Minulla on tyypin 2 diabetes
... ja söin äsken rouhesämpylän ja korvapuustin. Tuleeko nyt kuolema? :(
Sorruin, valitettavasti. Olen vain tablettilääkityksellä ja sokeriarvot on vaihdelleet 7-11 välillä koko ajan, eivät ole kertaakaan laskeneet alle seiskan. Olen ollut kiltisti tähän asti mutta tänä aamuna v*tutti niin paljon kaikki että kävin ostamassa kahvipullan ja sämpylän. Ahh, mikä ihanuus. Olen kaivannut kanelipullaa niin kauan että melkein itkin kun söin sitä
Nyt taas palaan ankeuteen. Toivottavasti ei tule mitään seuraamuksia tästä herkuttelusta. Ei mulla muuta.
Kommentit (10)
Mullakin on kakkostyypin diabetes ja tablettilääkitys. Syön usein sämpylöitä ja välillä myös pullaa. Mulla kyllä arvot pysyy pitkäaikaismittauksessa hyvissä lukemissa. Mistään muista arvoista en tiedäkään, miten ne päivässä vaihtelee, kun täällä meidän kaupungissa ei saa mitään mittareita itselle. Vain puolivuosittain mitataan. Ei kai tuo nyt niin paha ole, jos joskus herkuttelet, toki noi sun lukemat on aika korkeat, joten kokonaisuuteen pitäisi varmaan kiinnittää huomiota.
Entäs mansikat, herneet ja vaikka kirsikat?
Ala syödä oikeasti terveellisesti.
Runsaasti erilaisia kasviksia vaihdellen. Marjoja ja kohtuudella hedelmiä.
Hyviä rasvoja, margariineja et tarvitse mihinkään. Hyvää proteiinia, jos ruokavalio on kunnossa, kohtuullisesta määrästä siemeniä, manteleita ja pähkinöitä, saat ravinteita ja niiden kaloreilla peloittelun voi unohtaa.
Liikunta, lepoa ja unta.
Pallo on sinulla, ota se haltuun.
Vierailija kirjoitti:
Mullakin on kakkostyypin diabetes ja tablettilääkitys. Syön usein sämpylöitä ja välillä myös pullaa. Mulla kyllä arvot pysyy pitkäaikaismittauksessa hyvissä lukemissa. Mistään muista arvoista en tiedäkään, miten ne päivässä vaihtelee, kun täällä meidän kaupungissa ei saa mitään mittareita itselle. Vain puolivuosittain mitataan. Ei kai tuo nyt niin paha ole, jos joskus herkuttelet, toki noi sun lukemat on aika korkeat, joten kokonaisuuteen pitäisi varmaan kiinnittää huomiota.
Enimmäkseen mun arvot on olleet siinä 7-8 paikkeilla mutta ei lääkäri ole vielä insuliinia edes ehdotellut. Kokonaisuutena en ole vihannesten ystävä joten täysjyväleipää tulee syötyä paljon ja kalaa ja kanaa silloin kun ok varaa. Rehuja en ala syömään, antakoot sitten vaikka insuliinit vaikka, oksennus tulee ajatuksestakin että pitäisi syödä jotain kaaleja tai sellaisia. Karkkia en syö ollenkaan, mulla on vaan pullanhimo ajoittain. Pullasta se kai tää diabeteskin tuli. Omapahan oli vikani, mutta näillä mennään.
Itse mittaan sokereita pari kertaa viikossa nykyään. Mittarin ja pistovehkeet sain ilmaiseksi terveyskeskuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Koko ajan? Minkälaisesta ajasta puhutaan?
Muutamasta kuukaudesta. Tää tauti on vasta todettu alkuvuonna. Pari kertaa arvot on olleet lääkityksen aikanakin yli 9 tai 10 mutta enimmäkseen 7 ja 8 luokkaa. Mittaan sokerit pari kertaa viikossa nykyään, mutta alussa harvemmin.
