Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pudotin painoa 30kg ja ystävä ei ole yhtään iloinen puolestani.

Vierailija
14.07.2021 |

Eli olen vuoden sisällä laihtunut 30kg ja ystäväni ei ole koko projektista kommentoinut missään vaiheessa mitään. Nyt itse otin puheeksi miten harmittaa kun ihmiset joilta kaipaisi tukea epäilevät että minulla on syömishäiriö, enkä puhunut siis hänestä vaan muista ihmisistä jotka näin ovat kommentoineet (ihan normaalipainoinen olen, 169cm ja 62kg).
Odotin ystävältäni tukea, mutta hän alkoikin selittämään miten ei arvosta muutoskuvia koska se ruokkii syömishäiriöisiä (jaoin vähän aikaa sitten itsestäni muutoskuvan somessa matkani varrelta). Ja että hänen omiin kauneusihanteisiin kuuluu muodokkaat mutta lihaksikkaat naiset sekä alkoi puhumaan miten pelkällä kauniilla ulkokuorella ei pitkälle pärjää.
Olin tyrmistynyt. Onko tämä nyt sitä kateellisuutta vai mitä ihmettä?
Hän ei esimerkiksi missään vaiheessa ole edes onnitellut saavutuksestani.

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, mikä siinä onkin, että ihmiset kuvittelevat, että kaikkien muidenkin maailman ihmisten pitäisi pyöriä heidän napansa ympärillä. Ei, minua ei hirvesäti kiinnosta, mitä ystäväni painavat. Toki jos itse ottavat puheeksi, onnittelen saavutuksesta, mutta ei se minulle mitään suunnatonta iloa aiheuta. Ja ei, ne toisten lapsetkaan eivät ole minulle niin täkeitä, että intensiivisesti jaksaisin heitä koko ajan huomioida ja muistaa, saati omaa elämääni heidän mukaansa säätää. Eikä minulle aiheuta elämää suurempaa riemua edes se, että joku saa ylennyksen tai voittaa lotossa. Kiva heille, mutta ei se minun elämääni vaikuta mihinkään suuntaan, joten en mitään suurempia hehkutuksia järjestelä normaalin onnentoivotuksen lisäksi.

Miksi sinusta ap tuntuu siltä, että sinun painosi tai sen muutosten pitäisi aiheuttaa suurtakin iloa jollekulle ihan toiselle ihmiselle? Ei niitä muita oikeasti kiinnosta. Osa jaksaa esittää, että kiinnostaisi, osa näyttää suoraan, että sinun rasvamakkarasi tai niiden puute ovat tuon taivaallisen sama. 

Vierailija
2/37 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma asiasihan se on, ei kuulu muille. Miksi heidän pitäisi olla iloisia tai surullisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minua ainakaan kiinnosta muiden lihomiset tai laihtumiset enkä niitä kommentoi. Toki voin kehua jotain vaatetyyliä, jos esimerkiksi joku mekko istuu kantajalleen erityisen kauniisti.

Vierailija
4/37 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen päinvastoin tyytyväinen kun ihmiset jättävät kommentoimatta mun laihtumista. Eniten vihaan sitä, kun joku ihastelee että nyt näytän niin hyvälle (joka paljastaa että ennen näytin heidän mielestään pahalle).

Vierailija
5/37 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se sitten riemuitsee kun lihot takaisin. Näin se Suomessa menee, iloitaan vain toisen epäonnistumisesta.

Vierailija
6/37 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä otit puheeksi kuinka sinua on loukattu kun laihtumistasi on kommentoitu ja nyt olet loukkaantunut kun juuri tämä ystävä ei ole komentoinut?

Ystäväsi kyllä kertoi sen mielipiteensä ja hyvän sellainen. Harmi sinun kannalta, että se miellyttänyt sinua. Se kertoo, että sinulla on prosessi vielä kesken ja itsetuntosi vaatii sinulta vielä työtä.

Vierailija
7/37 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmat meistä ei haluta, että laihtumista kommentoidaan. Itse laihtunut 40 kg 2 viime vuoden aikana ja tykkään, ettei sitä yleensä kukaan kommentoi. Jos kommentoi, tulee olo että minusta ei siis aidosti pidetty kun olin lihava ja että sama koskee ihmisiä jotka on tällä hetkellä lihavia.

Vierailija
8/37 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei minua ainakaan kiinnosta muiden lihomiset tai laihtumiset enkä niitä kommentoi. Toki voin kehua jotain vaatetyyliä, jos esimerkiksi joku mekko istuu kantajalleen erityisen kauniisti.

Näin minutkin on kasvatettu ettei ihmisen ulkonäköä kommentoida hyvällä eikä pahalla vaan kehutaan jollakin neutraalilla tavalla.

Vierailija
9/37 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen päinvastoin tyytyväinen kun ihmiset jättävät kommentoimatta mun laihtumista. Eniten vihaan sitä, kun joku ihastelee että nyt näytän niin hyvälle (joka paljastaa että ennen näytin heidän mielestään pahalle).

Tämä! Tai sitten se pahin, jonka olen kuullut työpaikalla, kun työkaveri kehui toista, että "vau oletpa laihtunut, mitä olet tehnyt" ja tämä laihtunut työkaveri kertoi sairastuneensa johonkin suolistosairauteen ja oli hieman vaivaantunut.

Vierailija
10/37 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En uskalla kommentoida ihmisten laihtumista, jos en ole kommentoinut lihavuuttakaan.

