Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun ei osaa sanoa lomavieraille ei

Vierailija
12.07.2021 |

Minulla on ollut aina avoimet ovet. Luokseni on aina voinut tulla lomailemaan, yöpymään, syömään, piipahtamaan… Olen yksinäinen leidi, jolla on vain yksi aikuinen lapsi, joka on käynyt silloin tällöin kylässä niinikään tervetulleena, omilla avaimilla.

OLIN yksinäinen leidi. Löysin miehen, jonka kanssa nyt asumme yhdessä uudessa, yhteisessä asunnossamme. Vieraat ovat toki edelleen tervetulleita, mutta eivät… samassa mittakaavassa ja samalla tyylillä, jos ymmärrätte mitä tarkoitan.

Lapseni saa aina tulla, mutta hänelle olen sanonut, että vara-avain on hänen muttei siksi, että voisi tulla sisään ilmoittamatta toisin kuin ennen. Hän ei ole moksiskaan, ja soittaa ensin ja vielä ovikelloa päälle.

Mutta lomavieraat… En osaa sanoa enää ”ei”, kun aina ovat voineet tulla. Haluaisin tietenkin viettää kesää miesystäväni, avomieheni kanssa, enkä (emmekä) välttämättä haluaisi enkä (emmekä) jaksaisi enää lisää vieraita.

Mutta näille sukulaisilleni ja ystävilleni on ikään kuin automaatio, että tänne voi tulla, oikeastaan ilmoitusluontoisesti. En osaa sanoa ”ei”, koska kaava on kaava, ja se kesti tosiaankin vuosikymmeniä.

Mikä on kieltäytymisen oikea muotoilu? Seuraavat vieraat otan vielä vastaan, mutta sitten alan jo harjoitella kieltäytymistä.

Kuinka te kieltäydytte vieraista? Valehtelemalla (”meillä on muuta…”) vai suoraan (”haluaisimme olla nyt rauhassa kahdestaan”).

Kiitos neuvoista, en itse ole tässä asiassa ekspertti.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot että ”silloin ei valitettavasti sovi, mut katsotaan myöhemmin kesällä!” Ja sitten et palaa enää asiaan.

Vierailija
2/20 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa sulla moukkamaisia ja typeriä ystäviä ja sukulaisia, jos eivät ymmärrä että elämäntilanteesi on muuttunut, ja nyt puhaltaa uudet tuulet. Miten ne edes voi kuvitella, että voivat vain marssia kotiisi, joka on nyt myös miehesi koti? Sanoisin ihan suoraan, että tuollainen ei enää käy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leenavainaan saksalainen mies Rousek oli naturisti. Ei kuulemma liikaa vieraat häirinneet mökillä.

Vierailija
4/20 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sen pitäisi riittää, jos sanot "nyt ei sovi". Jos alkavat tinkaamaan ja jankkaamaan, niin toistat vain tarpeeksi usein että ei vaan sovi. Tai voi vaikka sanoa että ei haluta vieraita enää tänä kesänä. 

Saattaahan siinä joku vetää hernepellon nenäänsä, mutta oma häpeänsä. Jos siitä välit katkaisee niin on vain hyväksikäyttänyt sinua majoituksena, ja joutaa mennäkin. 

Vierailija
5/20 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Meille ei nyt sovi" ja "silloinkaan ei sovi".

Vierailija
6/20 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Potku rintaa pistää menosuunnan toiseen suuntaan.

Vierailija
7/20 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tultais sillon ja sillon, onhan sulla kahvi tippumassa?"

"Oi hitsi, just sillon ei käy. Tulkaa siitä seuraavalla viikolla, sillon sopisi torstai-lauantai."

"Ai, mitäs sulla nyt yhtäkkiä on kalenteriin laitettu? :O"

"Haha, lomasuunnitelmia :) Tuutteko sillon seuraavalla viikolla?"

Vierailija
8/20 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä kannattaa olla jämäkkä mutta ystävällinen. Ja muistaa, että et sinä ole vastuussa heidän päiväohjelmistaan tai lomailukohteista.

Vierailija
9/20 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiomme tämän kesän viettää ihan kahdestaan ja perheen kesken. -

Vierailija
10/20 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nythän voi vielä vedota koronaan, jos muuta ei keksi. 

Vierailija
11/20 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä ihmisiä jotka kehtaa työntyä oma-aloitteisesti yökylään toisten luokse. Kutsuttuna on eri asia mutta mennä nyt jonkun kotiin moneksi yöksi kun toinen ei osaa kieltäytyä. Piinaavaa. Miksi ei voi mennä hotelliin ja traffata päivällä jolloin kumpikin saa oman rauhan ja vapauden tehdä omia juttuja? Hyväksikäytöltä haiskahtaa.

Vierailija
12/20 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset vaan sano että haluat viettää kesää miesystäväsi kanssa niin ei sovi sen takia ja et jaksa ottaa vieraita vastaan.

