Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Silmien värin periytyminen

Vierailija
15.07.2014 |

Ei kai koulussa enää opeteta sitä soopaa, mitä meillä vielä 90-luvulla opetettiin? Eli että silmienväri olisi sidoksissa vain kahteen alleeliin, ja kaksi sinisilmäistä ei voi ikinä saada ruskeasilmäistä lasta? Tähän vanhentuneeseen tietoon törmää palstoilla koko ajan, niin alkoi pelottaa, että vieläkö sitä kouluissa opetetaan totena...

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle opetettiin tuollaisia vielä 90-luvulla. Itse olen ruskeasilmäisen ja vihreäsilmäisen sinisilmäinen lapsi.

Vierailija
2/11 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle opetettiin tuollaisia vielä 90-luvulla. Itse olen ruskeasilmäisen ja vihreäsilmäisen sinisilmäinen lapsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, 90-luvulla tosiaan opetettiin. Meille opetettiin myös, että "Jos valkoinen ja neekeri menevät naimisiin, jälkikasvua sanotaan mulatiksi. Jos valkoinen ja intiaani menevät naimisiin, jälkikasvua on mestisi. Jos neekeri ja keltainen menevät naimisiin, jälkikasvu on sambo." Ja näitä kysyttiin sitten kokeessa. Myös "naiset eivät sovi armeijaan, koska miten sen tamponin muka voi vaihtaa metsäleirillä" -argumentti kuultiin.

Mutta nykyajan tilanne kiinnostaisi.

-ap

Vierailija
4/11 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tämmöiset jännät eriväriset silmät.
http://akk.li/pics/anne.jpg

Vierailija
5/11 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 13:19"]Ei kai koulussa enää opeteta sitä soopaa, mitä meillä vielä 90-luvulla opetettiin? Eli että silmienväri olisi sidoksissa vain kahteen alleeliin, ja kaksi sinisilmäistä ei voi ikinä saada ruskeasilmäistä lasta? Tähän vanhentuneeseen tietoon törmää palstoilla koko ajan, niin alkoi pelottaa, että vieläkö sitä kouluissa opetetaan totena...

[/quote]

Mikset vain kertoisi miehellesi totuutta, että lapsi ei ole hänen? Miksi yrität uskotella itsellesi moista soopaa. Huora.

Vierailija
6/11 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei opeteta enää. Silmien väri on tosiaan polygeneettinen ominaisuus.

t. bilsan ope

Vierailija
7/11 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 13:42"]

t. bilsan ope

[/quote]Kiitos, tätä tietoa kaipasin. Osaatko sanoa, koska muutos tapahtui?

Vierailija
8/11 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni suvussa on paljon sinisilmäisiä ja ruskeasilmäisiä. Mieheni veljellä ja hänen vaimollaan on molemmilla siniset silmät, mutta lapsellaan ruskeat.

Vierailija
9/11 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen

Vierailija
10/11 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 13:43"]

t. bilsan ope

[/quote]Kiitos, tätä tietoa kaipasin. Osaatko sanoa, koska muutos tapahtui?

[/quote]

En valitettavasti osaa. Olen niin tuore ope, ettei ainakaan minun urani aikana (2v) :)

Vierailija
11/11 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. bilsan ope

[/quote]

Meille sanottiin jo 80-luvun lopulla, että tämä silmien värin periytyminen ei ole niin yksioikoinen juttu, kun tässä annetaan ymmärtää... meidän ope ainakin seurasi aikaansa. Mutta sitä käytettiin kuitenkin esimerkkinä letaaleista alleeleista...

Ja tuon rotujen sekoituksen muistan minäkin! Tosin en sitä, kysyttiinkö sitä oikein kokeessa...