoinen tunne, että kävi miten kävi, äkkiä sitä puudutusta pliiis..

huomenna kuulumisia, nyt nukuttaa..

lennard & kupla tasan 16

Vierailija
5/20 |
25.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä viikot vierähtää, viikonloppu taas edessä. =) [color=aqua]En valita![/color]

Olen nyt muutamana päivänä havainnut, että kun yleensä on aina jokin mieliteko, niin nyt en sellaista edes keksimällä ole enää keksinyt - ei tee mieli oikein mitään. =( Eilen sitten yllätti

kaalilaatikkohimo

! Tosin sinne lorahti liikaa riisiä, mut sopiipahan paremmin tän päivän kanan kanssa. =)

Onko teillä muilla [color=fuchsia][b]mielitekoja[/color][/b]? Mulla teki jokin aika sitten usein mieli lihapiirakkaa, mutta ei enää *yöks* (toivottavasti ei suurempi yökötys enää palaa!).

Minni & [color=teal]Mulperi[/color] 14+4

Vierailija
6/20 |
25.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli huomenta! JOo, kyllä viikot vierähtää nopeaan, mullakin alkaa tänään jo 15. viikko - mahtavaa! Olo on pitkästä aikaa vähän nuutuneempi, vähän melkein huippaa, heikottaa, nälättää, ja korvissa humisee!?! [b]Humiseeko muilla KORVAT!??[b/] (sorry jos meni boldaukset mönkään..)

Mielitekoja[i/] mulla ei ole ollut muuta kuin ihan alussa, jolloin suolanhimo oli valtava. Nyt se on vähän laantunut. Eipä kyllä tee makeaakaan juuri mieli, eli kai tässä poikaa odotellaan :) (sykkeetkin viittas siihen suuntaan, ne oli 145...)

Täällä oli ollut puhetta jälkisupistuksista eri raskauksissa. Mulla niitä tuli esikoisesta muistaakseni noin viikon verran, aina kun imetin. Ne tuntui aika napakoilta, joten vähän hirvittää miltä ne nyt toisella kerralla tuntuukaan. No, ei kun särkylääkettä kehiin niin eiköhän se siitä..

Mites muuten

kivunlievitys[i/] noin muuten - aiotteko minkälaisia lievitteitä ehkä kenties pyytää? Mä vannon kyllä epiduraalin nimeen ja toivon saavani sitä tälläkin kertaa. Ilokaasu ei sopinut mulle ollenkaan, oksensin siitä. Mutta epiduraali oli mahtava, vei kaikki kivut pois. No, näitäpä on meillä vielä aikaa miettiä!

Aurinkoista viikonlopun(kin) odotusta vaan kaikille!

Viherrys 14+0

Vierailija
7/20 |
25.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ne ei näköjään meikäläiseltä onnistu ikinä! (tai saisiko niitä ohjeita rautalankaversiona, en näköjään tajua niitä :DDDD)

Vierailija
8/20 |
25.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minähän se olenkin paraskin neuvomaan näissä tekstihienouksissa, kun itellänikin meni taas mönkään.., mut niitä välejä tulee joskus ihan itsestäänkin, ja silloin ei onnistu.. Mut laita niissä päätöksissä aina se / ekaks, eli [ / i ] tai [ / b ] mitä sit päätätkin. Ja ilmeisesti ei kannata päättää heti lauseen loppuun, vaan seuraavan lauseen alkuun vasta (?). Näin muistelen Pomelon neuvoneen. =)

Mitäs muuta piti kommentoida.. hitsi kun unohtuu.. hmm.. Ainiin! [b]Kivunlievityksestä!

