Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko sosiaalisuus yliarvostettua?

Vierailija
15.07.2014 |

Eräs tuttavani sai työpaikallaan moitteita siitä, ettei rupatellut tarpeeksi työkavereiden kanssa. Työ oli toimistotyötä, jota tehtiin pääosin itsekseen. Hän hoiti hommat erittäin hienosti, mutta oli kuulemma liikaa omissa oloissaan. Mielestäni tässä on menty hieman liian pitkälle. Sen ymmärrän, että asiakaspalveluammateissa arvostetaan sosiaalisuutta, mutta että tällaisessakin työssä, jossa päätarkoitus ei ole ihmisten kanssa oleminen. Eikö kaiken järjen mukaan pitäisi olla tärkeintä, että hoitaa hommansa?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisin, että koska enemmistö ihmisistä nyt vain on ekstroverttejä, niin joidenkin heistä voi olla vaikea ymmärtää ja/tai hyväksyä, miksi jotkut ovat erilaisia.

Vierailija
2/29 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 19:58"]

Kyllä on ihan normaalia olla ystävällinen ja huomioonottava muita ihmisiä kohtaan. Mekaanisesti hommat voi hoitaa vaikka robotti, mutta ihmiseltä odotetaan jonkinlaista muiden ihmisten huomioon ottamista...

[/quote]

Ihminen voi olla huomaavainen ja omata hyvät sosiaaliset taidot, vaikkei olisikaan erityisen sosiaalinen. Kaksi eri asiaa. Monella sosiaalisella ihmisellä on itse asiassa huonot sosiaaliset taidot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 19:58"]Kyllä on ihan normaalia olla ystävällinen ja huomioonottava muita ihmisiä kohtaan. Mekaanisesti hommat voi hoitaa vaikka robotti, mutta ihmiseltä odotetaan jonkinlaista muiden ihmisten huomioon ottamista...

[/quote]

Puhuttiinko aloitusviestissä mitään "toisten huomioon ottamisesta"? No ei, sitä minäkin.

Vierailija
4/29 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 20:16"][quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 19:58"]

Kyllä on ihan normaalia olla ystävällinen ja huomioonottava muita ihmisiä kohtaan. Mekaanisesti hommat voi hoitaa vaikka robotti, mutta ihmiseltä odotetaan jonkinlaista muiden ihmisten huomioon ottamista...

[/quote]

Ihminen voi olla huomaavainen ja omata hyvät sosiaaliset taidot, vaikkei olisikaan erityisen sosiaalinen. Kaksi eri asiaa. Monella sosiaalisella ihmisellä on itse asiassa huonot sosiaaliset taidot.

[/quote]

Vierailija
5/29 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 20:16"][quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 19:58"]Kyllä on ihan normaalia olla ystävällinen ja huomioonottava muita ihmisiä kohtaan. Mekaanisesti hommat voi hoitaa vaikka robotti, mutta ihmiseltä odotetaan jonkinlaista muiden ihmisten huomioon ottamista...

[/quote]

Puhuttiinko aloitusviestissä mitään "toisten huomioon ottamisesta"? No ei, sitä minäkin.

[/quote]

No se toisten huomioon ottaminen vaatii kyllä ainakin lievää perussosiaalisuutta. On erittäin töykeää vain painua työpaikalla omaan huoneeseensa, sulkea ovi, hoitaa työt ja lähteä pois kun ne on hoidettu. Tiedän että täällä kirjoittelee moni superintrovertti, jolle tämä on vaikeaa, mutta ihmiset loukkaantuvat jos heitä ei edes tervehditä.

Vierailija
6/29 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 20:16"][quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 19:58"]

[/quote]

[/quote]

Kuvaile sosiaalisesti taitavan introvertit käytöstä arkipäivän tilanteissa.

Vierailija
7/29 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaaliset taidot ja seurallisuus sekoitetaan liian usein keskenään. Ne eivät välttämättä yhdisty samassa henkilössä. Voi olla seurallinen ilman erityisiä sosiaalisia taitoja tai voi olla hyvät sosiaaliset taidot olematta silti erityisen seurallinen.