Vierailija
11/37 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan ihmeellisiä kommentteja täällä. Kateellisia nämäkin? 30 kg painonpudotus on aivan valtava, mahtava juttu! Onnea ap!! :) Se on niin valtava muutos ja vaatinut niin suurta elämäntapamuutosta, että kukaan normaali, hyvä ystävä ei jätä tällaista kommentoimatta. Aivan selvästi on kateellinen muutoksestasi. Älä välitä!! Olet tehnyt aivan mahtavan panostuksen terveyteesi ja hyvinvointiisi. Totta kai ystävät tuollaisia asioita käyvät yhdessä läpi, tsemppaavat ja iloitsevat toistensa onnistumisista (oli se millä tahansa elämänalueella). Jollei joku siihen kykene, niin se kertoo hänestä, ei sinusta. Moni ihminen ei omaa pienuuttaan osaa iloita toisten onnistumisista, mutta eipä tällaisilla ihmisillä taida kauhean hyvä olo olla itsensä kanssa.

Vierailija
12/37 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää myös kun joku kyselee montako kiloa lähti. Ja sitten niitä diettiohjeita. Ja kun vastaus on että en tiedä kun en punnitse itseäni koskaan ja tavallista ruokaa syön säännöllisesti. Itselleni muutos on ollut hidas ja pysyvä ja tarinana siis tylsä. Ja vaatekoko on siis pienentynyt 48 ->38

Vierailija
13/37 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

11 jatkaa: tietysti merkitystä on sillä kuka kommentoi. Jos on kyseessä hyvä ystävä niin eikö sellaisen kanssa jaeta kaikki muutkin asiat? Hyvänpäivän tuttu tai työkaveri on ihan eri juttu. Nuo kaikki ystäväsi kommentit kielivät, että on kateellinen.

Vierailija
14/37 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä hankkiuduin viime vuonna hyvään kuntoon. Mahakkaasta keski-ikäisestä urheilulliseksi.

En minä odota että kavereilla olisi velvollisuutta kommentoida asiaa, tai onnitella.

Vierailija
15/37 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet tehnyt ison duunin, onnea siitä 👍

Mulla on ylipainoinen ystävä joka vähintään pari kertaa vuodessa aloittaa jonkun dieetin, valmennuksen jne. Jonkun aikaa jaksaa ja sit into lopahtaa ja lihoo takaisin. En kommentoi ikinä mihinkään suuntaan, ehkä saatan kysellä tarkemmin mikä kuuri nyt on menossa, mutta lihomista/laihtumista en kommentoi, enkä haluaisi sitä itsellekään kommentoitavan.

Onhan tuo kaverisi suhtautuminen aika nuivaa, ehkä sillä on vaikeuksia suhtautua "uuteen sinuun" ja saattaa olla himpun verran kateellinen.

Ja kuinka paljon puhut dieetistä, liikunnasta, ruuasta? Jotkut hurahtaneet ovat ärsyttäviä kun eivät enää muusta puhu kuin treenistä ja dieetistä ja mitä tänään saa syödä ja mitä aamulla salilla tehdään.

Ja voihan joku olla oikeasti huolissaan. He ovat tottuneet isompaan sinuun ja näkevät sinut nyt huimasti pienempänä, ehkä jopa liian pienenä vaikka mittasi ovat todella terveen kuuloiset.

Pääasia että itse voit hyvin.

Vierailija
16/37 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea! Miten onnistuit, minkälaisella ruokavaliolla?

Vierailija
17/37 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kateutta ap, puhdasta kateutta. Kaveri, jolla on itsetunto kunnossa pystyy antamaan tunnustusta toisen saavutukselle. Kaveri, joka osaa olla ystävä osaa myös kehua kun on onnistunut jossain tavoitteessaan ja lohduttaa jos on epäonnistunut. Laihtumisesi on kaverillesi jostain syystä kova paikka. Luultavasti on verrannut teitä kahta ja ajatellut, että hän on ainakin laihempi.

Onnea kun olet itsekurilla ja systemaattisella tekemisellä onnistunut laihtumaan, se on terveytesi kannalta loistava asia.

Vierailija
18/37 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

11 jatkaa: tietysti merkitystä on sillä kuka kommentoi. Jos on kyseessä hyvä ystävä niin eikö sellaisen kanssa jaeta kaikki muutkin asiat? Hyvänpäivän tuttu tai työkaveri on ihan eri juttu. Nuo kaikki ystäväsi kommentit kielivät, että on kateellinen.

No tämäpä juuri. Olisin ymmärtänyt jos kyseessä olisi ollut joku hyvänpäiväntuttu, mutta tämä ihminen on ollut ystäväni lapsesta asti.

Ap

Vierailija
19/37 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä! Tai sitten se pahin, jonka olen kuullut työpaikalla, kun työkaveri kehui toista, että "vau oletpa laihtunut, mitä olet tehnyt" ja tämä laihtunut työkaveri kertoi sairastuneensa johonkin suolistosairauteen ja oli hieman vaivaantunut.

Itse olen käynyt syövän läpi ja se oli joka kerta vaivaannuttavaa sekä minulle ja sille toiselle kertoa se laihtumisen syy.

Vierailija
20/37 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta se on kohteliasta, että nimenomaan EI kommentoida toisen painon nousua/laskua. Se on tökeröä.

Eikä sinun kaverisi vaikuta kateelliselta. Hänhän puhui vain järkeviä.