Miksi lapsia kuljetetaan autossa ihan miten sattuu?
Tätä olen ihmetellyt aina, mutta nyt kesällä taas on ihmetys lisääntynyt entisestään. Harva se päivä näkyy facessa esim. Kuva, jossa lapsi nukkuu auton takapenkillä ties missä asennossa ja tekstinä jotain tyyliin "Eetu nukkui koko matkan Särkänniemestä kotiin". Ja kyseessä ihan normaalit, fiksut vanhemmat, ei mitään "rupusakkia". Tai eräskin läheinen perhe kuskaa tosi pieniä lapsia pelkillä korokkeilla! Oma lukunsa tyypit, jotka kuljettaa lapsia etupenkillä ja/tai ilman istuimia/vöitä!
Minä ainakin otan liikenteen vaarat tosissani ja haluan suojata lapseni mahdollisimman hyvin.
Kommentit (11)
Mulla on yksi tuttavaperhe, joka kuljetti lastaan ihan miten sattuu jo vauvasta asti. Turvakaukalo kasvot menosuuntaan ja lapsi on istunut korokkeella varmaan alle 3-vuotiaasta asti...
Mitä vikaa jos etupenkillä? Ei kaikilla ole turvatyynyjö ä vaikka se varmaan sun mielestä yhtä tyhmää? Turvaistuimet on kyllä ja ehjät autot eikä ylinopeuttakaan ajeta ikinä.
Meinasin vastata tähän jotain mutta toisen kommentin luettuani muutin mieleni.
Minkä ikäisistä lapsista tässä meuhkaat?
Meillä on molemmat lapset istuneet kasvot menosuuntaan 3-vuotiaiksi mutta tämän jälkeen on ollut vaihtelevaa. Esim. toinen lapsista voi pahoin ja istuu usein etupenkillä turvaistuimessa pitkillä matkoilla, jotta ei oksenna. Myös koululainen saattaa välillä olla etupenkillä ja välillä ilman korokettakin lyhyillä matkoilla.
Joopa, yks tuttu hämmästy kun pistin meidän muksulle turvavyöistuimen matkaan mukaan. Ai et teillä on vielä toi? Vastasin ett joo, muksu ei ole vielä sitä 135 cm. Samassa tajusin että eipä ole heidänkään vähän vahempi lapsensa joka on jo 3 vuotta kulkenut vain auton vöissä/penkillä.
Ja jäätävä hiljaisuus laskeutui....
Ihan samaa olen miettinyt, tai lapsilla vyö niin että menee kainalon ali kun muuten tulisi kurkun päälle :(. Rumaa jälkeä syntyisi kolarissa kun lapsi luiskahtaa niistä vöistä irti.
tästäkin ketjun hiljaisuudesta juoma, että suurinosa kuljettaa lapsia miten sattuu. Tämän toki huomaan jo ihan omien lasten kavereista. Ei näyttänyt lapsen eskakavereilla olevan kuin korkeintaan koroke, kaikilla ei sitäkään. Omallani on turvavyöistuin. 9v.llä on koroke koska ei ole vielä 135cm pitkä.
Kaverin 2-vuotiaalla on turvaistuimen vyöt niin löysällä että lapsi pääsee kiemurtelemaan vöistä itse irti. Katsos, ettei pikku kultamussukkaa vaan ahdista kireät turvavyöt.
Itse oon 17-vuotias ja istuin korokkeella 3lk asti ja oli sellainen muunneltava (eli ekaks koko pitkä ja lopuks koroke.) Oon hyvin ilonen että "jouduin" istumaan niinkin pitkään, vaikka kiusattiinkin asiasta. Sama kohtalo odottaa pikkuveljeänikin ja onneksi äiti ei säästele rahaa turvaistuimissa, niin ei tarvi istuu missää Halpa-Hallien tms istuimissa :)
Kaverini kuljetti 1-vuotiastaan etuistuimella pelkässä korokkeessa. Turvakaukalon kiinnitti omien sanojensa mukaan vain vyöllä istuimen päältä, koska "kunnolla laittaminen on niin kauheaa venkslausta ja ei meille ikinä sattunut mitään".
Eipä kauheasti yllätä, että olen yksin tämän ajatukseni kanssa...ap