Nämä työpaikat eivät kelpaa suomalaisille?
http://www.iltasanomat.fi/tyoelama/art-1288713138058.html
Minä olen pitkäaikaistyötön, ja on noita kokin työpaikkoja ym. ollut vapaana meidänkin kaupungissa, mutta en tosiaankaan ole hakenut niitä. Jaa, miksi? Siksi, että minulla ei ole minkäänlaista koulutusta noille aloille, ei ravintola-alalle, eikä hoitoalalle, minulla ei ole mitään kiinnostustakaan, enkä ole edes fyysisesti sopiva noille aloille. Minä olen ikäni ollut kaupallisella alalla, siihen löytyy koulutusta ja kokemusta, mutta töitä ei saa, olen kyllä hakenut. Olen ollut myös yrittäjänä. Työttömyysaikana opiskelin omalla kustannuksellani yli sadan kilometrin päässä kotikaupungista itselleni isännöitsijän ammattitutkinnon, niitäkin haetaan töihin muualla Suomessa, mutta ei täälläpäin. Miehen työn takia ei voida muuttaa.
Aika outoa, että tuonne ravintola-allalle ja hoitoalalle ei muka saada työntekijöitä, joka kevät valmistuu lisää osaajia, jäävätkö koulut käytyään siis mielummin kotiin makaamaan? Vai onko sittenkin kyse jostain muusta?
Kommentit (13)
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 14:03"]
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 13:00"]
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 12:46"]
Miksi opiskelit isännöitsijäksi etkä lähihoitajaksi? Lähihoitajana et olisi työtön. Siihen ammattiin on myös työvoimapoliittista- sekä oppisopimuskoulutusta.
Opiskelkaa ammatteihin joisas on työmahdollisuuksia teidän kotiseudulla.
[/quote]
Koska siihen aikaan puhuttiin että isännöitsijöistä on pulaa, että he ovat jäämässä sankoin joukoin eläkkeelle lähiaikoina. Ja se ala kiinnosti minua, siinä minä olen hyvä. Lähihoitajaksi en varmasti olisi päässyt edes opiskelemaan, minulla ei ole sopiva luonne siihen, minulla on oksentamiskammo, kaikki sairaalat ym. sairaat ihmiset inhottaa, en voi sille mitään, säälin ihan liikaakin kaikkia potilaita, miettisin yökaudet vain niitä potilaita. Ja toiseksi, en pystyisi siihen työhön muutenkaan, minulla on vähän viallinen selkäranka, ja painan yli 130kg. Nämä fyysiset ominaisuuteni eivät haittaa isännöitsijän työssä, mutta minusta ei ole nostelemaan potilaita, eikä olemaan jalkojeni päällä koko päivän. Ei kaikki ihmiset vaan sovi kaikkiin ammatteihin, ei isännöintikään sovi kaikille, tai kaupan alan työt.
ap
[/quote]
Mikä on oksentamiskammo? Kyllä hoitajia on muuallakin töissä kuin sairaaloissa. Eikä kaikki edes joudu töissään tekemisiin kovinkaan sairaiden kanssa, eikä todellakaan joka työpaikassa joudu "nostelemaan" ihmisiä. Nykyään koneet hoitavat sen homman, mutta ei esim mielenterveyspuolella työ ole kovinkaan fyysistä.
[/quote]
Oksentamiskammo, on sellanen että pelkään järjettömästi oksentamista. Kaikki tilanteet joissa oksentaminen voi tulla kyseeseen, oma tai muiden, saa aikaan paniikin, ja oksettavan tunteen, joka taas aiheuttaa lisää paniikkia. Minä olen oksentanut lapsena kerran ja aikuisena kaksi kertaa, enkä mielelläni haluaisi sitä kokea enää koskaan. Veren ja pistämisen näkeminen pyörryttää, kestän sen kun itseltä otetaan verikoe kun en katso sinnepäin. Siskoni saattaa pyörtyä jo kun puhutaan pistämisestä ja/tai verestä. Myös ihmisen ulosteen näkeminen oksettaa heti, omien lasten sonnat olen opetellut hoitamaan nopeasti ja haistamatta, mutta tiukkaa tekee usein, varsinkin aamuisin kun on muutenkin aamulla aina vähän huono olo.
Olen erittäin kiitollinen että jotkut ihmiset tekevät hoitoalan töitä, minusta siihen ei ole. Hammaslääkäriäkin pelkään enemmän kuin synnytystä :)
Mielenterveyspuolelle toki sopisin kun itselläkin ollut keskivaikea masennus lähes koko ikäni, mutta en tiedä ottavatko sinnekään ilman koulutusta.
ap
Hoitoalalla on vielä aika hyvin valinnanvaraa työpaikoissa. Harva hoitaja haluaa kotihoitoon tai terveyskeskuksen tai vanhainkodin vuodeosastolle töihin. Siksi niitä paikkoja on vapaana.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 13:34"]
Hoitoalalla on vielä aika hyvin valinnanvaraa työpaikoissa. Harva hoitaja haluaa kotihoitoon tai terveyskeskuksen tai vanhainkodin vuodeosastolle töihin. Siksi niitä paikkoja on vapaana.
