Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tutkimus: Lapsi ei hahmota kohti tulevia autoja.

Vierailija
15.07.2014 |

Frontiers of Human neuroscience: "Getting hit by a car is among the leading causes of death for kids 5- to 9-years-old. It’s not hard to speculate why. Children are easily distracted, and because they’re smaller, they’re more at risk of dying from their injuries.

But recent studies suggest another basic reason that so many young pedestrians die in traffic accidents—they simply don’t see cars coming toward them. London researchers have found that kids’ perceptual and attention abilities are slow to develop, making them less capable of noticing an oncoming car, let alone the vehicle’s proximity and speed. "

Pääkohta suomennettuna: Lapsi ei välttämättä pysty havaitsemaan saapuvaa autoa, sen etäisyyttä tai nopeutta.

" This suggests that the neural mechanisms for this skill remain undeveloped. Paradoxically, faster moving cars appear to loom less than slow moving cars, creating the illusion that speedy cars are not approaching.

Indeed, the scientists determined that children could not reliably detect a car approaching at speeds faster than 20 miles per hour. What’s more, the kids’ perception of a car’s approach was worse if the car was even slightly off to the side—a realistic condition for typical road crossing—or if they themselves were in motion, as they likely would be."

Lapset myös tajusivat nopeat autot hitaita autoja huonommin. Lisäksi jos auto ajoi tien reunassa, lapsen oli vaikeampi havainnoida sitä. Havainnointikykyä heikensi vielä jos lapsi oli itse liikkeessä.

Havainnointikykyä testaavassa testissä aikuiset huomasivat tutkitun kohteen 90% varmuudella , 7-10 -vuotiaista vain alle 10%.

Lapsesi on siis osittain "sokea" liikenteelle! Vieläkö annat pienen koululaisesi pyöräillä kouluun!

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiheesta myös Hesarissa, mutta koska olen käyttänyt jo viisi lukukertaa, en voi linkittää.

Vierailija
2/11 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tämä uutinen hätkäytä ketään? Tutkimusten mukaan lasten havainnointikyky on vielä rajusti heikompi, kuin yleensä mielletään.

Kuukauden päästä kuitenkin tälle palstalle ilmestyy valituksia siitä, miksi koulu kieltää ekaluokkalaisten pyöräilyn turvallisuuteen vedoten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

so, minä ainakin olen valvonut alle 10-vuotiasta koko ajan liikenteessä. Ei ole likkunut omin päin tiellä. On ollut niin häilyvää osaaminen.

Vierailija
4/11 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espanjassa näin pienessä kylässä liikennemerkin ohessa kyltin "Lapset eivät ymmärrä liikennettä - vastuu on sinulla".

Kyllähän tämä tutkimus varmasti totta on. Itse kolmen pienen isänä olen tyytyväinen että asumme rauhallisella alueella, mutta siltikin, valvontaa tarvitaan koko ajan ja pieni virhe tai herpaantuminen voi olla kohtalokas.

M45

Vierailija
5/11 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon kuullut että vasta 12-vuotiaana lapsi alkaa oikeasti hahmottamaan, ehtiikö kadun yli ennenkuin auto on kohdalla.

Vierailija
6/11 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
7/11 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just oltiin liukkaankelin radalla ja piti arvioida kohtitulevan auton nopeus ja etäisyys. Arvioijat olivat 18-50 vuotiaita ja nopeus arviot olivat 60-90km/h ja todellinen nopeus 135km/h. Eli ei se niin helppoa ole aikuisillekkaan.

Vierailija
8/11 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 23:41"]Eikö tämä uutinen hätkäytä ketään? Tutkimusten mukaan lasten havainnointikyky on vielä rajusti heikompi, kuin yleensä mielletään.

Kuukauden päästä kuitenkin tälle palstalle ilmestyy valituksia siitä, miksi koulu kieltää ekaluokkalaisten pyöräilyn turvallisuuteen vedoten.

[/quote]no miten se pyöräily olisi lähtökohtaisesti vaarallisempaa kuin kävely?

Vierailija
9/11 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaarallisinta on suojatien ylitys, johtuen aikuisista kuljettajista.

Vierailija
10/11 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyöräillessä lapsi on itse kävelyä kovemmassa liikkeessä. Lisäksi pyörän hallintaan kuluu osa aivojen kapasiteetista. Tutkimuksen mukaan nämä kaksi seikkaa vielä entisestään heikentävät lapsen mahdollisuuksia havainnoida liikennettä.

Vierailija
11/11 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 09:02"][quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 23:41"]Eikö tämä uutinen hätkäytä ketään? Tutkimusten mukaan lasten havainnointikyky on vielä rajusti heikompi, kuin yleensä mielletään.

[/quote]no miten se pyöräily olisi lähtökohtaisesti vaarallisempaa kuin kävely?

[/quote]

Lähtökohtaisesti siten, että pyörällä liikkuessa lapsen keskittyminen menee omaan liikkumiseen vielä kävelyä enemmän, jolloin aikaa muun liikenteen huomioimiseen jää entistä vähemmän. Kävely on kuitenkin jo 7-vuotiaalla automatisoitunutta, eikä lapsen tarvitse keskittyä siihen, miten käännytään, pysähdytään tai väistetään muita jalankulkijoita. Sen sijaan pyöräillessä kaikki nämä toiminnot vaativat lapselta ylimääräistä keskittymistä, mikä on taas pois siltä huomiolta, mitä lapsi voisi kiinnittää esimerkiksi autoihin. Lisäksi lapsi ei välttämättä pyöräillessä tajua omaakaan nopeuttaan. Siis vaikka lähtökohtaisesti lapsi ei ymmärrä lähestyvän auton nopeutta liikkuipa hän sitten kävellen tai pyörällä, niin on lapsella kävellessä todennäköisesti enemmän aikaa ja mahdollisuuksia huomioida muuta liikennettä ja reagoida esimerkiksi ohiajaviin autoihin kuin silloin, kun lapsi pyöräilee.

Kaikilla vanhemmilla ei ole mahdollisuutta saattaa ekaluokkalaista kouluun, ja jollain sen lapsen on sinne kouluun kuitenkin päästävä. Kyllä kävely on ekaluokkalaiselle turvallisempi tapa.