Tavallinen pehmeä pulla on tosi hyvä kahvileipä 2.tyypin diabetikolle, kerran pari viikossa.
Ei siitä mitään haittoja tulie Ja parasto olis itse leipoma pulla, jossa on voin tilalla öljy tai kasvismargariini ja jonkin verran vähemmän sokeria kuin ohjeissa on.
Juurekset eivät ole rehuja. Kuten bataatti, porkkana, punajuuri, nauris, lanttu.
Voi tehdä keittoja ja uunijuureksia ym.
Etkö mukaa syö milloinkaan tomaattia, tuoretta kurkkua ja salaatin lehtiä.
2. tyypin diabeetikkoja voi syödä lähes normaalisti, rasva on vaarallisempi kuin tietty määrä hiilihydraatteja.
Ja kun ei ole insuliinihoitoa, ei sitä hiilarien määrää tarvi milligramman tarkkuudella säätää.
Vierailija kirjoitti:
Entäs mansikat, herneet ja vaikka kirsikat?
Ala syödä oikeasti terveellisesti.
Runsaasti erilaisia kasviksia vaihdellen. Marjoja ja kohtuudella hedelmiä.
Hyviä rasvoja, margariineja et tarvitse mihinkään. Hyvää proteiinia, jos ruokavalio on kunnossa, kohtuullisesta määrästä siemeniä, manteleita ja pähkinöitä, saat ravinteita ja niiden kaloreilla peloittelun voi unohtaa.Liikunta, lepoa ja unta.
Pallo on sinulla, ota se haltuun.
En syö kasviksia. Ainoat mitkä menee alas ilman oksennusta on porkkanat ja nekin vaan raakana. Hedelmistä syön omenoita, kiivihedelmiä ja klementiinejä. Mansikoista tykkään mutta ne ovat liian kalliita ja laatu on hintaan nähden mitä sattuu nykyään.
Margariini kuuluu lun leivän päälle, siitä en luovu. Pähkinöistä tykkään pekaanipähkinöistä ja niitä tulee syötyä joskus. Punaista lihaa en syö ollenkaan, ainoastaan kanaa ja kalaa.
Kaloreilla ei ole mulle mitään väliä, olen kuulemma liiankin laiha.
Vierailija kirjoitti:
Tavallinen pehmeä pulla on tosi hyvä kahvileipä 2.tyypin diabetikolle, kerran pari viikossa.
Ei siitä mitään haittoja tulie Ja parasto olis itse leipoma pulla, jossa on voin tilalla öljy tai kasvismargariini ja jonkin verran vähemmän sokeria kuin ohjeissa on.
Juurekset eivät ole rehuja. Kuten bataatti, porkkana, punajuuri, nauris, lanttu.
Voi tehdä keittoja ja uunijuureksia ym.
Etkö mukaa syö milloinkaan tomaattia, tuoretta kurkkua ja salaatin lehtiä.
2. tyypin diabeetikkoja voi syödä lähes normaalisti, rasva on vaarallisempi kuin tietty määrä hiilihydraatteja.
Ja kun ei ole insuliinihoitoa, ei sitä hiilarien määrää tarvi milligramman tarkkuudella säätää.
Ihanko totta että voin syödä joskus pullan? Näistä asioista ei kerrottu diabeteshoitajan luona tarpeeksi. Olen ollut siinä uskossa että kaikki hyvä on kielletty. 😮
Valitettavasti juurekset kuuluvat myös listaan joka ei minulle maistu. Tomaatit ovat kauhistus, samaten salaatit. Kurkkua saatan pystyä syömään mutta sillä ei nälkä lähde.
Rasva ei ole ongelma, sitä en paljoa syö, hiilihydraatit on enimmäkseen mulle ongelma.
Otat käyttöön VHH-ruokavalion ja sen mukana lääkehoidon kanssa saat pitkäaikaisen sokerin aisoihin.
Sitten voit harvakseltaan sortuakin, ei tunnu missään.
Toinen D2