Haluaisitko sinä olla tekemässä >rv22 abortteja?
Maailmalla jotkut lääkärit tekee vapaaehtoisesti abortteja melko myöhään. Jos olisit (tai kenties olet) lääkäri tai hoitsu, haluaisitko (suostuisitko) abortoida mahdollisesti elinkelpoisia sikiöitä niin myöhään? Miksi, mikset?
Kommentit (41)
Olen monta kertaa lukenut että kun pienillä viikoilla syntyy vauva kuolleena,se synnytetään kaarimaljaan. Miksi näin?
Kukaan ei halua. Lääkärit tekevät, kun käsketään. Ihan vastoin lääkärin etiikkaa ja lääkärinlupausta. Lääkäri lupaa suojella elämää, ei tappaa.
Eikös noilla viikoilla voida abortoida myös esim down vauva? Ei siis tarvitse olla mikään todella vaikea vamma kyseessä.
Tekisin mitä vaan jos vaan saisin työn
T. 8kk työttömänä
Abortti on raskaana olevan naisen päätös, ei kenenkään muun. Jos hän abortin välttämättä haluaa, on otettava selvää miksei hän ole sitä aiemmin tehnyt. Jos vastaus on suht ymmärrettävä (esim ei tiennyt raskaudesta, en ota sen enempää kantaa miten tämä olisi mahdollista tms) ja maan laki ei asiaa kiellä, hoitaisin hommani ja tekisin naiselle abortin.
En tod. Tuntisin olevani palkkamurhaaja.
En missään nimessä! Olen aborttioikeuden kannalla sellaisena kuin se meillä nyt on. Mutta rv 22 ja eteenpäin sikiö ei ole enää mikään möykky soluja vaan oikea vauva.
Jos minulla olisi lääkärin koulutus tai sh:n niin kyllä kaikki työ kelpaisi.
Työt työnä, oma elämä erillään. t sh
[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 14:48"]
Jos minulla olisi lääkärin koulutus tai sh:n niin kyllä kaikki työ kelpaisi.
[/quote]Näinpä, ei pidä noihin hommiin alkaa jos ei työhön kykene.
"Onneksi" tuossa vaiheessa ei Suomessa abortoida enää kuin hyvin vaikeasti vammaisia (esim. aivot puuttuvat kokonaan) sikiöitä jotka eivät kuitenkaan tulisi elämään kohdun ulkopuolella.
Suomessa kai toimenpiteeseen pääsee nopeasti? Yhdysvalloissahan abortin tekeminen on tehty tietyissä osavaltioissa hyvin vaikeaksi, eli siellä tilanne voi pitkittyä sen takia. :(
Aborttien tekoon osallistuminen ei mukavaa puuhaa, olen aiempina vuosina ollut nukutuspuolella, kun on tehty kaavintoja. Mutta yleensä rv 22 jälkeen abortoivilla on erittäin hyvä syy. Sikiön vaikea vamma, esim. sellainen kromosomihäiriö tai vamma, että vauva ensin paljon erilaisia hoitotoimenpiteitä ja sairaalassaoloa kärsittyään kuolisi heti ensi elinviikkoina/kuukausinaan, jos edes selviäisi hengissä raskauden loppuun asti. Sellaisessa tapauksessa abortti on minusta parempi ratkaisu.
En suostuisi, vaikka menettäisin työn.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 15:00"]
En suostuisi, vaikka menettäisin työn.
[/quote]Miksi siis yleensä olisit tuolla alalla?
Suomessa noin myöhään ei saa enää kuin sikiön geneettisistä syistä, ts. sikiö on pahasti vammainen, jos noilla viikoilla abortoidaan...
[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 18:50"]
[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 15:12"]
joskus on kyse myös oletetusta vammaisuudesta, jonka perusteella tehdään myöhäinen abortti. Tuttuni ei suostunut tällaisen "monivammaisen sikiön, joka kuolee kuitenkin" aborttiin ja synnytti täysiaikaisen terveen lapsen... Pistää miettimään, että onko näitä enemmänki...
[/quote]
varmasti joo...
[/quote]
Varmasti joo. Näin myös sukulaisellani: lapsivesinäyte kertoi 100% varmuudella, että down-tyttö tulossa(tutkittiin ultrassa löytyneen ison niskaturvotuksen takia). Sai kuitenkin täysin terveen tytön eikä kromosomiongelmista tieoakaan.