Keitetyn riisin säilyvyys?
Riisihän menee nopsaan pilalle. Voiko toissapäivänä keitettyä riisiä vielä tänään sekoittaa salaattiin?
Kommentit (17)
Jos se on ollut kylmässä ja salaatti syödään tänään niin ehkä.
Ai menee nopeasti pilalle? Miten? Mä olen usein syönyt seuraavana päivänä ed. päivän riisiä ja ei mitään vikaa. Jääkaappiin niin nou problem.
Millä tavalla se menee pilalle?
Mielestäni 2pv vanha riisi maistuu jo pahalle kylmäna, mutta paistamalla lämmitetty käy vielä ruuaksi. 3vrk vanha on jo pilalla.
Maksimi 24h jos säilytetty viileässä.
Eikä mene nopeasti pilalle, jos on jääkaapissa. Syö pois.
Riisi on kyllä niin halpaa et heitä mäkeen jos et oo varma.
T:2
Riisi on kyllä niin halpaa et heitä mäkeen jos et oo varma.
T:2
Jos ollut jääkaapissa, niin käyttäisin. Muuten riisi on yksi pahimpia ruokamyrkytyksen aiheuttajia, siis jos jäänyt lämpimään.
http://www.saasyoda.fi/s%C3%A4ilyt%C3%A4-oikein
Nopeasti jäähdytetty keitetty riisi säilyy jääkaapissa 2-3 vrk.
Ratkaisin ongelman niin, että keitin uuden riisin salaattiin ja tuon vanhan paan koiralle. Oon ollu minäkin aika huoleton ennen, mutta niin paljon tuosta riisistä kuullut...
Ap
P.s. Salaatti oli törkeen hyvää! ;)
Riippuu aika paljon siitä, kauanko riisi oli suunnilleen 20-40-asteista. Siinä ne pöpöt lähtevät lisääntymään. Jos riisi on keittämisen jälkeen äkkiä jäähdytetty alle 10-asteiseksi ja sellaisena pidetty, se on täysin kelvollista vielä 2 vuorokauden päästä. Mutta ei sitten juuri kauempaa.
Riisi on oiva bakteerien kasvualusta jos sitä ei ole käsitelty juuri tasan oikein... Itselleni opetettiin joskus 90-luvulla ulkomailla jossa liikuin paljon aasialaisten kanssa - joista monille ateria ei ole ateria ilman riisiä - että riisi pitää aina läpikuumentaa kunnolla uudelleen, muuten juuri riisistä on iso riski saada kunnonruokamyrkytys.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 10:45"]
Ratkaisin ongelman niin, että keitin uuden riisin salaattiin ja tuon vanhan paan koiralle. Oon ollu minäkin aika huoleton ennen, mutta niin paljon tuosta riisistä kuullut...
Ap
[/quote]
Kai koirakin voi saada ruokamyrkytyksen? Tai tulla kipeäksi. :(
[quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 11:07"]
Riisi on oiva bakteerien kasvualusta jos sitä ei ole käsitelty juuri tasan oikein... Itselleni opetettiin joskus 90-luvulla ulkomailla jossa liikuin paljon aasialaisten kanssa - joista monille ateria ei ole ateria ilman riisiä - että riisi pitää aina läpikuumentaa kunnolla uudelleen, muuten juuri riisistä on iso riski saada kunnonruokamyrkytys.
[/quote]
En minäkään söisi kuumassa maassa eilistä riisiä, paitsi paistettuna riisinä. Nasi gorengia olen syönyt päiväntasaajalla ilman ongelmia. Ja se on sitten paistettua riisiä eikä paistinpannussa lämmitettyä.
Juurikin näin. Koirat syö toisten koirien paskasta poltettuihin tumppeihin yms nii eiköhä ne paripäivää jääkaapissa seisseen riisin kestä😂
Itse olen ainakin syönyt 2-3 viikkoa vanhaa riisiä hyvällä mielellä.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 11:24"][quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 10:45"]
Ap
[/quote]
Kai koirakin voi saada ruokamyrkytyksen? Tai tulla kipeäksi. :(
[/quote]
No höh.. Meidän koirat syö parhaillaan muutaman päivän pihalla hautuneita luita tuolla.. Ja tietäisitpä mitä herkkuja löytävät metsästä. :) Kerran raahasi autolle vihertyneen hirven (tai muun vastaavan) kinttuluun. Ei nuo mitään herkkäpuudeleita ole, suomenajokoiria, ei tarvii olla huolissaan.
Ap