Etävanhemman uupumus
Hei. Kyselisin nyt muilta uusio tai eroperheiltä kokemuksia ja asiallisia vastauksia. Olen siis lasten isän kanssa eronnut 2 vuotta sitten. Masennuksen ja uupumuksen vuoksi lähivanhemmuus on isällä. Isällä myös hyvät tukiverkostot, arkityö ja hyvä tuloinen. Asuu omakotitalossa ja lasten ystävät ja suku asuu lähellä. Minä asun toisella paikkakunnalla noin 60km päässä lapsista. Ollaan lasten valvojalla sovittu että lapset ovat minulla 3 viikonloppuna kk ja loma aikoina. Teen 2 vuoro työtä hoitaja. Asun pienessä kerrostalossa ja leinoja osa palkasta menee ulosottoon (masennuksesta johtuva peliriippuus toi minulle 3 vuotta sitten 35000e ulosoottoon.)
Nyt on tilanne se että olen aina töissä kun lapset isällä, ja vapaapäivinä lapset minulla. Olen vasta vaihtanut työpaikkaa joten kesälomia minulle ei ole kertynyt. Otin kuitenkin 1,5 viikkoa palkatonta työstä jotta saan viettää lomaa lasten kanssa.
Uupumus ja masennus taas nostanut päätään, työpaikallakin työkaverit huolissaan jaksamisestani.
Lasten isällä on aika vkl vapaata ja nyt on lomalla uuden puolisonsa kanssa kun lapset minulla. Olen yrittänyt sovitella olisiko minullakin mahdollisuutta saada vapaata kun olen vapaalla töistä että isä hoitaisi lapsia jotta saisin levättyä ja hoidettua itseni kuntoon. Kyse olisi siis vain yhdestä viikonlopusta. Isä ei kuitenkaan halua luopua omasta vapaa ajastaan. Hän tietää että minulla ei ole tukiverkkoa tai apua lasten hoitoon. Lisäksi teen työssäni tuplavuoroaviikolla koska en voi työskennellä 3 vkl kuukaudessa, jotta elämiseen jäisi edes vähän rahaa. Kela ei auta sillähe eivät huomioi ulosotto velkaa.
Apuja kaipaisin, miten saisin levättyä ja hoidettua itseni kuntoon ennen kuin pitkä sairasloma häämöttää tai osastohoito psyykkeen takia.
Kommentit (27)
Minustakin olisi aika kamala jos lapset ei enää äitiä näkisi tai minä lapsia. He ovat minulle äärettömän rakkaita mutta toki tiedostan sen että vanhemman hyvinvointi vaikuttaa myös lapsiin joten siksi tulin tänne kirjoittelemaan.
Ja kuten aijemmin joku kirjoitti niin luulenpa että isä ei suostu vähentämään tapaamiskerjota tai muuttaamaan tilapäisesti. Minulla ei myöskään ole oikeutta tai mahdollisuutta maksuttomaan kotiapuun.
Luulen että ainoa vaihtoehto tässä tilanteessa on jutella esimieheni kanssa ja käydä työterveyslääkäriltä hakemassa sairasloma. Myös mahdollisesti lääkitystä pitää nyt hetkellisesti nostaa. Ja jos isä on sitä mieltä että on velvoitettu hoitamaan lapsia sairasloma aikana koko sairasloma ajan joudun vain törkeästi kieltäytymään ja taapaamaan lapsia sopimuksen mukaisesti. Varsinkin jos lääkitys muuttuu tai nostetaan se voi muutaman päivän aiheuttaa antikolinergisiä sivuvaikutuksia ainakin minulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lastenvalvojalle neuvottelemaan uusi tapaamissopimus.
Näinkin, mutta isä ei välttämättä syuodtu tulemaan/lisäämään omia vuorojaan.
Etävanhemmalla on OIKEUS tavata lasta sopimuksen mukaan, muuta ei VELVOLLISUUTTA. Ikävää, mutta totta. Tätä moni mies hyväksikäyttöä eikä pakottaa voi tapaamaan lastaan.
Joten pahimmassa tapauksessa, jos uupumus kastaa sänkyyn niin aloittajan ei ole "pakko ottaa lasta luokseen" niin paljoa taikka ei ollenkaan eikä mitään seuraa tästä.
