Mitäs pidätte Johanna Oraksen maalaamasta Saimi Hoyerin muotokuvasta?
Kommentit (39)
Mä oisin maalannut tauluun vain kulmakarvat, koska niistähän Saimi muistetaan ja tunnetaan.
Tuo kaulus ja risti ovat vähän liikaa, mutta kai niillä jokin syvempi merkitys on joko kohteelle tai tekijälle.
Koira on taulussa hieno ja eläväinen, mutta kalvakka Saimi on kuin joku "kuolema" myrkkysieni kädessään eli aika onnistut siis;)
Kummitusjuna taidetta. Tai tivolirekvisiittaa. En tiedä. On mallinsa näköinen. Sieni kädessä.
Olin kuullut Johanna Oraksesta, mutta en tiennyt, että hän on noin... jätetään sanomatta.
Jostain ´kumman´ syystä tulee mieleen Elisabet I...
Ei ole mieleeni. Liian tummasävyinen ja liikaa yksityiskohtia. Malli on näköinen kyllä. Silti olisin mieltänyt enemmän kirkkaampia ja kevyempiä värejä.
Vierailija kirjoitti:
Kummitusjuna taidetta. Tai tivolirekvisiittaa. En tiedä. On mallinsa näköinen. Sieni kädessä.
Juuri näin. Tulee mieleen jokin näyttämörekvisiitta.
Harmaat pelottavan näköiset kasvot.
Taustamaisemaksi valittu kliseinen Suomen taiteen kultakauden kansallismaisema.
Ehkä maalaukseen on ympätty alleviivatusti kohteen sienestysharrastus ja asuinpaikkakunta?
Toisaalta pääasia että Saimi itse tykkää taulusta ja nuo yksityiskohdat vetoavat hänen.
Vierailija kirjoitti:
kuvaavat adjektiivit keksit, todella!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Adjektiivit?
Tausta olisi voinut olla vain yhdellä tai kahdella värillä. Miksi sieniharrastus on nostettu esiin? Saa liikaa huomiota. Muotokuva on ihmisen sielun maisema, ei tarvitse olla yksityiskohtia.
Venäjällä ja Aasiassa on tuon tyylistä taidetta. Länsimainen taide on eri asia. Ehkä en osaa katsoa maalausta tarpeeksi etäältä.
Saimi itsessään on niin valloittava sateenkaaren värinen persoona, että pelkästään hänen hymynsä olisi riittänyt muotokuvan aiheeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos.😄 Siis tuli mieleen jotenkin etäisesti Särkänniemen kummitusjuna lapsuudessa tai joku vastaava.
En oikein ymmärrä ihmisiä, jotka haluavat oman kuvansa seinälleen. Tuollainen kuva huussin seinällä edistäisi varmasti suolen toimintaa!
Saimi näyttää itseltään eli noita-akalta. Luuta vain jalkojen väliin ja kyöpelinvuorelle. Ihmettelen miten tuon näköinen ihminen on joskus ollut joku malli. Ilmeisesti ollut sopivan pituinen, naama on kyllä ruma minun mielestäni. Taulu on kamala. Luulin Orasta ihan hyväksi taitelijaksi, ehkä hän ei ole muotokuvien maalaaja. Ei ole onnistunut tuo maalaus. Näyttää synkältä ja pelottavalta, itse en tuollaista seinälleni laittaisi. Itse olisin maalannut valoisamman muotokuvan enkä noin synkkää.
Aika pelottava.