Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En tule ikinä saamaan ajokorttia!

Suruinen
14.07.2021 |

Olen käynyt kaikki simulaattori- ja ajotunnit (yhteensä huimat 10h) ja en osaa ajaa autoa ollenkaan :( olen valmis heittämään ajokorttihaaveet roskakoriin. Onko muilla ollut vaikeuksia ajokortin suorittamisessa? Kaikenlainen keskustelu olisi nyt tervetullutta! Vai oliko sulle heti kaikki helppoa?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aja pelkkä automaattivaihde-kortti. Ei huolta mäkilähdöstä.

Vierailija
22/31 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis 10 (simulaattori)ajotuntiako nykyään on se minimi millä jo ajokortin saa?!

Okei, ei sitten ole ihmekään että liikenteessä on käsittämättömän tumpeloa sakkia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pääsin läpi kymmenennellä inssillä ;) Syy: sosiaalisten tilanteiden pelko ja paniikkihäiriö. Toisen vieraan ihmisen olo siinä vieressä teki minusta töppäilevän hermoraunion.

Vierailija
24/31 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aja pelkkä automaattivaihde-kortti. Ei huolta mäkilähdöstä.

Tai sitten vaan opettelee hallitsemaan auton ja opettelee ajamaan. Se mäkilähdössä sählääminen on vielä pieni murhe siihen nähden mitä muuta noin "kädetön" kuski liikenteessä saa aikaan..

Joo, nolottaahan se että auto sammuu ja iiiiik muut näki että mokasin, mutta tuosta selviää ihan sillä että käynnistää vaan auton uudelleen ja keskittyy siihen mitä on tekemässä somettamisen sijaan. Sen sijaan moni muu liikenteessä sählääminen aiheuttaa sellaisia ongelmia (muillekin) joita ei ihan vaan uudelleen starttaamalla korjata.

Ota siis reilusti lisää ajotunteja. Se maksaa toki, mutta omalle ja muiden hengelle ei hintalappua voi laittaa.

Vierailija
25/31 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ajoin itselleni kortin viime kesänä 20 - vuotiaana. Otin autokoulun premium paketin, joka sisälsi simulaattorit ja liukkaat radat mukaanlukien 20 tuntia ajo-opetusta. Minulla oli kokoajan vaikeuksia ja välillä tulin itkien kotiin, kun ajattelin, että ei tästä mitään tule. Olen todella ujo ja varovainen ihminen. Pelkäsin, että muut autoilijat vihaavat minua, kun en osaa ajaa. Viimeisen ajotunnin jälkeen itkin vielä opettajalle, että en pääse ajokokeesta läpi. Hän kertoi, ettei voi läpipääsyä luvata, mutta jos ajan samalla tavalla kuin tunneilla niin kyllä pitäisi läpi päästä. Ajokokeessa kun ei vaadita täydellistä suoritusta. Auto voi sammua vaikka risteykseen. Kunhan havannoi ja ei ole vaaraksi muille liikkujille. Pääsin ajokokeesta ensimmäisellä läpi!

Neuvoksi antaisin sinulle, että ota lisää ajotunteja. 10 tuntia kuulostaa tosi pieneltä. Ajo-opettajaa voi vaihtaa. Omani jäi kesken opetuksen kesälomalle ja minulle tuli uusi opettaja. Se oli aika onnenpotku, koska uusi opettaja antoi minun ajatella itse, eikä neuvonut koko ajan kädestä pitäen niin opinkin jotain. Ja usko itseesi. Monesti on omasta asenteesta myös kiinni. Jos et usko, että saat kortin, niin tuskin tulee tapahtumaan, koska sabotoit itseäsi. Pyydä opettajaltasi tunnin lopuksi rehellinen arvio taidoistasi.

Tuota vihaamista nyt ainakaan kannata pelätä, voit olla varma, että osa kuljettajista tulee vihaamaan sinun ajotyyliäsi, oli se tyyli sitten millainen hyvänsä, tämä siis meidän kaikkien kohdalla. Ainoastaan narsistit eivät tajua, että heidän ajotyyliään vihataan.

Vierailija
26/31 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkilähdössä varmasti jokainen sählää joskus, minä saatan vieläkin sählätä vaikka on reilut 10 vuotta jo ollut kortti ja päivittäin kuljen töihin reittiä, missä tulee mäkilähtö. Sitä sattuu, ei aina mene nappiin.

Vierailija
27/31 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppoa oli kuin heinänteko. Auton käsittelyn olin opetellut jo ennen ensimmäistä ajotuntia, joten päästiin suoraan liikenteeseen. Tunnit menivät jutellessa niitä näitä opettajan kanssa. Inssi kerralla läpi, huolimatta siitä, että kotikaupungissani oli silloin kaikki liikennevalot poissa käytöstä, eli jonkin verran haastavammalta tuntui. Tämä oli kultaisella 80-luvulla.

Kaikille vaan ei autolla ajaminen sovi, ei voi mitään. Valitettavasti liikenteessä näkee joka päivä ihmisiä, joiden ei olisi koskaan pitänyt saada korttia. Kesäaikoina korostuvat vielä ns. kesäkuskit, jotka eivät halua tai uskalla ajaa muina vuodenaikoina, ja päin peetähän se menee.

Vierailija
28/31 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset ajaa paremmin. Bussilla.

Vierailija
29/31 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki fillari ja äänestä vihreitä.

Vierailija
30/31 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 tuntia on AIVAN liian vähän, jos sinulla ei ole mitään ajokokemusta taustalla. Onko jollain tutulla autoa, jolla voisit harjoitella jossain hiljaisella metsätiellä? Tai maksa lisätunneista. On tärkeää saada ensin auton käsittelykokemusta, että tulee kunnon ajotuntuma. On vaarallista mennä säheltämään liikenteessä vaihteiden ja polkimien kanssa, kun pitäisi havainnoida muuta liikennettä, liikennemerkit, jalankulkijat jne. Sinä tarvitset vain harjoitusta, et ole tyhmä tai huono.

Kun itse ajoin kortin, olin opetellut kotona ajamaan autolla, joten pystyin oikeasti keskittymään siihen, miten ajetaan liikenteessä. Siinäkin oli paljon opeteltavaa. Ajoin kortin 16 vuotta sitten, jolloin pakollisia ajotunteja oli enemmän. Oikeasti opettelu alkaa vasta kortin saamisen jälkeen. Silloin pitää ajaa PALJON ja ahdistavissa paikoissa, vaikka ei haluaisi. Muuten ei opi turvalliseksi kuskiksi.

Vierailija
31/31 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä opettelin ajamaan poikaystävän isän autolla yöllä erään urheilukentän parkkipaikalla ja lisänä aikanaan pakolliset ajotunnit, joka taisi olla tuplat nykyisestä. Inssissä en todellakaan ollut erityisen hyvä auton käsittelijä, vaikka just ja just osasin taskuparkin, mäkilähdön ja pysyin omalla kaistalla enkä keilannut muuta liikennettä. Taskuparkin ja mäkilähdön autokouluopettaja neuvoi jokaista pään kääntöä ja kaasutuntumaa myöten. Autolla ajo on tekninen suoritus, joka voidaan suusanallisesti purkaa pieniin osiin ja hyvä opettaja pystyy sinulle kertomaan, miten onnistut ajamisessa. Eri asia sitten, jos et useankaan toiston jälkeen pysty seuraamaan ohjeita tai unohdat ne koko ajan. Jopa auton mittasuhteiden hallintaan on olemassa tietyt suuntaviivat, eikä tarvitse luottaa omaan hahmotuskykyyn.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi viisi