FB kaverit
Kun jaan Facessa kuvan vaikkapa leipomastani kakusta (siis ei mikään hienosti kuorrutettu edes), niin tulee tykkäyksiä, ehkä jopa sanallinen kommentti joltakin.
Kun jaan Facessa viikkojen tai jopa kuukausien työn (taustatyö, sävellys yms. ja ideointi & varsinainen tallennus ja kuvaus & editointi), musiikkivideon, niin ei tykkäyksiä, ei kommentteja.
Toki joskus menee kavereiden jutut ohi huomaamatta, kun juttujen virta on suuri, varsinkin niillä, jotka ovat monessa ryhmässä ja joilla on monta FB-kaveria. Mutta on käynyt useinkin, että ei kommentoida just niitä juttuja, jotka itselle ovat tärkeitä. Joten epäilen tätä "kivaa selitystä".
Toki en ole huippumuusikko tai varteenotettava videotaiteen luoja, mutta kuitenkin. Ei ne nyt niin huonoja kait kuitenkaan ole, ettei edes ns. oikeat kaverit (ei pelkästään netin kautta tutut) säälistä viitsi peukuttaa?!? :D
Niin että mistäköhän johtuu? Onko muilla vastaavia kokemuksia ihmisten reaktiosta tai sen puutteesta liittyen itselleen tärkeään harrastukseen?
Kommentit (19)
Voi olla. :D Olen ehkä liian avoin noin yleensäkin.
Itse koen monesti kevyet kahvipöytäkeskustelut tylsiksi. Pidän enemmän syvällisemmistä keskusteluista.
Toisaala kevyt vitsailu on myös kivaa.
Eli totisena syntyjä syviä tai kieliposkessa ihan älyttömiä.
Ihmiset jaksavat katsoa kuvia. Harva vaivautuu katsomaan jaetun videon tai kuuntelemaan musiikkikappaleen. Facebookia selataan nopeasti.
Ei kehtaa peukuttaa, jos ei edes ole vaivautunut kuuntelemaan. Harrastajat janoavat palautetta ja jos erehtyy peukuttamaan, saatetaan pyytää perusteluita. Saman ilmiön vuoksi en koskaan lähde katsomaan harrastajateatteriesityksiä, joissa kaverit on mukana. He haluavat kehuja ja juuri koskaan ei ole (myönteistä) sanottavaa. Olen itse teatterialan ammattilainen eikä ole pokkaa kehua perusteettomasti.
Janoan palautetta, mutta en perusteetonta kehumista. Luulisin. Ns. rakentavaa palautetta ihmisiltä jotka tunnen, niin tietäisin että uskallanko hengentuotteitani jakaa myöskin ihmisille, joita en tunne. Ehkä rakentavan kritiikin perusteella yrittää parantaa tuotostani, jos sen jälkeen uskaltais pistää näytille/kuulolle isommalle ihmismäärälle? Tai sitten todeta kritiikin perusteella, että tämä ei siis toimi, ei jakoon koko maailmalle. Ehkä, en tiedä.
Tämmösessä luovassa jutussa on kaksi ääripäätä, johon itse voi langeta. Joko ei huomaa itse mitään epäkohtia tuotoksessan ja olettaa sen olevan todella hyvä. Tai sitten on liian itsekriittinen ja ei näe mitään potentiaalia tekemisissään ja luovuttaa ennen kuin edes on mitään yrittänyt. Ja siksi olisi tuttujen, luotettavien ihmisten kommentointi tärkeää, että pysyis järkevällä tasolla omat ajatukset.
En itsekään ole kaikista kavereiden harrastuksista niin kiinnostunut, mutta kun tiedän että vaikka jalkapallo on jollekin kovin tärkeää, niin pyrin iloitsemaan mukana, kun hänen joukkueensa menestyy. Tai ihailen jonkun pihalla olevaa kukkamerta, vaikka itse en ole ollenkaan viherpeukalo, mutta kun se on kaverille tärkeä juttu, niin pitää nyt vähintään peukuttaa sillä omalla ei niin vihreällä peukalollaan.
Itse katselen ja kuuntelen kavereiden jakamia videoitakin, en pelkästään nopeasti selaa kuvia ja lyhyitä kirjoituksia. Joskus olen jopa löytänyt itselleni ennestään tuntemattoman hyvän artistin, kun olen klikannut jonkun FB-kaverin jakaman videon auki. Joskus olen kuunnellut 30 sekuntia ja todennut (itsekseni) että ei niin kiinnosta tämän tyylinen musiikki. Luen läpi myöskin pitkiä tilityksiä, en vaan niitä lyhyitä "olipa kaunispäivä, kuvassa koiran kanssa lenkillä". Itse kylläkin teen selvästi enemmän pitkiä tilityksiä, kuin muut. :D :D
Niin, ehkä niitä ei niin kiinnosta mun tekemiset, yleensäkään.