Vierailija
8/29 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 20:24"]Sosiaaliset taidot ja seurallisuus sekoitetaan liian usein keskenään. Ne eivät välttämättä yhdisty samassa henkilössä. Voi olla seurallinen ilman erityisiä sosiaalisia taitoja tai voi olla hyvät sosiaaliset taidot olematta silti erityisen seurallinen.

[/quote]

Tämä on palstalla usein esiin tuotu näkökanta. Kerro miten epäseurallinen mutta sosiaalisesti taitava käyttäytyy.

Vierailija
9/29 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 20:21"]

[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 20:16"][quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 19:58"]Kyllä on ihan normaalia olla ystävällinen ja huomioonottava muita ihmisiä kohtaan. Mekaanisesti hommat voi hoitaa vaikka robotti, mutta ihmiseltä odotetaan jonkinlaista muiden ihmisten huomioon ottamista...

[/quote]

[/quote]

No se toisten huomioon ottaminen vaatii kyllä ainakin lievää perussosiaalisuutta. On erittäin töykeää vain painua työpaikalla omaan huoneeseensa, sulkea ovi, hoitaa työt ja lähteä pois kun ne on hoidettu. Tiedän että täällä kirjoittelee moni superintrovertti, jolle tämä on vaikeaa, mutta ihmiset loukkaantuvat jos heitä ei edes tervehditä.

[/quote]

Kyllä minä ainakin ennemmin tuollaisia hiljaisia ja syrjäänvetäytyviä, mutta silti uskollisia ja tunnollisia työntekijöitä mieluummin katselen kuin rasittavia kälättäjiä, jotka mm. puhuvat jatkuvasti päälle, juoruilevat muista selän takana ym.

Vierailija
10/29 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 20:27"][quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 20:21"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Kyllä minä ainakin ennemmin tuollaisia hiljaisia ja syrjäänvetäytyviä, mutta silti uskollisia ja tunnollisia työntekijöitä mieluummin katselen kuin rasittavia kälättäjiä, jotka mm. puhuvat jatkuvasti päälle, juoruilevat muista selän takana ym.

[/quote]

Ovatko nämä ne vaihtoehdot? Eikä mitään muita ihmistyyppejä ole olemassa?

Vierailija
11/29 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 20:23"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Tervehtiminen, ystävällinen vastaaminen...ei intovertti ole sama asia kuin tuppisuu. Minä koen itseni hyvinkin epäsosiaaliseksi, mutta pomoni on saanut asiakkailta paljon palautetta miellyttävästä käytöksestäni. Minä en tee varsinaista asiakaspalvelutyötä, mutta jonkin verran heitäkin tulee vastaan, kun teen myös pienen firman vähäiset sihteerintyöt. Vaikkapa kun varaan pöydän ravintolasta, osaan tehdä sen kohteliaasti. Jutustelen naapureille, jos he itse aloittavat ensin, ihan kohteliaasti. En kuitenkaan ota heihin mitään yhteyttä oma-alotteisesti ja itse sanon vain päivää, eli en aloita juttelua elleivät he aloita ensin. Tässä nyt alkuun. 

Vierailija
12/29 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heikot sosiaaliset taidot omaava ekstovertti, kuvataanpa sellainenkin:

Puhuu päälle, ei kuuntele muita, ei anna muille suunvuoroa, 

'Sosiaaliset taidot on ihan jotain muuta kuin ulospäinsuuntautuneisuus tai omissa oloissaan viihtyminen. Kummalla tahansa voi olla joko hyvät tai heikot sosiaaliset taidot, tai jotain siltä väliltä. Ekstrovertti, joka pitää itseään sosiaalisesti taitavana vain siksi, että on puhelias, ei ole sosiaalisesti taitava kun ei edes ymmärrä miten sellainen ollaan. 

