Suomalaiset tutkijat halusivat selvittää miksi eroaminen on Suomessa nykyään niin yleistä ja kyselyn tulos oli yllättävä
Suurimmaksi syyksi eroon paljastui se että sekin määrä väheni parisuhteessa eikä sitä saatu enää riittävästi. Lisäksi seksin vähyydestä valittivat eniten naispuoliset vastaajat ja vähiten miespuoliset vastaajat. Nyt tutkijat pohtivat onko suomalaisten käsitys parisuhteestaan vääristynyt median ja elokuvien vaikutuksesta.
Kommentit (89)
Tyypillinen ketju, jossa heitellään rankkoja yleistyksiä omien kokemusten pohjalta. Kun minä ja muutama tuttu, niin kaikki suomalaiset.
Vierailija kirjoitti:
Tyypillinen ketju, jossa heitellään rankkoja yleistyksiä omien kokemusten pohjalta. Kun minä ja muutama tuttu, niin kaikki suomalaiset.
Mitäs aloititte sen päin pyllyä. Eroaminen ei ole uhka vaan mahdollisuus.
Linkatkaas tutkimus ja vastausvaihtoehdot tänne. Tai miten ylipäätään tutkimus onkaan tehty.
Tämä on taidettu tehdä periaatteella, että millä saa eniten klikkauksia ja some-pöhinää.
Älkää naiset katsoko niitä porkkareita niin paljon.
Saatte niistä vahvempia (vääriä) vaikutteita kuin ylipäätään miehet.
Eli syy on aina miehessä?
Näitä lukiessa tulee vaan mieleen, että mä taidan olla maailmankaikkeuden ainut nainen, joka on laiska ja väsynyt, kun taas mieheni on aikaansaava ja jaksaa puuhastella aamusta iltaan lasten kanssa eikä ikinä nalkuta tai valita. Ei mies lapsista mitään tiennyt ennen kuin sai omia, mutta tyrkkäsin ekan lapsen syliin ja lähdin omiin hommiin ja siitä se heidän suhde alkoi syntymään.
Miksi pitäisi pitää yllä jotain myyttiä, jossa me naiset oltaisiin täydellisiä äitejä, puolisoita jne? Ei ihme, jos nainen väsyy lopulta ja haluaa eron.
Vierailija kirjoitti:
Eli syy on aina miehessä?
Näitä lukiessa tulee vaan mieleen, että mä taidan olla maailmankaikkeuden ainut nainen, joka on laiska ja väsynyt, kun taas mieheni on aikaansaava ja jaksaa puuhastella aamusta iltaan lasten kanssa eikä ikinä nalkuta tai valita. Ei mies lapsista mitään tiennyt ennen kuin sai omia, mutta tyrkkäsin ekan lapsen syliin ja lähdin omiin hommiin ja siitä se heidän suhde alkoi syntymään.
Miksi pitäisi pitää yllä jotain myyttiä, jossa me naiset oltaisiin täydellisiä äitejä, puolisoita jne? Ei ihme, jos nainen väsyy lopulta ja haluaa eron.
Niinhän miehetkin tekevät, hoitavat yömyöhään ruudun ääressä "omia hommiaan", mutta sekään nyt ei ole jostain syystä hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omassa tuttavapiirissä erotaan tästä syystä: Miehet eivät tee osaansa kotona ja vanhempana. Naiset lähtevät, jotta saavat hengähtää edes joskus.
Naisen logiikkaa taas. Teethän sinä eron jälkeenkin sen saman / kaiken mitä teit ennen eroakin. Mitenkähän siis hengähdät? Ainut ero on se ettei sinulla ole ketään kenelle nalkuttaa. Tosin löytyyhän se uusi varmaan piakkoin joka jaksaa pari vuotta kuunnella nalkutustasi ja eikun uusi ero. Ettei se vika olisi jossain muualla kuin miehessäsi?
Yhteishuoltajuudessa saa hengähtää kun lapsi/lapset ovat vuorollaan isällään. Oletko vähän yksinkertainen? Lisäksi naisen työn määrä vähenee kun on yksi "huollettava" vähemmän (vähemmän pyykkiä, vähemmän roskia jne). Tuttavapiirissäni kukaan ei ole suostunut ottamaan uutta miestä kotiinsa asumaan, kevyet suhteet ovat mukavampia. Varmasti miehiä harmittaa ettei naiset suostu enää teitä passaamaan. Sellaista tämä nyt on, rusinat pullasta -naisena on ihanaa! :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avioliiton koko alkuperäinen kaunis käsite on tuhottu. Ennen siinä oli kyse optimaalisen kasvuympäristön tarjoamisesta lapsille ja elinikäisestä kumppanuudesta jota ei missään nimessä saisi rikkoa. Nykyään avioliitto ei tarkoita enää mitään. Kaksi ihmistä panemassa toisiaan saman katon alla. Jos panemista ei ole tai se ei tyydytä niin ero ja uutta panijaa tilalle. Sellainen on pyhä avioliitto tänä päivänä.
