Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mulla on pari omaakin ideaa, mutta onko muita ideoita 59-vuotiaalle työttömyysuhan alaiselle?

Vierailija
10.07.2021 |

Ei ole säästöjä, kuten tämän ikäisellä pitäisi olla. Jäin työttömäksi 90-luvulla ja vei vuosikausia saada uusi työ. Lopulta pääsin toimistosihteeriksi/piirtäjäksi pieneen suunnittelualan firmaan. Sihteerin työt on aika simppeleitä, laskutusta - vain muutama lasku kuukaudessa, sillä projektit on isoja ja firma pieni, teemme vain muutamaa projekti kerrallaan. Palkat ja kirjanpidon hoitaa tilitoimisto. Muuten toimistotyöt on ihan perustyötä: konttoritarviketilaukset, arkistonhoito ja muuta helppoa. Pääsin tähän yli vuotta sitten käytyäni työvoimapoliittisen CAD-kurssin harjoittelun kautta. Koulutukseltani olen myös tradenomi, mutta olen unohtanut aika hyvin kaiken, joten en osaa mitään erikoista. Nyt vain näyttää siltä, että työt hiipuvat. Nuoret suunnittelijat piirtävät itse, minua työllistävät jäävät eläkkeelle yksi toisensa jälkeen ja alkuperäinen työnantajani on myymässä firman, uskon että minut yt-neuvotellaan pian sen jälkeen pihalle. Muutenkin on hiljaista.

Koodausta olen kokeillut opiskella ja pärjäsin kyllä, mutta en koe olevani lahjakas, vaan tein aika lailla töitä. Hoitoalalle en sovi lainkaan, olen kädentaidoiltani heikko ja luonteeltani liian hajamielinen.

Voisimme miehen kanssa elää säästöillä myymällä asunnon ja muuttamalla jonnekin halvalle paikkakunnalle, mutta sitten muuttotappioalueen asunto jää perikunnan riesaksi.

Aloitimme miehen kanssa täysin nollasta ilman mitään perintöjä tai säästöjä. Miehellä on ollut duunarityö ja asunto on saatu ostettua, mutta ei meillä mitään ihmeellisiä säästöjä ole jäänyt, siihen on ollut syynsä, olemme olleet lähisukuun enemmänkin auttaja kuin toisinpäin, myös vanhempiemme suhteen.

Jotain pitäisi keksiä vielä ennen eläkeikää, mutta mitä? Syödä kuitenkin pitää. Voisin hyvin kuvitella työllistäväni itse itseni, mutta siihen on pääomaa käytettävänä kovin vähän ja kaikkea vanhuuden turvaa en haluaisi käyttää.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis yli 10 vuotta sitten, piti kirjoittamani, jäi oleellinen pois. Vuosi taisi olla 2009. 

Vierailija
2/11 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla mitään kädentaitoja? Esim makramee-työt, villasukat, säärystimet, pipot ym myy kivasti, samoin tuunatut vanhat huonekalut. Meidän kaupunkiin on noussut pienyrittäjien putiikkeja, jotka myy tollasia ja esim hauskoja, maalattuja, kipsijuttuja twistillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis voisitte myydä asunnon, mutta asunto jäisi perikunnan riesaksi????

Vierailija
4/11 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis voisitte myydä asunnon, mutta asunto jäisi perikunnan riesaksi????

Eikun nykyisen voisi myydä ja ostaa halvalta paikkakunnalta, minne voisi muuttaa, mutta se on ongelma Itsellä on jo yksi riesa ja rahasyöppö, mistä ei meinaa päästä eroon. Luopuminen olisi siirtänyt sen perikunnalle ja lapset olivat silloin vielä alaikäisiä, ei voinut tehdä mitään. Siihen ei voi muuttaa, kunto on tyyliä purettava, mutta purkulupaa ei olla saatu, vaan pitää olla uudet suunnitelmat ensin. 

Vierailija
5/11 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääset kuitenkin eläkeputkeen toisin kuin nuoremmat, joilta putki katkaistu. Minä muuttaisin halvemmalle alueelle, möisin kämpän.

Vierailija
6/11 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki omat CAD-lisenssit, perusta toiminimi ja ala tekemään piirtohommia free lance-periaatteella eri firmoille kotona.

Monissa konsulttifirmoissa on tilapäisiä työruuhkahuippuja, joita voi tasata ulkopuolisella lyhytaikaisella työvoimalla mieluummin kuin rekrytoimalla uusia työntekijöitä.

Vierailija
7/11 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae vastaavia töitä nyt ennen kuin olet työtön

Muut it firmat jne

Vierailija
8/11 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla mitään kädentaitoja? Esim makramee-työt, villasukat, säärystimet, pipot ym myy kivasti, samoin tuunatut vanhat huonekalut. Meidän kaupunkiin on noussut pienyrittäjien putiikkeja, jotka myy tollasia ja esim hauskoja, maalattuja, kipsijuttuja twistillä.

Kannattaa ehkä kuitenkin panostaa oikeisiin käsitöihin, noilla askarteluilla harvemmin kovin pitkään pyöritetään yritystä.

Vierailija
9/11 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömäksi vaan muiden joukkoon.

Vierailija
10/11 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jotain makrameetöitä ja villasukkia ehdotetaan?

Ei ole kyllä hajuakaan mistään, jos kuvittelee niistä tienestiksi olevan.

Toisekseen aloituksessa on erikseen mainittu heikot kädentaidot.

Vierailija
11/11 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt vaan täysillä työnhakuun

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yhdeksän