Mikä on ammatti?
Tuli tuolta toisesta ketjusta mieleen, että kun lomakkeissa sun muissa kysytään ammattia, niin miten se oikeastaan määräytyy. Jos on koulutukseltaan vaikka FM, niin eihän se mikään ammatti ole. Jos on FM, ja tekeekin töitä siivoojana, niin pitääkö ammatiksi silloin laittaa siivooja, vaikka sille alalle ei olisi mitään koulutusta? Jos on opettajan pätevyys, niin onko ammatti opettaja, vaikka ei olisi tehnyt koskaan opetusduunia? Mitä jos ei tiedä ammattiaan, on vaikka koulutukseltaan FM ja tekee jotain epämääräistä tutkimukseen liittyvää hommaa, voiko sitten vaan itse "päättää" olevansa tutkija? Lukeeko työsopimuksessa aina se, minkä ammatin harjoittaja työntekijä on?
Kommentit (16)
Kirjoita siihen sellainen nimike, jonka pystyt kantamaan.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 10:11"]
Ammatti on se mihin sinulla on koulutus. Työ on eri asia. Esim. Mutsis on-Emilian ammatti EI OLE bloggaaja, vaikka hän niin kovasti väittääkin. Hänellä ei ole siihen koulutusta, joten se on ainoastaan työ.
[/quote]
No niin, mutta jos koulutus on just vaikka tradenomi tai FM, niin eihän se ole mikään ammatti! Maisterista voi tulla tutkija, opettaja, kirjailija, ornitologi, meteorologi, kotiäiti tai vaikka mitä. Ei koulutus ole suoraan mikään ammatti muuten kuin amiksesta valmistuttaessa!
Liian filosofinen kysymys av-mammoille, joiden kaikkien ammatti on joko lähihoitaja tai kotiäiti...
Olen miettinyt samaa. Olenko "tradenomi" vai "avainasiakapäällikkö"? Ja mitä sekin muka sitten tarkoittaa.
Tradenomikin voi olla suunnilleen mitä vaan kaupan kassasta kirjastonhoitajaksi. Musta on selvää, ettei tradenomi ole mikään ammattinimike, vaan se, mitä tekee työkseen, määrää ammatin.
Ammattinimike lukee työsopimuksesa.
FM, KM, tradenomi, lääk.lis, dipl.insinööri, insinööri on oppiarvo ei ammatti.
Olen itsekin pohtinut tätä, ensimmäinen koulutukseni on insinööri, jälkimmäinen KTM. Olen tehnyt sekä teknisiä töitä ( ja ilmoitin ammatikseni tuotekehitysinsinööri) että nyt kohta 10v kaupallisia tehtäviä, sekä myyntiä että markkinointia. Minulla ei ole aavistustakaan mikä on ammattini, KTM on koulutus, ei ammatti ja töiden tehtävänimikkeet ovat vaihdelleet paljonkin vuosien varrella.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 10:37"]Ammattinimike lukee työsopimuksesa.
[/quote]
Se on vain työtehtävä, ja sekin voi vaihtua ajan myötä.
Nykyisin tämä on tosiaan vähän vaikea välillä määritellä, koska yliopistosta ei saa ammattia vaan arvon esim. kasvatustieteiden maisteri. Ammatillinen koulutus (toinen aste tai AMK) taas valmistaa ammattiin. Kun on valmistunut ammattiin, on ammatti selvä, vaikka tekisi työkseen mitä. Monestipa vielä niin helposti, että lh työskentelee nimikkeellä lähihoitaja ja sh nimikkeellä sairaanhoitaja. Taas sosionomi voi toimia lastentarhanopettajana tai vaikka vapaa-ajan ohjaajana. Tuolloinkin tilanne on selkeä: Sosionomi on ammatti ja lastentarhanopettaja työnimike.
Itse olen AMK:sta valmistuessani saanut ammattinimikkeen ja saatuani töitä, työnimikkeen. Ammattikysymyksiin laitan ammattini, eli sen, mihin olen valmistunut. Jos taas kysymyksessä selvästi halutaan tietää, mitä teen työkseni, vastaan työnimikkeeni.
Jos olisin esim. KM ja työskentelisin luokanopettajana, vastaisin todennäköisesti aina "luokanopettaja", ellei kysymys koskisi nimenomaan oppiarvoani ja koulutustaustaani. Etenkin vielä tällä hetkellä, kun luokanopettajina edelleen toimii seminaarista valmistuneita, joilla valmistumisen yhteydessä saatu luokanopettaja on ammattinimike.
Eli nykyään suosittelisin laittamaan arvon/ammatin, jos kysyjä haluaa selvästi tietää koulutustaustan ja työnimikkeen, jos vaikuttaa siltä, että kysyjä on nimenomaan kiinnostunut tämänhetkisestä työstäsi. Kysyjilläkin kun nämä termit ovat monesti nykyisin sekaisin.
Minulla on hyvä työ mutta en ole opiskellut????? Eiköminulla tällöin ole ammattia?????
[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 11:20"]
Minulla on hyvä työ mutta en ole opiskellut????? Eiköminulla tällöin ole ammattia?????
[/quote]
Ammattiin voi oppia työssäänkin. Onhan oppisomuskoulutuksiakin olemassa, joissa opitaan ammatti.
Riippuu missä sitä kysytään, että mitä sillä haetaan. Mutta yleensä sillä tarkoitetaan sitä työtä mitä teet. Mutta ei missään tapauksessa kuitenkaan oppiarvoa.
Ammatti on se mikä on nimike työssä juuri nyt tai viimeksi töissä ollessasi. Jos työvuorolistassa lukee siivoja niin ammatti on siivooja. Oma koulutukseni on lähihoitaja, mutta ammattini tällä hetkellä koulunkäynninohjaaja. Nämä voivat tosiaan olla vaikeita asioita korkeammin koulutetulle. Ei voikaan ilmoittaa ammatikseen FM tai KM vaan vaikka siivooja.
Ammatti on se mihin sinulla on koulutus. Työ on eri asia. Esim. Mutsis on-Emilian ammatti EI OLE bloggaaja, vaikka hän niin kovasti väittääkin. Hänellä ei ole siihen koulutusta, joten se on ainoastaan työ.