[/quote]
Mä haluan nimenomaan kotihoitoon töihin, joten äläpä yleistä. T. eräs hoitaja
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 13:00"]
Miksi opiskelit isännöitsijäksi etkä lähihoitajaksi? Lähihoitajana et olisi työtön. Siihen ammattiin on myös työvoimapoliittista- sekä oppisopimuskoulutusta.
[/quote]
Koska siihen aikaan puhuttiin että isännöitsijöistä on pulaa, että he ovat jäämässä sankoin joukoin eläkkeelle lähiaikoina. Ja se ala kiinnosti minua, siinä minä olen hyvä. Lähihoitajaksi en varmasti olisi päässyt edes opiskelemaan, minulla ei ole sopiva luonne siihen, minulla on oksentamiskammo, kaikki sairaalat ym. sairaat ihmiset inhottaa, en voi sille mitään, säälin ihan liikaakin kaikkia potilaita, miettisin yökaudet vain niitä potilaita. Ja toiseksi, en pystyisi siihen työhön muutenkaan, minulla on vähän viallinen selkäranka, ja painan yli 130kg. Nämä fyysiset ominaisuuteni eivät haittaa isännöitsijän työssä, mutta minusta ei ole nostelemaan potilaita, eikä olemaan jalkojeni päällä koko päivän. Ei kaikki ihmiset vaan sovi kaikkiin ammatteihin, ei isännöintikään sovi kaikille, tai kaupan alan työt.
ap
[/quote]
Mikä on oksentamiskammo? Kyllä hoitajia on muuallakin töissä kuin sairaaloissa. Eikä kaikki edes joudu töissään tekemisiin kovinkaan sairaiden kanssa, eikä todellakaan joka työpaikassa joudu "nostelemaan" ihmisiä. Nykyään koneet hoitavat sen homman, mutta ei esim mielenterveyspuolella työ ole kovinkaan fyysistä.
Minä olen ollut hoitoalalla 13-vuotta, mutta yhtään vakinaista paikkaa en ole saanut, vaikka kaiken aikaa olen ollut töissä. Eli varmaankin ne tilastot hämää hieman. Myös kaikki tuntemani hoitajat ovat töissä. Samoin kokit.
Minulla on ravintola-alan koulutus mutten tee niitä töitä jollei ole ihan pakko. Tekisin jos vaihtoehto olisi sossun luukku, mutta onneksi vaihtoehto on toisen alan työt. Ravintola-ala on raadollinen, työntekijää kusetetaan minkä ehditään, oma elämä sai jäädä syrjään ja jos et jousta tai peräät oikeuksiasi, tulee samantien kenkää persuksiin ja saat hankalan työntekijän maineen.
[/quote]
ap
Kaikenlainen työn tekeminen on vitusta. Tai korkeintaan sellainen missä saisi räplätä tietokonetta silloin kun haluaa ja tehdä sillä mitä haluaa. Siitä ruhtinaallinen palkka, niin voisi edes harkita.
Eiköhän suuri osa ravintola-alalla ole ravintola koulua käymättä päätynyt alalle eli ap ei ole sen huonommassa osassa kuin hekään... Että turha patistaa muita hankkimaan sinulle elantoa :D
Nuo työt vaatii kaikki jonkun koulutuksen. Osa aika pitkän jopa, eli ihan yhdeltä istumalta en nyt voi ruveta vaikka kokiksi tai sairaanhoitajaksi vaikka ehkä haluaisinkin.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 13:21"]
Eiköhän suuri osa ravintola-alalla ole ravintola koulua käymättä päätynyt alalle eli ap ei ole sen huonommassa osassa kuin hekään... Että turha patistaa muita hankkimaan sinulle elantoa :D
[/quote]
Nykyisin kuitenkin taidetaan vaatia jotain hygieniapasseja sun muita että saat tehdä ravintolassa muuta kuin blokata..ainakin näin epäilisin.
Ja nelosta kompaten. Ystäväni on ollut vuosia yhdessä ravintolassa töissä ja keväällä ilmoitti ettei ole yhtenä vkl käytettävissä kun on äitinsä häät. Hänelle oli sinne kuitenkin työvuoro laitettu josta kieltäytyi. Oli suoraan sanottu, ettei tarvitse odottaa enää pyhätöitä kun ei kelpaa. Hän on kuitenkin aina lähtenyt kun on soitettu vapailtakin töihin.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 13:21"]
[/quote]
Joo, en kuule ala kokiksi kun kotona perheelle kokkaaminenkin tuottaa vaikeuksia, sehän olisi näky kun meikäläinen menisi hakemaan jotain kylmäkön paikkaa, kun ei ole mitään hajua edes mitä sellainen tekee. Eiköhän nuo ravintola-alan koulutkusetkin ole ihan sen takia että niissäkin töissä pitää tietää mitä tekee.