[/b]Minä en esikoisestakaan pahemmin kivunlievityksiä suunnitellut, ajattelin katsoa mikä sit tilanne on. Ilokaasusta olin kuullut niin paljon huonoja kokemuksia (krapulaolo ja oksentelu), et en uskaltanut kokeilla - muutenkin oksensin. Kaverilta olin kuullut hyviä kokemuksia parakervikaalipuudutuksesta, vai mikä se nyt oikeasti oli - kohdunkaulanpuudutus helpommin sanottuna. Otin sit sellasen, ja se veikin mukavasti kaikki kivut! Sit tuli " kakka" hätä, jonka kätilö kuitenkin tunnisti ponnistamisen tarpeeksi, ja niinhän se poika sit syntyi. =) Toka syntyi ihan samalla tavalla, sama hyväksi toteamani puudutus oli taas käytössä, ja sen aion kolmannen synnytyksessäkin pyytää. Saa nähdä sit, ehtiikö se vaikuttaa, kun ekaks pitäis ottaa antibioottiannos suoraan suoneen (streptokokki b kun mulla on), sit vasta sen jälkeen voi antaa sen puudutuksen, ja eihän sekään ihan salamana vaikuta (vai vaikuttiko? en tosiaan muista). Meiltä ajaa sairaalaan (hiukan ylinopeudellakin) reilu 30 min, ja esikoisesta oltiin synnärillä klo 23, kun poika syntyi klo 03. Tokasta oltiin kans klo 23 synnäriullä ja tyttö syntyi klo 01. Toivottavasti tämä ei kauhean paljon nopeammin synny, jotta edes sairaalaan ehditään, saati kaikki " aineet" saamaan. =) Täytyy varmasti lähteä heti kun pari säännöllistä supistusta tullut. Esikoisesta kärvistelin muistaakseni 2h, tokasta mietin vaan, et oisko nää nyt niitä suppareita, et pitäis lähteä, ja onneks sit lähdettiin!

Onko täällä [b][color=deeppink]neljännen jne odottajia[/b][/color]? Kiinnostaisi kuulla, että onko aina synnytykset olleet edellistä nopeampia, vai miten on edennyt?

Minni taas

Vierailija
9/20 |
25.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

yäääääkkks, kaalilaatikkoa... Minnin mieliteot sai nyt kyllä meikäläisen kyökkäilemään :) Varsinaisia mielitekoja mulla ei ole ollut. Makeet jälkkärit maistuu, ja karjalanpiirakoita on viime päivinä tehnyt mieli - pyysinkin siskoa jo varaamaan niitä jääkaappiinsa (Suomeen palattuani meen sinne ensin pariksi yöksi). Ehkä jopa munavoi vois mennä, vaikka kananmunaa en ookaan saanu koko raskausaikana alas.

Kivunlievitystä olen TIETYSTI jo pohtinut - mitäpä tällainen yli-innostunut ensikertalainen ei olis jo pähkäillyt :) Aquarakkuloita en ihan varmana ota, se on ainakin selvää. Piikkejä kammoan, mutta uskon että synnytys on asia erikseen ja epiduraalista olen kuullut niin paljon hyvää, että siihen suhtaudun avoimesti. Samoin tuohon kohdunkaulan puudutukseen (mikä mulle itse asiassa on joskus tökättykin, eikä jääny mitään traumoja). Muuten aika mielenkiintoista, että epiduraaliin suhtaudutaan ainakin mun huomion mukaan täällä maassa vähän eri tavalla ku Suomessa - siis niitä huonoja puolia ja riskejä korostetaan enemmän, eikä epiduraalilla ole ollenkaan niin hyvä maine ku Suomessa. Ja sitä TENS-laitetta ne täällä hehkuttaa, se ei liene Suomessa käytössä lainkaan.

Töihin pitäis lähteä, viimeistä kertaa. Ihanaa sikäli mennä, kun tiedän ettei siellä oo hommia ku ehkä n. tunniksi. Sit vähän kaupoille pyörimään mikäli vointi on niin hyvä ku nyt tuntuu :)

Aurinkoa!!!

Makkara 14+6

Vierailija
10/20 |
25.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuullut TENSsiä käytettävän myös Suomessa. Mutta on se varmaan tosi harvinainen, mutta kysymällä vois ehkä saada? Mä kyselin valmennuksessa epiduraalin riskeistä, mutta eipä niistä juuri kerrottu.. suositeltiin vaan! Kerropa Makkara, mitä siellä puhutaan epiduraalin huonoista puolista?

SillySausage:

..täällä maassa vähän eri tavalla ku Suomessa - siis niitä huonoja puolia ja riskejä korostetaan enemmän, eikä epiduraalilla ole ollenkaan niin hyvä maine ku Suomessa. Ja sitä TENS-laitetta ne täällä hehkuttaa, se ei liene Suomessa käytössä lainkaan.

Vierailija
11/20 |
25.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiva kuulla etta TENS ei oo sittenkaan siella ihan tuntematon (oon aika monelta kysynyt ja oot eka joka siita tietaa!)! Oon lukenut taalla hirmuisesti vauva-lehtia ja niissa tuntuu etta kaikissa synnytyskertomuksissa hehkutetaan ko. laitetta....etta olis varrsinkin siina ihan alkuvaiheessa tosi kateva.

