Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Helteestä valittaville...

Vierailija
14.07.2021 |

Sanon saman mitä minulle hoetaan koko pitkä pimeä talvi: se on vaan asenne- ja pukeutumiskysymys.
nii!

Kommentit (5)

1/5 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

perjantaina täällä savossa helpottaa ja lämpötila laskee rajusti. Kohta alkaa jo ihana syksy ja sitä seuraa mahtava talvi. Sitä odotellessa

Elämää kannattaa elää eikä valittaa joka asiasta

Vierailija
2/5 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä pidä pakkasistakaan. Odotin normaalia kesää, en tällaista kakkaa. Joku 20-26 astetta. En yli 30 asteen kärvennystä. Viikosta toiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hellettä ja pakkasta ei voi täysin verrata keskenään, koska pakkasella voi tarjeta ihan hyvinkin pukeutumalla oikein, mutta kovalla helteellä ei voi kovin montaa asiaa tehdä. Esim. mun 80-vuotias täti ei pysty tehdä yhtään mitään tällä kuumuudella, kun asunto on kuuma. Hän ei jaksa mennä edes kauppaan, jonne on alle puolen kilometsin kävelymatka. (Mua itseäni ei helle haittaa, eikä pakkanenkaan.)

Vierailija
4/5 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ei se ole. Vaikka asenne olisi kuinka hyvä, ja kuljet alasti, niin silti helle ja kuumuus voi aiheuttaa vakavia terveysongelmia, tai jopa kuoleman. Kaikille ei vaan löydy viileää paikkaa, jossa viettää osa vuorokaudesta, eikä vaatetta voi enää vähentää, jos on jo alasti. Monessa asunnossa on nytkin ollut monta viikkoa sisälämpötila 30 asteen paikkeilla, vaikka kaikki tarjolla olevat viilennyskikat on käytetty.

Kylmässä vaatetta voi lisätä melkein äärettömästi, ja sisälämpötilan saa suomalaisissa taloissa yleensä lämmitettyä ainakin 20 asteeseen, minkä lisäksi sisätiloissa voi oleskella ja asua varsin mukavasti mukavasti, vaikka sisälämpötila olisi tuota alhaisempi. Suomalaiset asunnot on rakennettu pitämään lämpö sisällä ja pakkaset ulkona. Pakkasta pääsee siis pakoon.

Vertailukelpoisia olisivat siis tilanne, jossa moni elää nyt, eli 30 astette sisällä ja ulkona, sekä tilanne jossa sekä sisällä että ulkona on pakkasta. Silloin ei varmaan kukaan ihmettele, jos joku valittaa

Vierailija
5/5 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkasta pääsee pakoon omaan asuntoon. Hellettä ei.

Pakkasta pystyy hyvin torjumaan, kun pukeutuu lämpimästi ja laittaa tarpeeksi kerroksia. Vaatteita voi ottaa pois vain tiettyyn rajaan saakka, ja täysin alastomana oleminen ei välttämättä ole aina mahdollista/auta paljoa. 

Sori nyt vaan, mutta ei tämä vertaus nyt ihan täysin sovi.