Jos koronarokotuksen tarvitsee vasta joskus tulevaisuudessa?
En ole ottanut rokotusta enkä näillä näkymin pysty ottamaankaan aikoihin. Jos kuitenkin vaikka ensi talvena tulisi syytä rokotukseen, miten sen saisin? Tuleeko joistakin rokotuspaikoista pysyviä vai käydäänkö terveyskeskuksessa ajanvarauksella? Muistan joskus joutuneeni hakemaan rokotteen itse apteekissa ja viemään sen rokottajalle. Tietääkö joku, millaisia suunnitelmia on olemassa?
Kommentit (6)
Minua kiinnostaa myös sama kun en voi nyt ottaa, mutta ensi talvena kyllä.
Minäkään en halua vielä ottaa rokotusta, koska en tällä hetkellä tarvitse sitä mihinkään, mutta kiinnostaisi, miten sen saa esim. ensi kesänä, jos minulla on silloin kesälomaa ja haluan lähteä matkalle?
Eipä kukaan kysele enää missään onko sinulla sikainfluenssarokote otettuna.
Pieni vinkki: sama käy koronaviruksen suhteen.
Ei mikään paikka tai ulkomainen valtio halua rajoittaa verotulojen virtausta viruksen takia, joka ei ole enää ongelma. Kollektiivinen immuniteetti syntyy, vaikka virus ei koskaan katoakaan. Näin on käynyt aina tämän tyyppisissä, kuten espanjantaudissa.
Suunnitelma on, että koronapiikin voi ottaa samalla reissulla kuin ottaa influenssapiikin. Pitää varmaan aikaa varatessa ilmoittaa, että haluaa molemmat piikit.
Mutta kai sitä ensi talvena vielä jaetaan ihan yleisestikin, koska tarkoitus on jakaa vähintään kolmas kierros vielä, mahdollisesti neljäskin. Kun on jo sellaisia viitteitä, että se kahden rokotteen teho alkaisi hiipua puolen vuoden jälkeen.
Sitten kun korona saadaan taltutettua, voi tulla ohjeeksi/määräykseksi, että jos matkustat maahan, missä koronaa vielä esiintyy, sinulla pitää olla riittävän tuoreet (2 kpl) koronarokotteet.
Onhan niitä muitakin rokotteita, joita Suomessa ei tarvita, mutta jos matkustaa alueelle, missä ko. tautia esiintyy, suositellaan rokotteen ottamista ennen matkaa.
Kun korona ei ole enää yleisvaarallinen tauti, niin kukaan ei kysele rokotusten perään Suomessa. Sen sijaan matkatessasi ulkomaille saatat ko. rokotuksen tarvita. Rokotetta saa apteekista reseptillä.