Tätä uhkakuvaa silmällä pitäen ex-miehen olisi hyvä yrittää joustaa ja antaa aloittajan ladata akkuja, muuten lapset ovat hänellä hyvin pian sen 100 % ajasta.
“Mitään ei seuraa tästä”
No tuota, mites se ap:n ja hänen LASTENSA suhde? Käsittämätöntä miten monelta unohtuu se lasten etu ja miten se tulisi olla keskiössä. Vaikka laillisia seuraamuksia ei tulisi niin kyllä tuollainen vaikuttaa väistämättä lapsen ja etän suhteeseen.
Sanottiinko tuossa noin, että olisi lapsen edun mukaista?
Eihän tässä ole lasten etu unohtunut vaan se on fakta, jos AP uupuu niin lapset ovat isällään.
Tottaa kai alpsen etu olisi saada tavat molempia vanhempiaan tai paremminkin, ettei koko eroa olisi koskaan edes tullut ja perhe-elämä olisi auvoista ihanuutta! Mutta kun ei ole.
Tämä on fakta, oli se lapsen etu tai ei.
Sama
ulosotossa on niin iso summa että sen maksamiseen menee koko lasten lapsuus joka tapauksessa, eli otat nyt tällä hetkellä vastaan vaan päivätöitä- sama suojaosuushan sulle jää käteen joka tapauksessa, eikä sen enempää. Lapset on pieniä niin häviävän pienen hetken, ja etä-äiti on jo trauma (tai siis mikä tahansa ero), että parasta lapsille on että jaksat tavata heitä vähintään kuten sovittu. Kun ovat teinejä, ehdit painamaan duunia jolla kuittaat loppuvelat.
Eihän tuo ulosottovelka vaikuta muuten kuin etten saa lainaa ja palkasta menee suojaosan ylittämä määrä. Siksi olen jättänyt sen huomiotta tässä muuten vaikeassa elämäntilanteessa. Mutta jos jäisin työttömäksi minulla ei olisi vara kuin vuokraan ja laskuihin siksi töistä kokonaan pois jääminen ei ole vaihtoehto. En myöskään halua olla tapaamatta lapsiani. Toivoisin vain että saisin itseni ja jaksamiseni nyt kuntoon ja sitä myötä jaksaisin taas elää normaalia elämää lapseni kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etävanhemmalla on OIKEUS tavata lasta sopimuksen mukaan, muuta ei VELVOLLISUUTTA. Ikävää, mutta totta. Tätä moni mies hyväksikäyttöä eikä pakottaa voi tapaamaan lastaan.
Joten pahimmassa tapauksessa, jos uupumus kastaa sänkyyn niin aloittajan ei ole "pakko ottaa lasta luokseen" niin paljoa taikka ei ollenkaan eikä mitään seuraa tästä.
Tätä uhkakuvaa silmällä pitäen ex-miehen olisi hyvä yrittää joustaa ja antaa aloittajan ladata akkuja, muuten lapset ovat hänellä hyvin pian sen 100 % ajasta.
“Mitään ei seuraa tästä”
No tuota, mites se ap:n ja hänen LASTENSA suhde? Käsittämätöntä miten monelta unohtuu se lasten etu ja miten se tulisi olla keskiössä. Vaikka laillisia seuraamuksia ei tulisi niin kyllä tuollainen vaikuttaa väistämättä lapsen ja etän suhteeseen.
Ei siitä ole mitään virallista seurausta: poliisia, sakkoa tms.
Korkeintan paheksuntaa.
Puhut nyt eri asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
“Mitään ei seuraa tästä”
Sanottiinko tuossa noin, että olisi lapsen edun mukaista?
Eihän tässä ole lasten etu unohtunut vaan se on fakta, jos AP uupuu niin lapset ovat isällään.
Tottaa kai alpsen etu olisi saada tavat molempia vanhempiaan tai paremminkin, ettei koko eroa olisi koskaan edes tullut ja perhe-elämä olisi auvoista ihanuutta! Mutta kun ei ole.
Tämä on fakta, oli se lapsen etu tai ei.
Sama
Kyllä sitä melko suoraan kiristyskeinona tuossa ehdotettiin. Ja sitähän myös käytetään paljon kiristyskeinona. “Jos et suostu tähän ja tähän vaatimukseeni ja päähänpistooni niin sitten en jaksa/ehdi/halua nähdä lapsia enää ollenkaan. “
“Mitään ei seuraa tästä”