Antaisitko 19-vuotiaan muuttaa pois kotoa?
Kommentit (61)
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 19:48"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 19:41"]
Mitä annettavaa siinä on? Päätös ei ole vanhemman mutta siihen voi yrittää vaikuttaa.
[/quote]Miksi ihmeessä haluaisit vaikuttaa? 19-vuotias on juuri oikean ikäinen lähtemään omilleen.
[/quote]
jos koet vanhampana ettei se ole vielä järkevä ratkaisu, voit sanoa sen, muttet voi pakottaakkaan asumaan kotona.
Itse muuttanut pois 16 vuotiaana koska pienempiä sisaruksia oli 4 ja mulla oli siinä kohtaa joitakin siivoushommia +muita hanttihommia ja tukien kanssa elelin jotta äidillä yksinhuoltajana rahat riittäisivät paremmin. :)
19 vuotias saa itse päättää mitä tekee, mutta te joilla on mahdollisuus niin asukaa siellä vanhempien nurkissa ilmaiseksi niin kauan kuin voitte.
Hurling - curling - murling - lurling...! Ja vielä helikopteri päälle!
Minä ainakin yrittäisin vaikuttaa 19-vuotiaan päätökseen, jos hän opiskelee 2. asteella. Toimeentulo olisi silloin vain asumistuki, ja sillä ei pitkälle pötkitä. Jos taas töitä saisi, niin se helpottaisi kummasti. Mutta esim. mun opiskelijatyttö ei saanut viime talvena osa-aikatöitä, vaikka teki satoja hakemuksia.
Itse olin 15 kun muutin pois kotoa, eikä sen jälkeen ollut takaisin asiaa kun kerta omilleen pääsin. Tottakai käyn kylässä ja näin, välit ovat hyvät.
Isoveljen, silloin 20v, äiti käski muuttaa pois että oppisi itse elämään.
Eli joo, 19v sais lähtä kotoa jos niin haluaa
Tottakai täysi-ikäiset lapset saavat muuttaa silloin kun haluavat, mutta en myöskään aja kotoa pois ennenkuin opinnot on suoritettua. Tosin en kyllä pidä hyvänä lapsen kannalta, että jää kotiin asumaan koko opiskeluajaksi. Meillä on keskusteltu 15v:n kanssa kotoa muuttamisesta, kun harkitseee muualle lukioon lähtemistä. Menee nyt kuitenkin ehkä vain suureen naapurikaupunkin, jonne pääsee päivittäin bussilla.
Onhan se melko autistista asua yli 19 vuotiaana kotona.
Ettekö tajua, kuinka se lapsi kärsii??
Kumpikin lapsistani lähti yliopistoon heti kirjoitusten jälkeen, ihan kuten pitääkin!
Toiset ovat kypsiä muuttamaan 15-vuotiaana kotoa pois ja toiset vasta 20.
Ap on tietysti itse 19-vuotias teini, jota hermostuttaa ilmoittaa äitsykälle, että vois jo muuttaa pois kotoa ja kyselee täällä, sanoisiko joku, että ei käy!
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 19:43"]Pyrkisin ainakin neuvottelemaan, ettei hätäilisi. Haluan, että säästää ensin kaksi vuotta ASP-tilille, jotta voi ostaa asunnon 20-vuotiaana. Mihinkään vuokra-asuntoon en antaisi lähteä.
[/quote]
Meillä oli asunnot ostettu jo aikaisemmin. Kyttäsimme hyviä asuntoja, kun sopivat löytyivat,
ostimme. Asunnot olivat vuokralla, siihen kunnes itse tarvitsivat, siis kun lähtivät yliopistoon heti kirjoitusten jälkeen syksyllä.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 20:48"]
[/quote]
Miten 15-vuotias rahoittaa elämisensä, vaikka olisi miten kypsä?
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 19:30"]Tosikot!!!!! voi elämä mitä tosikkoja sitä on, eikai kukaan tosissaan kysele tommosia ja te täällä vastailette että "tietysti 19-vuotias voi muuttaa.." hahahaha missä saakelin tosikkolandiassa te ootte kasvaneet?
[/quote]
Provolle vastataan provosoitumalla! Sitähän se tahtoo?
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 20:50"]
[/quote]
[/quote]
alaikäisenä vanhemmat ovat vielä vastuussa, joten he voivat auttaa siinä. Jos tälläisiä tapauksia enää on, äitini avusti minua silloin. Ja saahan niitä tukiakin
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 19:43"]Pyrkisin ainakin neuvottelemaan, ettei hätäilisi. Haluan, että säästää ensin kaksi vuotta ASP-tilille, jotta voi ostaa asunnon 20-vuotiaana. Mihinkään vuokra-asuntoon en antaisi lähteä.
[/quote]
Meillä oli asunnot ostettu jo aikaisemmin. Kyttäsimme hyviä asuntoja, kun sopivat löytyivat,
ostimme. Asunnot olivat vuokralla, siihen kunnes itse tarvitsivat, siis kun lähtivät yliopistoon heti kirjoitusten jälkeen syksyllä.
[/quote]
Mistä tiesitte mihin yliopistoon/minne paikkakunnalle lapsenne hakevat tai pääsevät?
liian aikaisin SUomessa heitetään lapset ulos ''pärjäilemään''.. Parempi on malli, jossa perhe on olemassa aktiivisesti vielä vaikka 30 vuotiaaksi asti. Täällä ei enää välitetä sen jälkeen, kun mittariin tulee 18. Sad.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 20:53"]
[/quote]
[/quote]
alaikäisenä vanhemmat ovat vielä vastuussa, joten he voivat auttaa siinä. Jos tälläisiä tapauksia enää on, äitini avusti minua silloin. Ja saahan niitä tukiakin
[/quote]
Niin ovat vastuussa, mutta jos vanhemmilla ei ole varaa maksaa vuokraa, niin mitäs sitten? Mitä tukia 15-vuotias voi saada?
Toki saisi muuttaa jos haluaisi, on kuitenkin vielä vuoden kotona ja sitten opiskelupaikkakunnalle muutto edessä.
Lukiossa on vielä.