Lähiesimies vakinaistamisen tiellä
Vastikään työpaikallani tuli sisäiseen hakuun useampi vakipaikka joihin luonnollisesti jätin hakemukseni. Koska olen ollut vuosia töissä ja hyvä siinä mitä teen ajattelin, että tällä kertaa tärppää. Toisin kävi. Kysellessäni perusteluja miksen tullut valituksi kävi ilmi, että valittujen henkilöiden osaaminen on laaja-alaisempaa kuin minulla.
Olen kuitenkin ilmoittanut ja pyytänyt useita kertoja lähiesimieheltäni että saisin alkaa perehtymään oman työni ohessa muihin tehtäviin ja näin ollen laajentaa osaamistani. Joka ainoa kerta hän on sanonut, että pidetään sinun osaamisesi nyt vain tässä oman tiimin sisällä (!) vaikka muissa tiimeissä välillä työtehtävät ruuhkaantuvat ja lisäkäsille olisi tarvetta. Ja nyt tosiaan en tullut vakinaistetuksi juuri tämän takia kun osaan "vain" yhtä hommaa. Jestas että ottaa päähän! Olisi eri asia jos olisin jäänyt rannalle ruikuttamaan siksi että olen huono työntekijä. Päin vastoin, olen työssäni tehokas ja hyvä, olen tiimissäni pidetty työntekijä ja ennen kaikkea PIDÄN työstäni ja juuri sen takia olen ollut innokas oppimaan uutta. Mutta ei. Siihen ei ole annettu mahdollisuutta.
Mitä te tekisitte? Kyse on tosiaan naisvaltaisesta alasta eli loppujen lopuksi vaikutusmahdollisuuteni ovat pienet niin kauan kuin olen saman lähipomon alaisena.. :(
Kommentit (7)
[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 10:24"]
Vaihda työpaikkaa.
[/quote]
Nimenomaan. Itse olin samanlaisessa tilanteessa, naisvaltaisella työpaikalla, enkä ole hetkeäkään katunut lähtöäni.
Perustele osaamisen laajentamisen tarve tuolla vakinaistamisella. Oletko keskustellut vakinaistamisesta lähipomosi (oh?) kanssa?
Meillä taas oli ne ylemmät esimiehet vakinaistamisen tiellä. Lähin esimies, tai parikin useamman määräaikaisen aikana, olisi kyllä palkannut mielellään vakituisena mutta ei tullut lupaa ylempää. No hommahan loppui sitten yt-kierrokseen jonka jälkeen kukaan määräaikainen ei enää jatkanut. Osa vakinaisistakin tosin lensi pihalle, joten samapa tuo taisi olla :)
Jos olet ollut vuosia samassa työssä ja työvoiman tarve jatkuu, niin millä perusteella työsopimuksesi on määräaikainen? Tutustu työsopimuslakiin ja pidä puolesi.
Kaikkein paras keino nostaa arvoaan työmarkkinoilla, nostattaa paikkaansa ja kehittää osaamistaan on työpaikan vaihtaminen säännöllisin väliajoin. Viisi vuotta samassa paikassa on ehdoton maksimi.
Vaihda työpaikkaa.