Epiduraalista on mieleen jaanyt ainakin se etta kun ei tiedeta etta miten se vauvaan vaikuttaa, ja se etta se saattaa pitkittaa synnytysta. Ja tietysti eihan se kai ikina TAYSIN turvallista ole kun alaselkaan piikitetaan...(mutta toisaalta, mika tassa maailmassa on...). Ma katson jostain noista opuksista kotona lisaa! Mutta siis haluan viela sanoa, etta mulle ei henkkoht oo mitaan epiduraalia vastaan ja jos tarve on, haluan itse sellaisen saada. Ja olen mielikuvani saanut opuksista ja lehdista, yhdenkaan paikallisen laakarin kanssa en ole henkkoht asiasta jutellut :)

Hitsi, ma kuulin asken etta yks lapsuudenystava menee paasiaisena naimisiin! Paastaan pikkuisen kans heti vahan juhlahumua haisteleen :)

Nyt hommiin, mars mars...

Makkara

Vierailija
12/20 |
25.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus alkuaikoina yritin kirjoitella tänne, mutta kauhea väsy ja pahaolo vei voiton... sitten kesälomalla ja nyt uusi yrtys.

Puhetta kivunlievityksestä lainasin toiselta tuohon alle:

(Mites muuten kivunlievitys[i/] noin muuten - aiotteko minkälaisia lievitteitä ehkä kenties pyytää? Mä vannon kyllä epiduraalin nimeen ja toivon saavani sitä tälläkin kertaa. Ilokaasu ei sopinut mulle ollenkaan, oksensin siitä. Mutta epiduraali oli mahtava, vei kaikki kivut pois. No, näitäpä on meillä vielä aikaa miettiä!

Aurinkoista viikonlopun(kin) odotusta vaan kaikille!

Viherrys 14+0)

Itse sain ekan kanssa epiduraalin joka iiiihan loistava! =D Minullekkaan ei käynyt ilokaasu.. hyi hitto =/

mutta, mutta toisen kanssa en kerennyt saada mitään. Sairaalaan mennessä auki 9,5cm että luomuna vaan ja silleen .... ei kiitos enää ikinä!

Siispä siirrynkin sairaalan ovelle tällä kertaa varmuudenvuoksi jo viikkoa ennen laskettua-aikaa jotta varmasti saan jotakin ;)

että eipä se aina mene ihan niikuin pitää.

Olo alkaa olemaan tässä parempi ja pientä liikettäkin tuntuu jo massussa.. hi =) mutta ihme väsyn´mystä havaittavissa vaikka nythän pitäisi jo olla avoista aikaa keski kolmanneksella??

Nyt viimeiset työt tekemään ennen viikonloppua =))

pöpötti+ muru 15+1

Vierailija
13/20 |
25.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä se TENS on? En ole koskaan kuullutkaan moisesta..

Vierailija
14/20 |
25.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...on semmoinen harvila, jossa on n. nelja " lapyskaa" , jotka laitetaan selkaan kipuja helpottamaan. Lienee aika samanlainen vehje, mita nuo fysioterapeutit kayttaa. Taalla noita saa lainaksi " neuvolasta" tai sit voi ostaa omaksi, ja sit sairaaloissa kovasti kayttavat. Olen siis ymmartanyt, etta toimii niihin alkuvaiheen kipuiluihin monilla hyvin :)

Makkara

Vierailija
15/20 |
25.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivunlievitys? Mitä se on? Jtn syötävää? =) Eli ei o ollu tarjolla vaik o pyytäny, melko luomuna oon kaikki kolme kertaa menny. Esikkoa synnyttäessä kokeilin ilokaasua --> huono olo, ei sopinu. Aquarakkuloita laitettiin kahteen kertaa, auts. Ammeessa kävin lillumassa, autto aikasa, kuuma suihku oli paljo parempi apu. Tramal-piikin kätilöopiskelija reiteen törkkäs, mitn hyötyy en siit huomannu olevan. No, synty se tyttö siitä huolimatta. =)

Tokaa tehdessä törkättii taas niitä aquarakkuloita, auts. Kolmannen kanssa sama homma. Tarkotus kyl oli laittaa/saada se paraservikaalipuudutus mutt oli paikat liikaa levällää siihe touhuu.

Siinäpä ne kivunlievityxet. Eikä varmaa sen kummempaa o tarjolla seuraavallakaa kerralla. Mutta eipä tuo mitn.