Ehkä mulla on väärät (huonot) kaverit?
Miten lie......
Hae sitä palautetta jostakin muualta kuin fb-kavereilta. Esim. musiikkialan ryhmistä tms.
Tuolla ylenpänä jo tähän jotain sanoin. Eli ensin haluais tutuilta jotain vinkkiä, ennen kuin uskaltaa jakaa isommalle vieraalle yleisölle.
Muutenkin olis kiva, jos ns. kaverit vähän huomiois minulle tärkeitä jakojakin, eikä vaan niitä kakku- & kissa-jakoja tms. "hömppää".
Olen kyllä jotain musavideoita pistänyt näytille musiikkialan ryhmissä. Joskus ei ole mitään kommentoitu sieläkään. Joskus olen saanut rakentavaa kritiikkiä, juuri sitä mitä haluankin. Joskus, onneksi harvoin, jotain vähän ikävämpää kommenttia.
Jaatko videon ilman saatesanoja vai mainitsetko, että tässä on mun tekele ja toivoisin siihen rakentavaa palautetta, jotta voisit vielä sitä tarpeen mukaan parannella? Kakkukuviinkaan ei niitä kehittämisideoita kukaan anna, jos ei kuvan jakaja sellaisia pyydä. Tulee vain kehuvia kommentteja tai ei mitään.
Milloin mitäkin saatesanoja on, en pelkkää videota jaa ilman mitään tekstiä. En ehkä likikään aina mitään kommentointia erikseen pyydä. Joskus olen pyytänyt kommentteja, joskus en. Ei tunnu lisäävän tai vähentävän palautetta se, että pyytääkö sitä erikseen vai ei.
Mä oon huomannut, että mitä hienomman kuvan jaan Instaan, tai mitä paremman päivityksen teen faceen, sitä vähemmän "kaverit" kommentoi tai tykkää. Uskon johtuvan suomalaisesta kateudesta, koska mun muun maalaiset kaverit kyllä kommentoi, suomalaiset vaan ei.
Kannattaa varmaan jakaa jossain harrastusryhmässä tuollaiset aikaa vievät sinfoniat. Sieltä löydät ehkä sellaisia joilla on kapasiteettia antaa rakentavaa palautetta. Itse kuuntelisin ehkä vähän alusta ja kommentoisin että oletpa taitava, vaikka mulla ei olisi mitään hajua mitä just kuulin.
Jos olisit minun kaverini niin en ehkä tykkäisi jos
-en edes tajua, että video on tekemäsi, en luultavasti silloin edes klikkaa auki
-se on jollain tavalla outo, en ymmärrä sitä, tai en pidä siitä.
-olet oikeasti niin vieras, että en muutenkaan kommunikoi paljoa kanssasi, tosin en silloin luultavasti tykkää kakunkaan kuvasta
Muuta syytä on vaikea keksiä.
Wannabe taiteilija kirjoitti:
Tuolla ylenpänä jo tähän jotain sanoin. Eli ensin haluais tutuilta jotain vinkkiä, ennen kuin uskaltaa jakaa isommalle vieraalle yleisölle.
Muutenkin olis kiva, jos ns. kaverit vähän huomiois minulle tärkeitä jakojakin, eikä vaan niitä kakku- & kissa-jakoja tms. "hömppää".
Olen kyllä jotain musavideoita pistänyt näytille musiikkialan ryhmissä. Joskus ei ole mitään kommentoitu sieläkään. Joskus olen saanut rakentavaa kritiikkiä, juuri sitä mitä haluankin. Joskus, onneksi harvoin, jotain vähän ikävämpää kommenttia.
Harrastavatko tuttusikin musiikkia? Itse täysin musiikkia ymmärtämättömänä en osaisi kommentoida mitään, joten ohittaisin vain tuollaisen. Tai no, jotain "kivalta kuulostaa" tai
"en tykkää" - tasoista jokainen pystyy heittämään, mutta en osaisi yhtään sen syvällisemmin analysoida saati antaa vinkkejä.
Janoan palautetta, mutta en perusteetonta kehumista. Luulisin. Ns. rakentavaa palautetta ihmisiltä jotka tunnen, niin tietäisin että uskallanko hengentuotteitani jakaa myöskin ihmisille, joita en tunne. Ehkä rakentavan kritiikin perusteella yrittää parantaa tuotostani, jos sen jälkeen uskaltais pistää näytille/kuulolle isommalle ihmismäärälle? Tai sitten todeta kritiikin perusteella, että tämä ei siis toimi, ei jakoon koko maailmalle. Ehkä, en tiedä.