Vierailija
13/29 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 20:28"][quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 20:23"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Tervehtiminen, ystävällinen vastaaminen...ei intovertti ole sama asia kuin tuppisuu. Minä koen itseni hyvinkin epäsosiaaliseksi, mutta pomoni on saanut asiakkailta paljon palautetta miellyttävästä käytöksestäni. Minä en tee varsinaista asiakaspalvelutyötä, mutta jonkin verran heitäkin tulee vastaan, kun teen myös pienen firman vähäiset sihteerintyöt. Vaikkapa kun varaan pöydän ravintolasta, osaan tehdä sen kohteliaasti. Jutustelen naapureille, jos he itse aloittavat ensin, ihan kohteliaasti. En kuitenkaan ota heihin mitään yhteyttä oma-alotteisesti ja itse sanon vain päivää, eli en aloita juttelua elleivät he aloita ensin. Tässä nyt alkuun. 

[/quote]

Tuo on peruskohteliaisuutta. Tuo on se minimi, mitä odotetaan kaikilta jotka on edes jollain tapaa kasvatettu. Mikä tekee siitä sosiaalisesti taitavan?

Vierailija
14/29 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy sanoa etten ymmärrä miksi sellaisia tyhjänkälättäjiä suositaan? Juu ovat todella reilun ja reippaan oloisia, mutta totuus on yleensä ihan muu. Ryhmähaastatteluissa on kiva käydä noiden kanssa jotka ei anna toisille edes suunvuoroa, luulisi ettei sellaista henkilöä oteta töihin, mutta kyllä vaan otetaan. Huoh!

Vierailija
15/29 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 20:31"]Heikot sosiaaliset taidot omaava ekstovertti, kuvataanpa sellainenkin:

Puhuu päälle, ei kuuntele muita, ei anna muille suunvuoroa, 

'Sosiaaliset taidot on ihan jotain muuta kuin ulospäinsuuntautuneisuus tai omissa oloissaan viihtyminen. Kummalla tahansa voi olla joko hyvät tai heikot sosiaaliset taidot, tai jotain siltä väliltä. Ekstrovertti, joka pitää itseään sosiaalisesti taitavana vain siksi, että on puhelias, ei ole sosiaalisesti taitava kun ei edes ymmärrä miten sellainen ollaan. 

[/quote]

Kiitos, näitä on kuvattu täällä jo useassa ketjussa riittävästi, tiedän varsin hyvin mitä tarkoitat. ;-)

Vierailija
16/29 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyky kuunnella on myös hyvää sosiaalista taitoa. Jos ei osaa kuunnella muita, ei ole sosiaalisesti taitava. Sosiaalista taitoa on myös kyky olla nauramatta kirkossa tai ottaa osaa läheisen suruun. 

Vierailija
17/29 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Introvertilla voi olla ja onkin sosiaaliset taidot olla sosiaalinen on ihan eriasia.

Vierailija
18/29 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 20:32"]

[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 20:28"][quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 20:23"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Tuo on peruskohteliaisuutta. Tuo on se minimi, mitä odotetaan kaikilta jotka on edes jollain tapaa kasvatettu. Mikä tekee siitä sosiaalisesti taitavan?

[/quote]

Sosiaalista taitoa on kyky käyttäytyä tilanteen vaatimalla tavalla. 

Vierailija
19/29 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 20:21"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]  se on tietenkin jos puuttuu tai ei halua käyttää sosiaalisia taitoja, kuten tervehdys, mitä kuuluu kukkuluuruu, kaikki työ ei oo todellakaan sosiaalista.

Vierailija
20/29 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 20:33"]Kyky kuunnella on myös hyvää sosiaalista taitoa. Jos ei osaa kuunnella muita, ei ole sosiaalisesti taitava. Sosiaalista taitoa on myös kyky olla nauramatta kirkossa tai ottaa osaa läheisen suruun. 

[/quote]

Onko vain introverteilla näitä taitoja? Onko ekstrovertti väistämättä kuuntelukyvyton kirkossa nauraja?