Näin, täysin samaa mieltä.
Ehkä tuo seksin puute on nykyään sellainen helppo ja hyväksytyksi tullut tekosyy erota kumppanista, johon on kyllästynyt.
Vaikka tässä tutkijat olisivat todenneet mitä vaan haastattelututkimuksissaan, niin uskon todellsen syyn olevan muun kuin seksin puutteen. Seksin puute on seurausta muista ongelmista.
Mutta jos tuo on haastattelututkimus, niin kysymyksillä sitä ohjaillaan ja rajataan, minkälaiseksi lopputulos muodostuu, ja osaavatko tutkijat mennä asioissa syvemmälle, vai riittääkö kun riittävän mon8 rastittaa, että avioliiton ongelma oli seksin puute.
Kiintoisaa. Seksin puute on eron tekosyynä hyvä, sillä kun sen selittää sille uudelle, hän tietää heti, mitä nyt tarvitaan.
Tämän palstan katkerat luuserit elävät kyllä jossain ihan eri todellisuudessa kuin me normaalit ihmiset. Tuolla todellisessa maailmassa ihmiset ovat keskimäärin varsin onnellisia ja tyytyväisiä elämäänsä, ja kohtelevat toisiaan hyvin. Palstajankkaajien todellisuudessa taas miehet tai naiset ovat hirviöitä. Jos näkee ympärillään pelkkiä ääliöitä, niin kannattaisi ehkä vilkaista sinne peiliinkin välillä. Sukupuolesta riippumatta.
Lähde olisi kyllä kiva, mutta voin omalla kohdallani allekirjoittaa. Eksälle se s*ksi oli jotenkin enenevässä määrin vaikeilun aihe, aina jotenkin väärä hetki tai epämukavaa. Oli stressiä ja jos ei ollut, sitä piti hankkia jostain lisää ja kehittää jotain stressaavaa pöhinää. Minä en ollut lihava, mies oli. Minulle kyllä tuli ehdottelijoita eteen, mutta en ole tarpeeksi joustava pettämään. Silloin, kun meillä makkarissa jotain tapahtui, näin olen jälkeenpäin tajunnut, hän halusi sellaisia juttuja ja asentoja, jotka olivat p*rnossa muotia. Sen katsomisen hän olikin jo aloittanut lapsena, kuten monet nelikymppiset ja nuoremmat, ja hän käytti aamunsa aikuisviihteen parissa ja ärtyi, jos olin hereillä. Ei suostunut jakamaan harrastusta kanssani eikä pitänyt ongelmana. Eikä lääkärissäkään tietenkään voinut käydä. Opiskelupaikasta löytyi aikoinaan, kun jotakuta kiinnostaa.
Erosimme juuri ja eksällä on uusi etäsuhteessa. Se varmaan sopiikin hänelle hyvin, kun ei tarvitse puuhailla mitään. Kohta tulee eteen vuosipäivä, seitsemän vuotta mennyt ilman mitään intiimielämää. Eipä mitään ole nytkään, mutta veetuttaa huomattavasti vähemmän näin erikseen.
Paljon tuota toitotetaan että seksin puute on seurausta muista ongelmista mutta unohdetaan se että seksin puute voi ihan kokonaisvaltaisesti heijastua koko muuhun parisuhteeseen. Voi pitkässä juoksussa tulla tunteita ettei puoliso rakasta, pitää rumana tai pettää. Mitä suuremmat ääripäät halut ovat saattaa tilanne olla myös sitä pahempi, eikä halujen vähyyden suhteen ole kyse välttämättä seksin laadusta laisinkaan. Tämän lisäksi monet eivät osaa tai kykene puhumaan seksuaalisuuden solmukohdista kumppanille.
M35
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen miettinyt avioeroa, koska miestä ei enää seksi kiinnosta. Viime kerrasta on taas kulunut 5 kk.
Jos mies eroaisi samasta syystä niin alkaisi metoo huuto ja sovinistiksi haukkuminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omassa tuttavapiirissä erotaan tästä syystä: Miehet eivät tee osaansa kotona ja vanhempana. Naiset lähtevät, jotta saavat hengähtää edes joskus.
Naisen logiikkaa taas. Teethän sinä eron jälkeenkin sen saman / kaiken mitä teit ennen eroakin. Mitenkähän siis hengähdät? Ainut ero on se ettei sinulla ole ketään kenelle nalkuttaa. Tosin löytyyhän se uusi varmaan piakkoin joka jaksaa pari vuotta kuunnella nalkutustasi ja eikun uusi ero. Ettei se vika olisi jossain muualla kuin miehessäsi?