Vierailija
13/20 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä ihmisiä jotka kehtaa työntyä oma-aloitteisesti yökylään toisten luokse. Kutsuttuna on eri asia mutta mennä nyt jonkun kotiin moneksi yöksi kun toinen ei osaa kieltäytyä. Piinaavaa. Miksi ei voi mennä hotelliin ja traffata päivällä jolloin kumpikin saa oman rauhan ja vapauden tehdä omia juttuja? Hyväksikäytöltä haiskahtaa.

No jos on aiemmin ollut ”avoin jatkuva kutsu” niin ovat tottuneet siihen. Siksi sanoisinkin ihan suoraan että tilanne on nyt muuttunut, muuten noista kyselyistä ei ikinä pääse eroon ja joutuu aina jatkossakin valehtelemaan.

Vierailija
14/20 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos on aiemmin ollut ”avoin jatkuva kutsu” niin ovat tottuneet siihen. Siksi sanoisinkin ihan suoraan että tilanne on nyt muuttunut, muuten noista kyselyistä ei ikinä pääse eroon ja joutuu aina jatkossakin valehtelemaan.

Just näin! Ajattelen itsekin, että suoraan (mutta ystävällisesti) puhuminen on ratkaisu. Vähän ehkä vedoten, että lämpimät välit säilyvät…

Kiitos kaikille vastauksista.

Ap

Vierailija
15/20 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai voit sanoa ystäville ja sukulaisille vaikkapa facessa yleisluontoisesti juuri tuon, mitä aloituksessasikin. Että ystävåt ja sukulaiset, jos haluatte piipahtaa kylässä tai tulla lomailemaan luokseni, jatkossa toivon, että sovitte asiasta etukäteen - meitä kun asuu nyt tässä osoitteessa kaksi ihmistä, joten ihan entiseen tapaan en voi vastaanottaa kyläilijöitä avoimien ovien tyylillä.

Olen kyllä aika hämmentynyt, miksi asia ei ole lähipiirillesi ihan päivänselvää. Ja millaisia ihmisiä ylipäätään kuuluu sukuusi, jos heille on niin kiva idea mennä kesä toisensa jälkeen jollekin kotiin monesti päiväksi. En voi itse kuvitella juuri mitään tylsempää, jos et nyt satu omistamaan isoa kattohuoneistoa Manhattanilla.

No ehkä joissain sosiaalisissa kuplissa ilmainen majoitus ja muonitus on niin iso täky, että se vetää vieraita tuvan täydeltä. Vaikea kuvitella, mutta pakko uskoa, kun täällä niin usein kirjoitellaan aloituksia väkisin kylään tunkeutuvista vieraista...😂

Vierailija
16/20 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi täytyy kysyä mieheltä kunnoli puhetta pikku reissusta/jostain muusta tuolloin. Soitan sulle huomenna.

Vierailija
17/20 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oo lupasin ko miehelle että teemme sitä ja tätä

Vierailija
18/20 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut tulevat, vaikka yrittäisi kieltäytyä.

Vierailija
19/20 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kai voit sanoa ystäville ja sukulaisille vaikkapa facessa yleisluontoisesti juuri tuon, mitä aloituksessasikin. Että ystävåt ja sukulaiset, jos haluatte piipahtaa kylässä tai tulla lomailemaan luokseni, jatkossa toivon, että sovitte asiasta etukäteen - meitä kun asuu nyt tässä osoitteessa kaksi ihmistä, joten ihan entiseen tapaan en voi vastaanottaa kyläilijöitä avoimien ovien tyylillä.

Olen kyllä aika hämmentynyt, miksi asia ei ole lähipiirillesi ihan päivänselvää. Ja millaisia ihmisiä ylipäätään kuuluu sukuusi, jos heille on niin kiva idea mennä kesä toisensa jälkeen jollekin kotiin monesti päiväksi. En voi itse kuvitella juuri mitään tylsempää, jos et nyt satu omistamaan isoa kattohuoneistoa Manhattanilla.

No ehkä joissain sosiaalisissa kuplissa ilmainen majoitus ja muonitus on niin iso täky, että se vetää vieraita tuvan täydeltä. Vaikea kuvitella, mutta pakko uskoa, kun täällä niin usein kirjoitellaan aloituksia väkisin kylään tunkeutuvista vieraista...😂

No mennään käymässä kylässä. Mulla on myös avoin kutsu ja on käynyt vieraita ja olen itse käynyt vastavierailulla. Sen verran pitkä välimatka, että kylästellään pitkä viikonloppu. Tosin koronan takia on nyt jäänyt kylästelyt väliin. Ehkä ensi vuonna. 

Vierailija
20/20 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vedät keinosiementäjän hanskan käteen ja toteat, että toivottavasti vieraat toivat omat liukasteet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yhdeksän