Kestoista: Eka synnytys kesti 9h28min (ponnistus 3min), toka 7h10min (ponnistus 3min) ja kolmas 4h55min (ponnistus 1min). Täytynee tän neljännen kans lähtee ajoissa sairaalaan ettei synny kotio tai matkalle.. =)

Nyt ruuanlaittoon, [b][color=purple]päivänjatkeita Helminauhalaisille ja hyviä vointeja![/color][/b]

Maaret(ti) & örppänä [size=3][color=red]♥[/color][/size] (rv17+0/17+5)

Vierailija
16/20 |
25.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

TENS on sähköhoitoihin käytettävä laite. Tulee sanoista Transcutaneous Electrical Nerve Stimulator. Laite koostuu pienestä pattereilla toimivasta virtalähteestä, johdoista ja neljästä lätkästä. Lätkien asettelulla voidaan vaikuttaa siihen onko hoito lihasmassaa kuormittavaa vai enemmänkin palauttavaa. Vaikka alalla olenkin, tosin eläinpuolella, niin en ole ennen kuullutkaan, että TENSsiä voidaan käyttää myös synnytyskipujen hoitoon. Mielenkiintoista. Saapa nähdä tuleeko koulussa opastusta asiaan. Aloitan siis fysioterapeutin opinnot viikon päästä. Oma laitekin löytyy, joten voisihan sitä vaikka kokeillakin. Sen enempää en ole kivunlievitystä vielä miettinytkään.

Jolanda + koukkis rv 14+6

Vierailija
17/20 |
25.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekan kanssa vedin kyllä ilokaasua ihan alusta asti ja mulle oli ihan hyvä juttu, laitoin huomion siihen hengittämiseen eikä kipuun, sit sain epiduraalin jossain vaiheessa ja vielä lisäannoksenkin. Ainoo huono, vai onko huono juttu on että olin kyllä ihan pihalla sen ilokaasun jälkeen, kätilö kysyi kysymyksen, mä vaan tuijotin, mies tökkäsi että hei haloo kuuntele, kuuntelin, en ymmärtänyt, ja piti vielä uudestaan selittää... on se synnytysmuisto pikkasen hämärä :)

Toisen kanssa oli suunniteltu sektio perätilan+vauvan isokokoisuuden takia ja sekin meni epiduraalin voimin, enkä tuntenut mitään kun vauva tuli ulos...

Kolmannen kanssa varmaan otan epiduraalin, paraservikaalista kun oon kuullut että voi olla ettei kestä tarpeeksi kauan, ja spinaali kun ei ota reisikipua pois (kuulemma) ja semmosta kipua mun mielestä oli ekan kanssa... rakkuloita ei kiitos... mutta muuten kyllä kuuntelen kätilöä, voihan sillä olla jotain uutta tietoa...

Nani 14+5

Vierailija
18/20 |
25.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoipa pelottamaan synnytys ENSIMMÄISTÄ kertaa elämässä, kun luin nuot teidän jutut. En varmaan ehdi taaskaan samaan mitään ilokaasua kummempaa, esikoista synnytin 2,5h josta ponnistusta se puol tuntia. Kätilö suositteli seuraavaan synnytykseen pyytämään spinaalipuudutusta, epiduraali kun pitää laittaa kun paikat on vasta vähän auki (4cm?!).

Olen kuullut tuosta epiduraalipuudutuksesta että se saattaa tehdä synnytyksen tauon, vähentää ponnistuksia ja siten lisää imukuppisynnytyksiä. Itsekin viimeksi sairaalassa ollessa ihmettelin miksi noin joka toisen laps (tai tosi moni) on kiskottu imukupilla, mutta oisko johtunut tuosta puudutuksesta?!

Mukavaa perjantaita ja viikonloppua!!!

- Katara rv 15+4

Vierailija
19/20 |
25.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen tuosta selkäydinpuudutuksesta kuullut, että pitkittäisi synnytystä, siksi en sitä itse halua. Kohdunkaulanpuudutus toimii minulla ainakin juuri hyvin - vie kaikki kivut, mutta ponnistamisen tarve jää.

Kaveri synnytti Kreikassa (Kreetalla), ja siellä ei kivunlievityksiä " tunnettu" , ne kun (heidän mukaan) vaan pitkittää synnytystä.

Vierailija
20/20 |
25.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen on spinaalipuudutus (olikohan tuollainen..)?