Yhteishuoltajuudessa saa hengähtää kun lapsi/lapset ovat vuorollaan isällään. Oletko vähän yksinkertainen? Lisäksi naisen työn määrä vähenee kun on yksi "huollettava" vähemmän (vähemmän pyykkiä, vähemmän roskia jne). Tuttavapiirissäni kukaan ei ole suostunut ottamaan uutta miestä kotiinsa asumaan, kevyet suhteet ovat mukavampia. Varmasti miehiä harmittaa ettei naiset suostu enää teitä passaamaan. Sellaista tämä nyt on, rusinat pullasta -naisena on ihanaa! :)
Naiset voisivat myös vaatia asevelvollisuudenkin itselleen ja maksaa elarit vuorostaan miehille. Kummasti raha edelleen kelpaa.
Miehillä lerpahtaa jo nelikymppisenä, kun naiset luovuttavat vasta kymmenen vuotta myöhemmin. Siinä se ero.
Vierailija kirjoitti:
Paljon tuota toitotetaan että seksin puute on seurausta muista ongelmista mutta unohdetaan se että seksin puute voi ihan kokonaisvaltaisesti heijastua koko muuhun parisuhteeseen. Voi pitkässä juoksussa tulla tunteita ettei puoliso rakasta, pitää rumana tai pettää. Mitä suuremmat ääripäät halut ovat saattaa tilanne olla myös sitä pahempi, eikä halujen vähyyden suhteen ole kyse välttämättä seksin laadusta laisinkaan. Tämän lisäksi monet eivät osaa tai kykene puhumaan seksuaalisuuden solmukohdista kumppanille.
M35
Tuopa taas kuulistaa itsetunnon puutteelta. Aina kun on jokin ongelma, niin käperrytään pohtimaan, onko syy minussa. Sen sijaan että mietittäisiin esim että minkälaista meidän elämämme on. Työpäivät on pitkiä ja molemmat kuolleita päivän päätteeksi. Pitää urheilla työpäivän päätteeksi, että pysyy haluttavana. Vielä kiljuvia lapsia harrastuksiinsa, että eivät liho ja on vanhemmilla jotain millä kehua. Käydä kuskausreissun tauolla kaupassa ja sitten ulkoikuttaa koira ja siivota. Jos elämä on tuollaista, ja sitten puoliso tulee mouruamaan, että etkö enäö rakasta minua kun et halua enää päivittäin seksiä, niin viimeistään silloin näytän ovea.
Vierailija kirjoitti:
Olin nuoruudesta pitkään saman miehen kanssa. Minulle kävi niin, että mieheni ei enää sytyttänyt minua seksuaalisesti. Hän oli liian naismainen. Siisti ja kiva mies, mutta ei lakanoiden väliin. Olemme eronneet ja tämän jälkeen tapasin maskuliinisen miehen joka sytytti minut myös lakanoiden välissä.
Jos mies vaihtaisi maskuliinisen feministinaisen naiselliseen naiseen niin hänet tuomittaisiin heti ja alapeukkuja sataisi.
Vierailija kirjoitti:
Miehillä lerpahtaa jo nelikymppisenä, kun naiset luovuttavat vasta kymmenen vuotta myöhemmin. Siinä se ero.
Minulle se ei olisi ongelma ollenkaan, ongelma on se, jos lääkkeillä saadaan uuteen nousuun ja samalla niin tunnottomaksi, että hinkkaus jatkuu jatkuu jatkuu.....
Vierailija kirjoitti:
Jaa, minä kun luulin, että se johtuu ihan siitä, että ihmisillä on taloudellisesti varaa erota. Kuka hullu sitä viitsii jonkun toisen kanssa samoissa nurkissa luuhata jos on varaa omaan asuntoon.
Normaali ihminen, joka tarvitsee seuraa, läheisyyttä ja seksiä?
Omaa lähipiiriä olen tarkkaillut, niin hyvin paljon tämä johtuu ihan siitä, mitä naiset tekevät. Esim. kun vauva syntyy niin näyttää olevan hyvin yleistä, ettei äiti vastuuta isää juuri ollenkaan, vaan ottaa koko vauvan hoitaakseen ja sysää isän syrjään siitä, isä sitten tietenkin on epävarma, kun ei ole saanut sitä vauvaa hoitaa ja näin kokemusta vauvanhoitamisesta, mitenpä tuota oppiikaan, kun ei tilaisuutta saa hösöttävältä äidiltä? Kierrehhän siitä sitten alkaa, kun isä ei pääse mitenkään yhtä läheiseksi lapsensa kanssa kuin äiti pääsee.
En tiedä meneekö sitten kotiaskareiden kanssa ainakin joskus samalla tavalla: Nainen kokee ettei miehen siivousjälki esim. ole tarpeeksi hyvä ja kokee sitten paremmaksi tehdä kaiken itse, sitten valittaa kun mies ei tee mitään, vaikka on itse aiheuttanut tilanteen.
T: Sinkku nainen.