Auttakaa! Jään työttömäksi, mitä kaikkea tulee ottaa huomioon kun haen tukia?
Olen 21-vuotias vastavalmistunut ja jään syksyllä erittäin varmasti työttömäksi. :(
Saanko siis toimeentulotukea vai työttömyystukea? Minulla on työssäkäyvä avomies, jonka kesätöiden takia en saanut toimeentulotukea kesälle, vaikka palkkani kesäajalta tulee olemaan todella pieni.
Mitä kaikkea tuet siis maksavat? Saako jos ilmottaudun työttömäksi työnhakijaksi, saako sieltä oikeasti muka jotain palkkatyötä? Ainakaan nyt en ole kelvannut edes siivoukseen palkalliseksi.. Ilmaistyötä en haluaisi tehdä, mutta olen kuullut että niitäkin on pakko ottaa. :(
Kärsin masennuksesta, mutta diagnoosia en ole saanut sitten yläasteen (en ole nähnyt tarpeelliseksi kun en ole ollut työelämässä)
Pitääkö tuosta yläasteaikaisesta diagnoosista tehdä jotain selvityksiä jollekin?
Kommentit (14)
Työmarkkinatukea varmaankin saat, kun sinulla on kerran ammatti, mutta muihin tukiin lasketaan molempien tulot. Työmarkkinatukeen ei nykyään enää puolison tulot vaikuta. Ansiosidonnaiseen sulla ei ilmeisesti riitä työssäoloaika.
Kuulut nuorisotakuun piiriin joten joudut varmuudella noihin 9€/päivä paskaduuneihin jossa raadat ihan yhtä kovaa kuin tuntipalkkalaisetkin mutta päiväpalkalla.
Kannattaisi aloittaa loisiminen vasta myöhemmin. Ihanko oikeasti teet mieluummin9€/päivä töitä 9€/tunti töiden sijaan?
Josko ottaisit vastuun itsestäsi ja unohtaisit nämä tuet oitis. Työllistä itsesi tai hanki töitä.
Älä nyt ainakaan ala mihinkään masennukseen vetoamaan, voi hyvä luoja.. Tai siis kuvittele että sen avulla voit olla pois elämästä vuosikaudet ja nostaa silti samalla erinäisiä tukia ja elellä mukavasti.
Nyt kun olet työtön, niin suosittelen että teet jotain saadaksesi mielenterveytesi kuntoon. Mikäli oot tutkinnonkin saanut opiskeltua, niin tuskin ihan pohjamudissa vetelet.
Ja btw, Suomessa ei kukaan joudu tekemään ilmaista työtä. Kurssit jne ovat vastikettta erilaisille tuille.
Missä ihmisten lukutaito, ap on jäämässä työttömäksi näillä näkymin, ei ole työtön nyt.
Mutta ap, töitä on aina vaikeampi saada työttömänä, joten koeta nyt jaksaa hakea niitä aktiivisesti, kun sinulla on vielä työ. Työssäoleva on aina halutumpi tekijä kuin työtön.
Työtä sinä hankit itse! Tämä on fakta, jota ihan kaikki eivät ole oivaltaneet. TE-toimisto ei ole enää mikään työnvälitys. Sieltä voidaan ilmoittaa henkilökohtaisesti sellaisista paikoista, jotka ovat auki heidän omalla nettisivullaan.
Nuorena sinulla tosin on mahdollisuus saada joku harjoittelu- tai työpajapaikka. Jos hyvin onnistuu, voit saada oikean työpaikan aloittamalla 9 euron harjoittelijana.
Hei te kaikki viisastelijat, sanoiko ap jossakin kohtaa, että hän ei olisi hakemassa töitä? Jotkut tuntuvat edelleen kuvittelevan, että jokainen saa töitä jos vaan kehtaa hakea.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2014 klo 19:12"]
Älä eensimmäisenä mieti, mistä toimeentulo vaan - mistä työtä!
[/quote]
No on se nyt ihan viisasta kuitenkin ottaa selvää asioista, vaikka töitä hakisikin.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2014 klo 19:10"]
Hei te kaikki viisastelijat, sanoiko ap jossakin kohtaa, että hän ei olisi hakemassa töitä? Jotkut tuntuvat edelleen kuvittelevan, että jokainen saa töitä jos vaan kehtaa hakea.
[/quote]
Tässä kohdassa : "Saako jos ilmottaudun työttömäksi työnhakijaksi, saako sieltä oikeasti muka jotain palkkatyötä? " Siis kirjoittaa ikään kuin kuvittelisi saavansa sieltä oikeasti muka jotain palkkatyötä ilmoittauduttuaan työkkäriin.
Oikeasti sieltä ei työtä saa, parhaimmillaan vain ilmoituksia avoimista paikoista.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2014 klo 20:54"]
[quote author="Vierailija" time="13.07.2014 klo 19:10"]
[/quote]
Tässä kohdassa : "Saako jos ilmottaudun työttömäksi työnhakijaksi, saako sieltä oikeasti muka jotain palkkatyötä? " Siis kirjoittaa ikään kuin kuvittelisi saavansa sieltä oikeasti muka jotain palkkatyötä ilmoittauduttuaan työkkäriin.
Oikeasti sieltä ei työtä saa, parhaimmillaan vain ilmoituksia avoimista paikoista.
[/quote]
Niin no sotket kaksi asiaa toisiinsa, toiset luulivat että ap ei halua itse hakea töitä, tai jostain kumman syystä haluaa mennä työkokeiluun tai pajaan. Ja toinen juttu oli se että luuliko ap että työkkäristä annetaan oikeita palkallisia työpaikkoja kun sinne vaan ilmoittautuu. Ap ei tiennyt mitä työkkärissä tehdään, ja siksi sitä kysyi täältä, miksi pitää heti leimata työhaluttomaksi tai tyhmäksi?
Okei ap. Onko sinun työsi tällä hetkellä kokoaikaista vai osa-aikaista?
Paljonko palkkasi on?
Jos työsi on osa-aikainen suosittelisin sinua ilmoittamaan itsesi työttömäksi työnhakijaksi te-toimistoon. Sen voi täyttää netissä. Sen jälkeen kun olet työtön työnhakija niin he laittavat lausunnon KELAan ja voit hakea soviteltua työmarkkinatukea. Tähän tukeen puolison tuet eivät vaikuta.
Et tietenkään saa sitä soviteltua rahaa, jos palkkasi on kyllin suuri jo nyt.
Jos sitten jäät kokonaan työttömäksi niin sinut luultavasti laitetaan muutaman kuukauden kuluessa jollekin kurssille tai työharjoitteluun, mutta eivät ne sinua vain tuuppaa ihan mihin tahansa vain saat itse päättä mille kursseille haet. Ei kaikille kursseille kaikki hakijat pääsekään.
Jos ilmoittaudut työttömäksi työnhakijaksi niin saat jonkinlaista työttömyyskorvausta. Sinä kuulut varmaankin vielä nuorisotakuun piiriin, niin sitten kolmen kuukauden päästä laittavat sinut jonnekin, koulutukseen tai töihin, palkka ei ole häävi, mutta jotain sentään, edes se 9€/päivä.
Ihan oikeita töitä sun pitää ihan itse hakea, kuten ennenkin, ei työkkäri sulle niitä valmiiksi hae, jotain voi täti/setä siellä toimistolla ehdottaa, mutta yhtälailla saat itse ne netistä katsottua.
Masennuksesi ei kuulu kenellekään, paitsi jos menet lääkäriin ja haet sieltä sairaslomaa, sekään miksi ihminen on sairaslomalla ei kuulu ulkopuolisille.