Tämmösessä luovassa jutussa on kaksi ääripäätä, johon itse voi langeta. Joko ei huomaa itse mitään epäkohtia tuotoksessan ja olettaa sen olevan todella hyvä. Tai sitten on liian itsekriittinen ja ei näe mitään potentiaalia tekemisissään ja luovuttaa ennen kuin edes on mitään yrittänyt. Ja siksi olisi tuttujen, luotettavien ihmisten kommentointi tärkeää, että pysyis järkevällä tasolla omat ajatukset.
En itsekään ole kaikista kavereiden harrastuksista niin kiinnostunut, mutta kun tiedän että vaikka jalkapallo on jollekin kovin tärkeää, niin pyrin iloitsemaan mukana, kun hänen joukkueensa menestyy. Tai ihailen jonkun pihalla olevaa kukkamerta, vaikka itse en ole ollenkaan viherpeukalo, mutta kun se on kaverille tärkeä juttu, niin pitää nyt vähintään peukuttaa sillä omalla ei niin vihreällä peukalollaan.
Itse katselen ja kuuntelen kavereiden jakamia videoitakin, en pelkästään nopeasti selaa kuvia ja lyhyitä kirjoituksia. Joskus olen jopa löytänyt itselleni ennestään tuntemattoman hyvän artistin, kun olen klikannut jonkun FB-kaverin jakaman videon auki. Joskus olen kuunnellut 30 sekuntia ja todennut (itsekseni) että ei niin kiinnosta tämän tyylinen musiikki. Luen läpi myöskin pitkiä tilityksiä, en vaan niitä lyhyitä "olipa kaunispäivä, kuvassa koiran kanssa lenkillä". Itse kylläkin teen selvästi enemmän pitkiä tilityksiä, kuin muut. :D :D
Niin, ehkä niitä ei niin kiinnosta mun tekemiset, yleensäkään.
Ehkä mulla on väärät (huonot) kaverit?
Miten lie......
Tätä en epäile.
Mun yksi kaveri on alkanut harrastamaan valokuvausta ja postailee niitä kuviaan koko ajan. En jaksa peukuttaa enkä kommentoida kun en vaan näe niissä mitään ihmeellistä ja yksi toinen kaverini on alkanut maalaamaan ja ihan myykin näköjään niitä tauluja, mutta ne on mielestäni ihan hirveitä. On parempi että en sano mitään, ettei pahoita mieltään, mutta en ala myöskään valehtelemaan, että hienoja on ja siksi en peukuta enkä kommentoi.
Julkaise töitäsi paikoissa, joissa muutkin harrastavat samaa. Kokemusta on, samaa tekeviltä saa helpommin tukea ja inspiraatiota omaan tekemiseen.
Olen tulkinnut, että ihmiset, jotka eivät tee samaa, eivät joko koe puhuttelevaksi tai eivät halua tykkäillä, kun eivät itse ole saaneet aikaiseksi. Eivät siis halua fanittaa toista, ettei oma tekemättömyys nouse esiin.
Saattavat kokea sinua ärsyttäväksi siksi, että haluat saada huomiota ja olla huomion keskipisteenä.
Minuakin ärsyttäisi paljon
Ei jengi niitä kuviakaan katso ajatuksella. "Ai mirkku julkas kuvan jossa on kukka, tykkään". 1-3 sek ja move on. Videon kattomiseenhan menee siis ikuisuuuuuuuuuuuuus.
Facebookin algoritmi toimii niin että postaukset, joiden leipäteksti sisältää linkit, eivät näy postaajan kaverien feedissä, tai näkyvät selkeästi harvemmin kuin muut postaukset. Kannattaa laittaa linkit postauksen kommentteihin.
Kannattaa laittaa kaikkiin videoihin tekstitys. Monet katsovat videoita paikoissa joissa eivät voi laittaa heti ääniä päälle. (Palaverissa, bussissa jne)
Milloin mitäkin saatesanoja on, en pelkkää videota jaa ilman mitään tekstiä. En ehkä likikään aina mitään kommentointia erikseen pyydä. Joskus olen pyytänyt kommentteja, joskus en. Ei tunnu lisäävän tai vähentävän palautetta se, että pyytääkö sitä erikseen vai ei.
Jos videon saatesanat on yhtä raflaavia kuin tämäkin aloituksesi otsikko, niin en kyllä ihmettele, että ei tule kommentteja.
FB on kuin työpaikan kahvipöytä. Älä avaudu liikaa, älä kirjoittele liian henkilökohtaisista asioista. "Leivoin viikonloppuna kakun" on kevyt small talk-aihe. "Sävelsin sinfonian, haluatteko kuulla sen, no soitan sen joka tapauksessa, mitä piditte", tuottaisi kahvipöydässä myötähäpeää. Ei liity sävellyksesi hyvyyteen vaan foorumiin ja sen näkymättömiin sääntöihin. Liian intiimiä.